Gå til innhold

TEST: D-Link DSM-320: Trådløs multimedia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lenge vurdert å kjøpe meg en media avspiller. har prøvd både Pinaccle og Amitech sin uten hell. Tingen var at den skulle brukes hovedsaklig til musikk avspilling, men begge overnevnte hadde det problemet at de ikke kunne spille en sang mens du lette etter en annen. Ser at DSM-320 har denne funksjonen som gjør den interesant.

 

Det som hadde vært greit om det kom en boks med TV/lcd display menyer som bare var beregnet på musikk, som også kunne vise coverart og info om album og musikk. Det hadde vært greier det. :thumbup:

 

Hvis noen finner noe som ligner på overnevnte, let me know!!! :w00t:

 

Ellers, en grei og kortfattig artikkel! hadde vært kjekt med flere artikler i denne "hardware" kategorien.

Endret av MoNoXiDe
Lenke til kommentar

Det virker ikke bra nok enda den greia.

Er forresten også blitt testet på dinside og trustedreviews.com. Ikke ekstatiske der heller. Det som er mest teit er at den ikke tar undertekster (verken dvd eller Xvid blir det påstått). Ville ikke gitt mer enn 500 for den som den er nå.

På markedet i USA er det kommet en nyere modell med dvd spiller og minnekortavleser. Den bør klare undertekster.

 

Det jeg lurer på er om undertekster, kryptering og alt som er irriterende kan bli fikset med ny firmware? Håper på oppfølging på media streamere.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har hatt spilleren i et par måneder og er ganske fornøyd, men er tildels enig med anmelders bemerkninger. Som motargument kan jeg vel si at det er den beste som finnes om man ikke regner x-box eller htpc som blir mye dyrere. Ikke lager den noen form for støy i stuen heller.

 

Min erfaring med det trådløse nettet er at om jeg slår av kryptering på nettet fungerer alt mye bedre. Dette tror jeg har litt med routeren min og resurser den bruker på å kryptere. Derfor er jeg interessert i å vite hvilke routere anmelderen hadde positive erfaringer med (det står bare nevnt brikkesett i artikkelen).

Lenke til kommentar

Det var broadcom som fungerte best av chipset og det var da en Asus WL-HDD vi brukte til det. Med marvell var det Asus WL-330g vi prøvde. Atheros med 3Com Officeconnect PoE aksesspunkt.

 

Vi prøvde også med Belkin Pre-N med dårligere resultater enn ventet.

Lenke til kommentar
Er forresten også blitt testet på dinside og trustedreviews.com. Ikke ekstatiske der heller. Det som er mest teit er at den ikke tar undertekster (verken dvd eller Xvid blir det påstått). Ville ikke gitt mer enn 500 for den som den er nå.

 

 

Dette er bare tull. Har en sånn (Usa mod) den viser undertexter uten problem.

Lenke til kommentar
Hva mener du? hvordan viser den undertekster? hvilket format er undertekstene på?

 

Vet ikke hvilke format, men når jeg velger f.eks å spille dvd-film, så velger jeg enkelt & greit "Norsk" som subtitle. Spiller jeg av Nero (Mp4), må selvsakt undertexter vere rippet til den filmen - og undertexter skal "vises" hele tiden.

 

Noe annet har jeg ikke forsket på, er bare kjempefornøyd med spiller.

Min erfaring med det trådløse nettet er at om jeg slår av kryptering på nettet fungerer alt mye bedre. Dette tror jeg har litt med routeren min og resurser den bruker på å kryptere

 

 

Kjenner igjen samme problemer, enkelte ganger med tråløst overrføring av film.

Det jeg gjør da, er å restarte ruter og pc, og voila -så funker det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil ikke anbefale DSM-320, har hatt masse tull med D-Link sin MediaServer og med video-avspilling.

 

Det første som skjedde var at MediaServer softwaren kødda til permissions på XP filsystemet, slik at jeg "mista" alle iTunes filer. Ved å boote i safe mode, fikk jeg satt rettighetene tilbake, slik at iTunes ble happy.

