Gå til innhold

Dropp passordene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

interessant. kanskje eg får bytte ut enkelte av passorda mine med passfraser eg og.

 

ellers var det ein godt skrevet artikkel. imotsetning til zefler, så syns ikkje eg at stoffet var tungt, men dette kan vere fordi eg er eldre, og er interessert i emnet.

Lenke til kommentar

Men, er ikke tegnene fra 9 og utover dårlig kryptert?

Ihertfall på windowspassord :hmm:

 

Har prøvd ut en del slike crackepassordsaker, for å finne et uknekkbart passord, og der fant jeg ut at det spiller ingen rolle jo lengre du har det, etter 8 tegn. :dontgetit:

 

Kanskje det er noe annet om du har tegn inne i bildet, for bokstaver gikk som barnemat.

Lenke til kommentar

Samt å anbefale enda mer "kompliserte" passord. Huske rett plassert komma og punktum, store og små bokstaver, osv...

 

Problemet er at det er for lange passord til å benyttes i praksis, tenk på jobben der du stadigvekk vil få opp påloggingsvinduet i skjermspareren, fordi du har tatt en telefon eller to. Blir vel fingeravtrykk eller andre former for idenfikatorer som vil ersatte våre korte og ukompliserte passord.

Lenke til kommentar

Hva var det med at pazzord over 9 bokstaver var lmindre sikre? Hvis det ikke er sant er dette gode nyhter for oss med "litt" problemer med aa huske pssord!

*kremt*spraakeli frihet*kremt*

 

jeg har hoert at saa lenge et ord ikke er i bruk til en helt annen ting, eller det gjelder grunnting i sprazak et er det greit :yes:

Lenke til kommentar
"Tiden for passord er forbi" ?

 

Eneste denne artikkelen gjør er å anbefale lengre passord.

Tenk over ordene. PassORD og passFRASE. Passord er étt ord. Det er en forskjell ;)

Passord og passfrase er akkurat det samme, man må fremdeles skrive inn "noe" for å logge inn. Derfor er artikkelen bare til hjelp for å skrive bedre passord.

Lenke til kommentar
Det heter ikke bakdeler - det heter ulemper.

I følge Norsk språkråd er det nå lov til å si bakdel i betydningen ulempe.

 

Angående artikkelen: Er egentlig passfraser så lure som det gis uttrykk for? Jeg mener, det kommer jo veldig an på angriperen, men om det er en virkelig smart angriper med teft for språk og kryptografi så går det an å redusere antall muligheter veldig mye i frohold til det du oppgi her. F.eks trenger man ikke å teste for hele 80 tegn på hver plass, og man trenger ikke begrense seg til ordboken. Denne superhackeren kan lage et program som bruker ordbok og tester passfraser ut fra kunnskap om setningsoppbygging (f.eks at to verb aldri kommer etter hverandre) og at store bokstaver aldri forekommer midt inne i ord eller før det har kommet et punktum. Etter punktumer og kommaer er det alltid et mellomrom slik at man kan betrakte de to tegnene som ett. Ord har også sin spesielle oppbygging. F.eks er det kun bokstavkombinasjoner som lar seg uttale som vil være logiske å bruke i en passfrase. Ord på to eller flere bokstaver uten konsonanter vil f.eks være svært skjeldne (om de i det finnes i det hele tatt). Passfrase-knekkeren kan altså med litt dyptgående kunnskap om språk, programmering, kryptografi og algoritmer kunne redusere sikkerheten til langt under 10^32 forsøk på passfraser. Trolig ikke så langt ned som til 8-tegns passord, men likevel ikke så sikkert som det gis inntrykk av i artikkelen.

Lenke til kommentar
Det heter ikke bakdeler - det heter ulemper.

I følge Norsk språkråd er det nå lov til å si bakdel i betydningen ulempe.

 

Angående artikkelen: Er egentlig passfraser så lure som det gis uttrykk for? Jeg mener, det kommer jo veldig an på angriperen, men om det er en virkelig smart angriper med teft for språk og kryptografi så går det an å redusere antall muligheter veldig mye i frohold til det du oppgi her. F.eks trenger man ikke å teste for hele 80 tegn på hver plass, og man trenger ikke begrense seg til ordboken. Denne superhackeren kan lage et program som bruker ordbok og tester passfraser ut fra kunnskap om setningsoppbygging (f.eks at to verb aldri kommer etter hverandre) og at store bokstaver aldri forekommer midt inne i ord eller før det har kommet et punktum. Etter punktumer og kommaer er det alltid et mellomrom slik at man kan betrakte de to tegnene som ett. Ord har også sin spesielle oppbygging. F.eks er det kun bokstavkombinasjoner som lar seg uttale som vil være logiske å bruke i en passfrase. Ord på to eller flere bokstaver uten konsonanter vil f.eks være svært skjeldne (om de i det finnes i det hele tatt). Passfrase-knekkeren kan altså med litt dyptgående kunnskap om språk, programmering, kryptografi og algoritmer kunne redusere sikkerheten til langt under 10^32 forsøk på passfraser. Trolig ikke så langt ned som til 8-tegns passord, men likevel ikke så sikkert som det gis inntrykk av i artikkelen.

Ja, jeg tenkte på det samme, det er jo begrenset hvor mange kombinasjoner som er lovlige og sannsynlige språklig, såklart kan man jo trikse med dette også, men da blir jo passfrasen desto vanskligere å huske, og da forsvinner litt av poenget.

 

AtW

Lenke til kommentar

Simen1: Flott å se at det endelig er noen opplyste mennesker som svarer her.

 

Jadda! En svært så givende 6 siders artikkel om hvordan, vi alle skal gjøre passordene våre litt lengre og bittelitt sikrere. Dog eg vil påpeke at eg syns artikkelen er dårlig fremstillt, til å begynne med:

Tiden for passord er forbi. Det er på tide å se videre. Vi forteller deg hvorfor du bør slutte å bruke passord, og hva du bør bruke istedet.

 

Det virker på meg veldig feil, det eneste eg står igjen med etter denne artikkelen er frustrasjonen av å ha sløst tid på en dårlig artikkel som forteller meg hvordan eg lager lengre og bittelitt sikrere passord å cracke. Samtidig som eg blir nødt til å skrive veldig langt og totalt uten skriveleifer hver gang eg skal skrive passordene mine, som om eg gidder det med det første.

 

Og hva er det det går i med bilder med fancy'e formler som "x sin x² dx = -0.5 cos x² + C" som overhode ikke har noe med artikkelen å gjøre?

 

Og med passfraser så kan man, isteden for ordbok-angrep, ta kjente sitater/film-sitater og vips, så har man lett noen passord. Det viktigeste ansvaret for sikring av konto ligger alltid hos brukeren selv, i form av avanserte passord som ikke blir liggende å slenge på post-it lapper osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...