Gå til innhold

Snus-tråden v.2(Her diskuterer vi bare om snus)


Johnx

Anbefalte innlegg

Har nå laget en tråd der vi kan diskutere og spørre om ting vedrørende snus.

Det er jo best å få samlet alt i en tråd :)

 

Har vært så heldig å få lånt Wh1te sin guide til en perfekt pris, dette er noe å lese for nybegynnere.

 

 

 

Guide til den perfekte pris:

 

av wh1te @ 09/02/2004 : 21:22 [revised 21.09.2005]

 

Snus_404710e.jpg

 

Nybegynner:

  • 1. Gå i butikken og be om en iskald snus av typen General eller Grov Snus. Om du er i et tidlig stadie i "karrieren" er snustyper som Petterøes Blå og Tiedemanns de letteste å bake, dog ikke de beste typene. Skruf og Röda Lacket er også greie, med sin leireaktige konsistens.
     
    2. Bank boksen hardt i håndflaten et par ganger slik at snusen samler seg sammen. Dette er spesielt viktig for bokser som ikke er helt fulle.
     
    3. Åpne den og plasser lokket under boksen som du holder stødig i venstrehånden. Ta så tommelfing, pekefing og langefing ned i boksen og klem en del snus i sammen med høyrehånden.
     
    4. Løft opp passende mengde snus og plasser det bak snusboksen i venstrehånden. Så bruker du høyrehånden til å lukke boksen å legge den i lommen, eventuelt et tryggere sted.
     
    5. Press så snusen enda hardere sammen. Prøv å få med alt. Med tanke på at du bakte den litt i boksen først, vil den ikke flyte overalt (les: musematten). Fortsett denne prosessen til klumpen minner om en pyramide.
     
    6. Har du tatt riktig mengde snus og bakt den passe fast, vil den ikke knuse når du med høyrehånden løfter den opp med de fingrene nevnt tidligere. Så bruker du tilsvarende fingrer på venstrehånden og begynner å trykke den hardt i sammen. Når du senere blir viderekommen vil du ikke bake den så hardt, da effekten har en tendens til å forsvinne litt under denne del av prosessen.
     
    7. Har du gjort riktig nå, skal du ha fått noe som minner mer om en kule. Så plasserer du kulen mellom langefinger og tommel på høyrehånden. Pekefinger brukes til å støtte opp. Så tar du tilsvarende fingrer på venstrehånden og plasserer dem på snusen der det er "ledig plass".
     
    8. Deretter bruker du venstrehånden og de fingrene jeg nevnte til å bevege den rundt og rundt mens du klemmer både med høyre- og venstrehånden. Deretter snur du den 180 grader (snusen har en tendens til å bli flatere på den siden du bruker tommelen til og vi ønsker balanse i verket), og fortsetter med samme prosess.
     
    9. Når du har fått en fast masse, uten de mangfoldige (og fatale) sprekkene, sjekker du den for svakheter. Grunnen til det er at en nybegynner vil være mer følsom for snus i munnen enn de mer erfarne, derfor ønsker vi at den holder seg lik når du skal putte den inn under leppa.
     
    10. De siste punktet går ut på å løfte den siden av leppene du er mest komfortabel med og plassere snusen så langt oppe så mulig, uten å presse. Du kan dytte den ytterligere opp med tungen, men prøv å hold deg unna denne vanen, da det forkorter prisens levetid.

___________________________________________________________

 

Neste steg på veien mot den perfekte pris og egenskapen til å bake den gang på gang er følgende punkter.

 

Viderekommen:

  • 1. Ettersom ukene går og man baker oftere, legger man ofte på seg noen (u)vaner. Jeg har for eksempel en tendens til å blåse på snusen mens jeg baker, for å få den fastere. Prøv å skaff deg selv konstruktive vaner og sett særpreg på bakingen din, så vil plutselig alle bomme en pris.
     
