Gå til innhold

Åpner 3G-nettet den 15. juni


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det ikke mye penger i 3G-nettet?

Er ikke så mye enda.

 

Behovet er lite, etterspørselen er lav, produktutvalget er lite... Pluss at de sparer masse penger på å vente.

En skikkelig introperiode på et års tid med gartis web-TV, gratis videotelefoni osv hadde vært tingen. Da hadde markedet skutt fart.

Lenke til kommentar

Atter en gang har den norske staten latt seg lure, og skarpe vinkelskrivere har fikset en lansering som ikke er noen lansering. Ved å holde igjen teknologiutviklingn, sparer de penger til investeringer. Det er akkurat den samme historien som da de kjørte hardt på ISDN når resten av verden gikk til ADSL.

 

Noen tror sikkert på at de har hatt "tekniske problemer", disse vil jeg gjerne selge en bro.

 

Allerede for ca. 5 år siden hadde man i Japan mer avanserte mobiltelefoner enn det en ser her, og en fungerende infrastruktur. Jeg er lite imponert over de norske aktørene i denne utbyggingen.

Lenke til kommentar
Noen tror sikkert på at de har hatt "tekniske problemer", disse vil jeg gjerne selge en bro.

Er faktisk en del problemer fremdeles.

 

Telefoner som skår over til 3G og ikke tilbake selv om 3G nettet ikke er aktivt.

 

3G nett i Arendal som ikke fungerer osv osv.

 

Absolutt ikke stabilt ennå.

 

Så selg meg en bro du.

Lenke til kommentar

japan har vel ett areal noe i nærheten av nordland fylke, en folkeantall større den hele norge og er omtrent paddeflatt sammenlignet med visse deler av vestlandet. pluss at japan har ca 50% av de store teknologibedriftene i verden. for å si det slik, landet blir brukt som en prøveklut for all mulig teknologi. er ikke bare på mobilfronten dem er langt fremme der i gården...

 

og netcom har jo allerede åpnet nettet sitt (for datatrafikk) for å slippe unna dagbøter fra staten. samtidig er det snakk om at du ikke kan bruke ditt gamle simkort i umts nettet deres, mens det skal funke passelig bra i telenor sitt nett (de aller gamleste brikkene kan vel ende opp med noen problemer men men).

 

noen som har oversikt over hvordan umts klarer seg i andre europeiske land?

Lenke til kommentar

@Crazysteps: Hvordan vet du om dette er reelle problemer eller om det er en PHB som har sørget for at det er "tekniske problemer"? Jeg finner det mer enn mystisk at dette ikke skal fungere i Norge, når teknologien ikke er helt ny. En implementasjon med for liten bemaning med tilhørende glipper er mer plausibelt. Ja, jeg er skeptisk.

 

Broen står nå mellom Horten og Moss, men selges billig siden man skal gå over til fergedrift.

 

@hobgoblin: Argumentet blir vel som at Japan er så høyteknologisk fordi det er, vel, høyteknologisk. Og det er i og for seg riktig....

CIA sier Japan har et areal på 377,835 sq km. Nordland fylke er på 38.456 km². Folketallet i Japan er ca. 127 millioner. Paddeflatt? Med 1500 vulkaner? Den som fortalte deg disse skrønene må du ta en prat med.

 

Poenget mitt er at Norge vil alltid dilte langt etter inntil folk (og stat) begynner å bli mer kritisk. Det er uhyggelig hvor lite kritisk tenkning eller utblikk utover egen andedam jeg opplever her til lands.

Lenke til kommentar
@Crazysteps: Hvordan vet du om dette er reelle problemer eller om det er en PHB som har sørget for at det er "tekniske problemer"? Jeg finner det mer enn mystisk at dette ikke skal fungere i Norge, når teknologien ikke er helt ny. En implementasjon med for liten bemaning med tilhørende glipper er mer plausibelt. Ja, jeg er skeptisk.

 

Broen står nå mellom Horten og Moss, men selges billig siden man skal gå over til fergedrift.

 

@hobgoblin: Argumentet blir vel som at Japan er så høyteknologisk fordi det er, vel, høyteknologisk. Og det er i og for seg riktig....

CIA sier Japan har et areal på 377,835 sq km. Nordland fylke er på 38.456 km². Folketallet i Japan er ca. 127 millioner. Paddeflatt? Med 1500 vulkaner? Den som fortalte deg disse skrønene må du ta en prat med.

 

Poenget mitt er at Norge vil alltid dilte langt etter inntil folk (og stat) begynner å bli mer kritisk. Det er uhyggelig hvor lite kritisk tenkning eller utblikk utover egen andedam jeg opplever her til lands.

Virker som en figur som er mer enn lettere mottakelig for konspirasjonsteorier og annet snacks.

 

Men men. hvorfor skulle Netcom bygge ut 3G nett over hele norge kun for å sette sin skumle plan i drift; nemlig å holde det stengt?

Blir rett og slett for dumt. Nettet er der, det koster penger. hvorfor ikke melke kundene for alt de er verdt?

 

Er 100% sikker på at det ikke fungerte optimalt de første månedene i japan heller.

Lenke til kommentar
Virker som en figur som er mer enn lettere mottakelig for konspirasjonsteorier og annet snacks.

Neppe. Bare en figur som har bodd endel i utlandet, inkludet Japan, og vet ting kunne vært adkillig bedre her til lands.
Men men. hvorfor skulle Netcom bygge ut 3G nett over hele norge kun for å sette sin skumle plan i drift; nemlig å holde det stengt?

Blir rett og slett for dumt. Nettet er der, det koster penger. hvorfor ikke melke kundene for alt de er verdt?

Les tråden en gang til, jeg har allerede pekt på dette med at en slipper unne store kapitalinvesteringer ved å gå så langsomt frem som mulig. Jeg har aldri kalt det et komplott, bare forretninger. Joda, det er dumt. Og joda, de melker allerede kundene for alt de er verdt. Telenor la frem illrøde tall for ikke lenge siden, en bør regne med de ikke akkurat kommer til å sprinte videre.
Er 100% sikker på at det ikke fungerte optimalt de første månedene i japan heller.
Jeg regner med barnesykdommer når en er første landet som tar frem noe, når en skal implementere en eksisterende løsning i et annet land, er jeg langt mindre villig til å akseptere barnesykdommer.

 

Hvis du ønsker komplott-teorier, kan du sjekke hvorfor vi ikke innførte i-Mode i Norge.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
japan har vel ett areal noe i nærheten av nordland fylke

Hah. Japan og Norge er omtrent like store i areal.

 

Uansett, neste onsdag begynner moroa. :fun:

 

 

Edit: Faktisk, så er Japan 53,615 kvadratkilometer større.

Endret av ehs5
Lenke til kommentar
japan har vel ett areal noe i nærheten av nordland fylke

Hah. Japan og Norge er omtrent like store i areal.

 

 

Uansett, neste onsdag begynner moroa. :fun:

Ja, om jeg ikke husker feil, så er faktisk japan større (sprøs sikker litt på hvordan man regner).

 

AtW

Fra reiseinfo på odin.no (norske departementer osv):

 

Japan: 377,899 km2

 

Statens kartverk:

 

Norge: 323,802 km2

 

japan har vel ett areal noe i nærheten av nordland fylke

 

Nordland: 38,456 km2

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...