 

Deretter fant ikke DSM-320 noen media server i nettet, selv om jeg kunne pinge den og hadde skrudd av ZoneAlarm, Norton AntiVirus (Internet Worm Protection), etc. Prøvde deretter med flere andre media servere som alle funket og lot meg streame media: Windows Media Connect, TwonkyVision, og Nero MediaHome. Etter dette har jeg ikke turt/giddet å prøve D-Link sin MediaServer i nyere versjon, selv om DinSide fikk god ytelse på video-avspilling med den, og kun den.

 

Video i MPEG1 og lave-bitrater funket OK, men MPEG2/4 og DivX hakket med jevne mellomrom, slik DinSide skriver om. Jeg har brukt Nero 6 MediaHome sin run-time transcoding til MPEG1 low-bitrate av alle DivX-filmer for å omgå problemet. Rekoding til MP4 vha Nero Recode hjalp ikke på hakkingen.

 

Jeg har ikke fått playlists som inneholder internet radio til å funke (.PLS som inneholder URLer til live-feeds), selv om dette skal være mulig.

 

I tillegg er det krøkkete at den ikke støtter WPA-PSK (TKIP), vi har jo flere bærbare jobb-PC-er i huset, og ikke alle har D-Link hardware. Så rekonfigurering til WEP både av ruteren og deretter media server PCen, må til hver gang jeg skal bruke media playeren. Dermed blir det til at jeg ikke bruker DSM-320. Åpent system med kun MAC-filter er ikke aktuelt. Alternativt kan jeg kjøpe 10m nettverkskabel og koble DSM-320 rett på routeren vha LAN-inngangen, da spiller jo ikke WLAN sikkerheten noen rolle.

 

Har nå kjøpt modda Xbox med XBMC, så DSM-320en lever på nåde. Kobler Xboxen rett på ruteren (D-Link DI-614+ 54Mbps) og bruker FileZilla (FTP) til å legge over filer. I tillegg til et media senter som funker og som du kan ta med på hytta og andre steder, får du en spillboks hvis du ikke har en. Selv har jeg en PS2 til slikt.

 

XBMC viser covers mens den spiller musikk og kan hente info fra internet om musikk og filmer. XBMC spiller iTunes-formatet (.M4A), det gjør ikke DSM-320. Og med et WLAN-LAN adapter (f.eks. DWL-G810 med WPA-PSK) så er Xbox også trådløst på nettet! Samme adapter kan også benyttes til DSM-320 i LAN-modus, og da har den også praktisk nytte :cool:

Endret av KjellSJ
Lenke til kommentar

Jeg har nå testet musikk, bilder og filmer med min modda Xbox med LAN-WLAN adapteren DWL-G810, og alt funker mye bedre enn med DSM-320. Alle Divx filmene jeg har prøv spiller uten problem as-is, noe som ikke funker med DSM-320. Og det på det samme WLAN'et, så det er ikke trådløs-signal-kvaliteten som er problemet.

 

Man trenger heller ikke noen media-server-software på PCen, det holder å share aktuelle disk-foldere, så får man tilgang til disse gjennom Xboxens WORKGROUP nettverkssted.

 

XBMC har Shoutcast nettradio og kobling til www.imdb.com, pluss en del andre online tjenester.

 

Det eneste som taler for DSM-320 er at den er helt stille (ikke noen vifte/harddisk) og at den koster ca halvparten.

Lenke til kommentar
Har lenge vurdert å kjøpe meg en media avspiller. har prøvd både Pinaccle og Amitech sin uten hell. Tingen var at den skulle brukes hovedsaklig til musikk avspilling, men begge overnevnte hadde det problemet at de ikke kunne spille en sang mens du lette etter en annen. Ser at DSM-320 har denne funksjonen som gjør den interesant.

 

Det som hadde vært greit om det kom en boks med TV/lcd display menyer som bare var beregnet på musikk, som også kunne vise coverart og info om album og musikk. Det hadde vært greier det. :thumbup:

 

Hvis noen finner noe som ligner på overnevnte, let me know!!! :w00t:

 

Ellers, en grei og kortfattig artikkel! hadde vært kjekt med flere artikler i denne "hardware" kategorien.