    2. Når du har fått teken på punkt 5 over, ønsker du gjerne at akkurat dette skal gå fortere. Om du beveger innsiden av venstrehånden mens du bruker fingrene på høyrehånden, vil snusen hurtigere ta form og du slipper å uroe deg for abstinenser grunnet for treg baking.
     
    3. Man kan droppe hele forrige punkt om man baker snusen fast nok i boksen, før man tar den ut. Hvis du klarer å presse den fast nok til at den ikke drysser, kan du med en gang begynne å la den ta form med fingrene, istedet for å bake den fastere først.

___________________________________________________________

 

Inntaksmuligheter:

 

Det finnes mange måter å putte en snus i munnen på. Her er noen.

  • Standard: Løfte leppen med en hånd og stappe den inn med den andre.
     
  • En hånds: Har man stor leppe, kan man bare trykke opp snusen med en hånd og dytte den videre (om ønskelig) med tungen.
     
  • Tungen: Man kan også legge snusen rett på tungen (eller gjøre det enda mer spektakulært, ved å kaste den inn i munnen) og plassere den under leppa. Her anbefales det å ha bakt snusen i tønneform først.
     
  • Flatevarianten: Etter man har bakt, liker man å tørke av seg løs snus på hendene. Dette gjøres ofte etter man har tatt snusen under leppa, men av og til havner noen snuskorn inn i gapet og det er ikke alltid like gøy. Derfor kan man plassere snusen på en flate av typen bord eller pult foran seg. Tørke av seg på hendene, bøye hodet ned mot bordet og bare gape over snusen. Da fanger man den opp med tungen og gjør som i forrige punkt.

___________________________________________________________

 

De forskjellige formene:

  • Sylinder/tønne: Den vanlig snusform. Tønnen er enten avrundet (er nok det beste) eller flat på begge kanter. Kanskje den beste formen, dog mange sliter med å få til denne.
     
  • Patron: En forbedret versjon av tønnen. Hvis man er vant til å bake tønner med flate kanter, er man kanskje også vant til at den knuser fra tid til annen. Dette er fordi leppen ikke er like slakk/stram over det hele. Hvis man er i en heftig diskusjon hender det at man strammer leppen, uten å være klar over det, og da vil den flate siden som er lengst borte fra strengen gjøre slik at hele snusen kan knuse. Dette kan unngås. Om man kombinerer de to tønnevariantene ved å bake den ene siden flat og den andre avrundet, vil snusen ikke ha noen svakhetspunkter (om man ser bort fra sprekkene som forekommer hos noen) og snusen vil ikke knuse under normale omstendigheter.
     
  • Kule: Jeg ser på dette som en nybegynner bakst. Man klarer simpelten ikke å bake den halvferdige kulen til en sylinder, så man velger å bake den helt rund i stedet. Dette går greit om man har stor leppe, men de fleste andre former er å foretrekke, selv om mye går på smak.
     
  • Pyramide: Jeg har opplevd at noen hopper over visse punkt i prosessen og nøyer seg med en heller uferdig pris. De baker en pyramide form inni neven (punkt 5 på "nybegynner") og stapper den opp. Snusen vil da forme seg selv og ha en større effekt. Den vil også svi litt mer, for dem som er nye, men det kommer seg etter hvert.

___________________________________________________________

 

Tips og triks:

  • Prismaster: En nett liten sak som kan kjøpes på diverse tobakksforetninger for rundt 25 kr. For de som ikke vet hvordan denne fungerer, er det slik at man først velger størrelse på prisen, så trykker man den ned i boksen for å så stappe det opp under leppen. Denne anbefales ikke for dem som er redd for å få snus på tungen.
     
