Gå til innhold

TEST: Radeon X800 XL: En hit i mellomklassen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For de mer intereserte så kan jeg faktisk fortelle at det er fult mulig å koble til en molex kontakt på skjermkortet for å gi det litt ekstra juice for videre overklokking, noe karene på dette forumet har greid : Xtremesystems

 

Det var også en mindre feil i artikkelen, når det snakkes om hva som er anbefalte oppløsninger i D3 så anbefales det ikke å gå over til den 1024*768 noe som er litt forvirrende, da det ikke kommer fram om man mener at det anbefales å bruke 1024*1280 eller andre innstillinger :)

 

Edit : Jeg forstod selvsagt settningen som at man ikke måtte gå over til 1024*768, mens den egentlig mener å ikke bruke høyere oppløsninger enn det. Ordblind jeg til tider :(

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Hvis du kjører en oppløsning på 1600x1200 i 100 Hz har du en teoretisk båndbredde på 120 kHz (i praksis er den ca. 5 % høyere). Da er det ikke tvil om at det kreves kvalitetskomponenter og godt print-utlegg for å få et skarpt bilde.

 

1600x1200@100Hz er absolutt ikke 120kHz båndbredde.

 

Båndbredden på videosignalet kan man regne ut slik: 1600*1200*100*1.1/2 = 106MHz. (nesten FM båndet jo)

 

Vertical sync er da 100Hz, og horizontal sync er 1200*100 = 120kHz. Horizontal sync og videobåndbredde er to helt forskjellige ting.

 

Uansett så gjør jo dette bare ut-kretsene på skjermkortet enda mer viktig. Dette ser forresten ut som et bra skjermkort, men desverre gjør ATI det umulig for meg å velge dem rett og slett på grunn av dårlig støtte i Linux.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Med Radeon X800 XL prøver ATI å konkurrere mot Nvidias GeForce 6800-serie. Prismessig ligger kortene på 2500 - 3500 kroner, avhengig av produsent, bundle og video-inn støtte (VIVO). Men har kortene kreftene som skal til for å hevde seg i denne klassen? Vi får se etter en runde i testbenken.

 

 

Radeon X800 XL vs Nvidias GeForce 6800 ...

 

 

Hvordan var ytelsen mot hverandre ? :ermm:

 

 

Mulig det er jeg som har lest litt for fort her men så langt i den testen så har jeg ikke funnet ut av det ... Man kan jo "tenke" seg til det, men når det begynner så fint som med X800 vs 6800 da burde det jo stå litt om det under Konklusjoner synes nå jeg ...

Lenke til kommentar

Å si at disse korta er i mellomklassen er litt(eller helt) feil

 

Foruten 3Dmark(som er uvesentilig egentlig) og Doom3 så er disse korte like raske som 6800 Ultra og X800XT.

Ser da på 4xAA, 8xAF

 

Så etter denne testen så vil det være idiostisk å gå for 6800 Ultra/X800XT da det er utrolig liten forskjell på dem og X800XL

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...