Få deg en modda xbox. Den kan vise cover av album etc mens du spiller sanger.

Lenke til kommentar
Har lenge vurdert å kjøpe meg en media avspiller. har prøvd både Pinaccle og Amitech sin uten hell. Tingen var at den skulle brukes hovedsaklig til musikk avspilling, men begge overnevnte hadde det problemet at de ikke kunne spille en sang mens du lette etter en annen. Ser at DSM-320 har denne funksjonen som gjør den interesant.

 

Det som hadde vært greit om det kom en boks med TV/lcd display menyer som bare var beregnet på musikk, som også kunne vise coverart og info om album og musikk. Det hadde vært greier det.  :thumbup:

 

Hvis noen finner noe som ligner på overnevnte, let me know!!!  :w00t:

 

Ellers, en grei og kortfattig artikkel! hadde vært kjekt med flere artikler i denne "hardware" kategorien.

For å få det du vil ha, tror jeg du må mekke en HTPC. Se på disse lekkerbiskene:

http://www.atechfabrication.com/products/t...een_display.htm

http://www.iuneed.com/x15e.html

 

...blir fort litt dyrt, men fyfarao så fett:)

Endret av JOB
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Har ikke så mye greie på dette, men eg og har en Dlink 320 og hadde samme feilene som "KjellSJ" beskriver.

Løsningen for meg var oppgradering av firmware/software, dette hjalp litt men fortsatt hadde eg småproblemer. :ermm:

Etter dette fikk eg beskjed om å aktivere Upnp på router, og dette ga resultat.

No spiller og spiller den uten problemer. :yes:

Selv etter å slå av serveren min for å flytte den på loftet igjen hvor den står og surrer døgnet rundt så fortsatte sangen fra der den brøt da eg stoppet serveren da eg flyttet den. Skjønte ingenting da eg stod på loftet å startet serveren og musikken begynte å spille nede igjen, så her hos meg er det bare fryd og gammen no.

Streamer filmer trådløst uten at eg vil si at eg har noen nevneverdige problemer. Noen få ganger er det et lite blink i bildet, men det skal vere sagt at min dlink boks står godt hjemt inne i et stero rack så antennen er ikke akkurat fremme i lyset, men det funker utroligt bra fordi...

En ting eg mislikte var at den var treg å bla med( har en del musikk)

Løsningen var at isteden for å dele hele harddisken på 250gb mp3, så delte eg en og en mappe.( Har sortert mp3 etter alfabetet.. a, b, c osv.).

Etter at eg hadde gjort det funker blaing mye bedre, no er det faktisk blitt rimelig kjapt å bla seg frem til det en vil høre... :thumbup:

Lenke til kommentar

Har selv D-Link DSM320 og er sånn middels fornøyd.

Installeringen gikk rett og slett knirkefritt.

installerte programvaren på PC, slo på D-Linken.

En rask gjennomgang av oppstartsprosedyrene og plotselig fant ann alt sammen.

har installert media serveren på 2 pc'er her i huset så det e bare til å velge hvilken mediaserver eg vil hente media fra. absolut ingen problemer.

 

Problemet kommer mer ved overføring av bilde med 5.1 Lyd eller noe.

Har sett 21 episoder av Lost nå i HDTV format via denne saken her og over til Projektor. absolut ingen problemer.

 

Eneste som kunne vært bedre i skrivende stund hos meg er en raskere og mer innholdbar meny med tanke på antall mediafiler den viser samtidig.

 

kan også nevne at oppgradering av Firmware på denne saken er lekende lett.

den ordner alt selv.

 

Kunne tenkt meg en funksjon der jeg selv la til nettradio og nettTv eller noe.

hadde vært helt glittrende.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har D-Link DSM-320 selv med nyeste firmware, problemer med filmer kodet i XviD som artikkelen nevnte? Fordi DivX er skjelden brukt lenger.. Hva med subs til Xvid/DivX filmer, fungerer dette ikke fortsatt? Jeg har 54 mbit WLAN router, vil jeg oppleve hakking da eller må jeg slå av WEP kryptering evt.

 

Morty

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...