Gå til innhold

Hva er såkalte stående bølger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stående bølger opplever man som regel i små rom med for store, eller dårlig plasserte høyttalere.

 

Det er de dype frekvensene som ofte skaper stående bølger. Lyden kan beskrives som duuur duuuur duuur i stede for boom boom boom (raske, kontante bass-punch).

 

Frekvensene i bassområde har lang bølgelengde med mye energi, som setter mye i bevegelse. Det som skjer er at rommet; vegger gulv og tak absorberer mye bassenergi og svinger med. Bassgjengivelsen blit da ullen, udefinert og lite oppløst. Det er deler av dypbassen som forsvinner, den blir absorbert av rommet, samtidig som man får uønsket forsterkning og resonanser av midbassområde i form av at omgivelsene svinger med.

 

Jeg vil tro det er mye stående bølger på diverse gutterom med store Cerwin Vega høyttalere plassert rett opp i en bakvegg, samtidig som rommet er mellom 10 og 15kvm.

Lenke til kommentar
Frekvensene i bassområde har lang bølgelengde med mye energi, som setter mye i bevegelse. Det som skjer er at rommet; vegger gulv og tak absorberer mye bassenergi og svinger med.

Det som skjer er at rommets dimensjoner er akkuart en multipel av bølgelengden av en bestemt frekvens.

 

Utregning av disse modene (eller "stående lydbølgene") kan regnes ut med formelen for rektangulære rom, se Wikipedia.

En kalkulator for å regne på dette finner du her. Bare husk å sette lydhastigheten til 340 m/s (slik at man kan regne i meter isteden for fot).

 

Ved disse frekvensene vil lydbølgen reflektere frem og tilbake mellom veggene med lite tap. For å få et godt rom bør disse frekvensene ligge så spredt som mulig opp til en rundt ca 200 Hz (sjekk Scrhøder-frekvensen), over den er det normalt at diffusfeltet tar over.

Endret av moskus
Lenke til kommentar
Kan man ikke kle hele rommet med akustisk dempemateriale? :p

Det kan man, men man skal ha MYE absorpsjon (ca. 30 til 40 cm mineralull for eksempel (mer vil gi liten eller ingen virkning), og ikke en gang det er nok), og rommet blir helt forferdelig til musikk. ;)

 

Man kan jo lage det som et ekkofritt rom, men da hører man (i teorine) kun direktelyden. Det er ikke pent.

Lenke til kommentar

har hørt at sånne egge kartonger som bønder levere eg i er fine og ha på veggen for og forhinder resonser og reflekser i lyden , mener da sånne som tar 24 egg og ikke har annet en bunn , vet små ungdoms klubber bruker kle lokalene sine med slike

Lenke til kommentar

For å gjøre noe med en bølgelengde må du ha materiale som er i samme størrelsesordenen. Dvs at eggekartonger gjør ingenting for 100Hz eller 50Hz, men kan spre refleksjoner på noen kHz.

 

Dette er ikke typisk noe man ønsker i et musikkrom. Vanlig møbler (f.eks sofa) kan være bedre egnet.

 

 

En formel for grovt estimat av etterklangstid i et rom sier at

 

t60 = (0.161*V)/(S*alfa)

 

hvor t60 er tida det tar fra du "klapper" til nivået har falt betydelig, V er rommets volum, S er rommets areal (gulv, tak og vegger), og alfa er absorbsjons-koeffisienten. Ved å øke absorbsjonen kan du altså redusere etterklangstida.

 

Knut

Lenke til kommentar

Hei,

en mindre teknisk rettet innsikt:

 

De av oss som synger i dusjen/på badet, opplever ofte i et visst stemmeleie å ha pondus i stemmen som var vi en Pavarotti eller Terfel.

 

Slike, ofte mindre, baderom er velegnet for å teste ut fenomenet stående bølger; visse toner svulmer markant opp, mens andre ikke gjør det i samme grad. En slik oppsvulmet tone er tegne på en stående bølge i en bestemt frekvens. Et alternativt teknisk uttrykk kan kanskje være konstruktiv selv-interferens.

Lenke til kommentar

Eggekartonger er en myte. En veldig bra en for alle kjenner til den, tydeligvis.

 

Bare tenkte jeg skulle nevne at T60 vanligvis skrives som RT60 (reverberation time). RT60 vil da regne tiden det tar for at et "stasjonært" signal synker 60 dB etter at kilden skrus av. Vanligvis er det ikke mulig å måle 60 dB reduksjon, så da brukes T30 og T20. Det er henholdsvis det samme tallet som RT60, men interpolert for 30 dB og 20 dB fall.

 

Vanligvis skrives Sabines formel (som knutinh refererer) til som

 

T = (0.161*V)/SUM(S*alfa)

 

der summen er arealet av alle flatene ganget med absorpsjonsfaktoren pr flate.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ingen grunn til at det skal være stående lydbølger bak en høyttaler som ikke er der foran høyttaleren. Men det er litt avhengig av plassering.

 

Jeg kan tenke meg en mulig grunn til dette:

Som du vet er jo bass "omnidireksjonell", det vil si at for lave frekvenser så stråler høyttaleren (nesten) likt i alle retninger. Men for middel og høye frekvenser er høyttaleren direktiv. Det du hører er med andre ord et lavpass-filtrert signal.

 

En bassgitar (for eksempel) produserer ikke bare lave frekvenser, men har også overtoner. Filterer du bort disse overtonene er man tilbake til et nesten sinus-formet signal. Ganske kjedelig greier (hvis man snakker musikkmessig), og oppleves som litt rart.

 

Jeg nevnte innledningsvis at det ikke er stående lydbølger i foran høyttaleren som ikke er der bak. Det er vel kanskje en sannhet med modifikasjoner. Riktignok vil de stående lydbølgene være til stede overalt, men noen steder gir de kansellering av signalet og andre en forsterkning. Bak høyttalere i hjørner vil det typisk være en forsterkning. Dessuten befinner man seg i et "knutepunkt", og man kan kanskje høre flere stående lydbølger samtidig.

 

Stua mi er helt rektangulær (avlang) og har ganske tunge vegger. Hvis jeg plasserer høyttalerne mine helt innerst i hjørnet og setter meg ved den motstående veggen får jeg bass av dimensjoner. Det er rett og slett ubehagelig (og jeg har relativt små høyttalere).

Lenke til kommentar
Nei, når jeg står forran høyttalerene så er det ikke såå kraftig bass, men vist jeg setter meg ned 2-3meter unna litt skrått (kanskje 60grader) så hører jeg bassen mye bedre...

Hvor er dette i rommet, tenkte jeg på? Er det nærmere enn vegg så har du det der... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...