  • Bake-i-boks: Jeg vet ikke hvor kjent dette er, men det er i alle fall ganske genialt. Om man har en tom snusboks, en gammel porsjon er å foretrekke da denne ikke har gamle rester i seg. Man følger punkt 5 og 6 på "nybegynner". Deretter legger man den uferdige prisen nedi en tom boks. Merk; prisen må være relativt hard for at dette skal funke. Så tar man lokket på. Om lokket ikke vil på grunnet størrelsen på prisen, holder man det så nærme man klarer, uten å være borti. Så begynner man å bevege boksen slik at prisen følger kantene hele veien rundt. Begynn med en treg bevegelse, så fortsetter du kjappere og kjappere. Jo lengre du holder på, jo hardere blir den. N.B. Slike bakster kan ha konstruksjonssvakheter, men det får man bare leve med.

___________________________________________________________

 

Undertegnedes anbefalinger:

  • General Løs: Snusen over alle snuser. En legende på markedet som nærmer seg 100-års jubileum (i underkant av 15 år til). En snus som er relativt lett å bake, dog ikke den letteste, renner ganske lite og smaker ikke så helt forferdelig på tungen som fersk.
     
    Grov Snus: Ikke la deg lure av folk som sier at dette er REN snus (there is not such a thing). Den er nok den "reneste" av snusene, noe som gjør den til en av de kraftigste. Grovkornet, ergo litt vanskelig å bake, men en fryd å putte i munnen som ferdig pris.
     
    Petterøe's Blå: Dette er nok fjortissene's favoritt. En snus med en dash peppermynte. Jeg vil nesten gå så langt som å kalle den frisk. Meget lett å bake, nesten som strandsand i forhold til de andre, og den renner tilnærmet ingenting.
     
    Ettan: For meg virker dette som en blanding av General og Grov. Blir lei av den i lengden, men en boks i ny og ne er ikke å forakte.

Porsjon:

  • Catch porsjon: Lakrissnus som passer i de fleste anledninger. Ganske habil avkobling fra bakesnus og passer like godt i hverdag som til fest. Renner ikke. Merk; Denne blir du garantert lei av om du overdriver!
     
    Skruf porsjon: Denne smaker som General, men renner langt mindre.

N.B. En boks porsjon inneholder 24 gram mot løssnusen's rundt 50 gram (varierer litt).

 

Styr unna disse:

  • General porsjon: Dette er nok den mest populære porsjonssnusen, noe som er utenfor min fatteevne. Ikke en anbefalt nybegynner snus. Den renner og smaker/lukter ikke bra. For de mer erfarne funker den greit.
     
    Röda Lacket: Konsistensen er akkurat som leire og virkningen er ikke noe å skryte av.
     
    Gustavus: Kjøp en boks og lukt på den eventuelt smak. Liker du den, så er du en av de få. Porsjonsvarianten er grei.

___________________________________________________________

 

De forskjellige snustypene: (på langt nær alle)

 

general.jpg

 

grov.jpg

 

rape.jpg

 

ettan.jpg

 

general_p.jpg

 

catchmin.jpg

 

ettanpor.jpg

 

catch.jpg

 

grovport.jpg

 

rape_p.jpg

Endret av Johnx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det var jo en komplett og fin guide til en behagelig uvane. Jeg bruker ikke norsk snus i det hele tatt, jeg kjøper meg et tårn hver gang jeg er i Sverige. Ikke baker jeg heller - men benytter meg av hamsterbleier siden jeg putter snus i leppa når jeg ikke gidder rulle ... skal jeg bake er poenget borte. Dessuten er disse to under her det beste jeg har stappa i leppa noensinne - så bytting kommer ikke på tale!

 

metropol_snus_kaktus.jpg

Lenke til kommentar
Hmm..ikke for å være pirkete men er det lov til å poste anbefalinger til produkter som er i utgangspunktet ulovelig å reklamere for etter norsk lov?  :hmm:  :)

Jeg tror man trygt kan anbefale, dette er jo ikke noe reklame, og det er fullt lovlig med snus hvis man er 18 år.

Endret av John Kåre
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
øøhm ... tja .. det lar vi en moderator avgjøre!

Det er en moderator som har skrevet den, nemlig undertegnede :green:

 

Edit: Guiden altså.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...