Gå til innhold

TEST: Belkin Pre-N: Utstyr som lover mye


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor står det ingenting om rekkevidden(m) i artikkelen ?

Dere skrev at rekkevidden var betydelig bedre, men det sier meg ikke en ting hvis dere ikke kommer med noen tall som definerer "større rekkevidde".

Det er vanskelig å si eksakt. Siden vi ikke tester utstyr samtidig vil aldri slike tester være nøyaktige. Det vil være store forskjeller i rekkevidden ut i fra hvilke forhold som er rundt her. Det dukker opp stadig flere trådløse nettverk i området også som gjør det vanskeligere.

 

Men vi tester ytelsen på et annet testpunkt (10-15 meter unna med 4 godt isolerte vegger imellom). Her var ytelsen på hele 35 Mbps med Pre-N, og det beste vi har klart tidligere med standard 11g utstyr er rundt 18 Mbps. Det er en god pekepinn på at rekkevidden er bedre.

 

Pr dags dato får jeg tak i hele 7 trådløse nettverk her, hvor alle jeg finner ligger heldigvis på kanalene 6 eller 11 noe som gjør at jeg likevel kan teste nogenlunde greit med kanal 1.

 

Det har heller ikke vært så lett å få testet dette utendørs på grunn av snø og dårlig vær. Jeg skal prøve å få gjort dette til en viss grad fremover.

Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått MIMO korrekt, burde kapasitet og rekkevide øke med mer multipath. Dvs at så lenge utsendt effekt og alt annet holdes konstant, kan man ideelt både fri seg fra lokal fading (fenomenet at signalet er veldig bra og så veldig dårlig 15cm bort) og utnytte ukorrelerte kanaler til økt båndbredde.

 

En fin test på dette hadde vært å logget datarate langs en definert rute inni et hus med masse flater, og så gjentatt ruten med et vanlig 11g kort. Der tipper jeg at hastigheten hadde økt, og kurven hadde blitt glattere (falt av mer monotont med avstand).

 

Ytelsen utendørs burde da ideelt sett være identisk med 11g kort (gitt at vi ikke har refleksjoner og at teknologien ellers er helt lik. Dette er en grov tilnærming), mens andre løsninger som direktive antenner (og tildels å oppta mer båndbredde) kanskje hadde vært mer hensiktsmessig.

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar
Hvis jeg har forstått MIMO korrekt, burde kapasitet og rekkevide øke med mer multipath. Dvs at så lenge utsendt effekt og alt annet holdes konstant, kan man ideelt både fri seg fra lokal fading (fenomenet at signalet er veldig bra og så veldig dårlig 15cm bort) og utnytte ukorrelerte kanaler til økt båndbredde.

 

En fin test på dette hadde vært å logget datarate langs en definert rute inni et hus med masse flater, og så gjentatt ruten med et vanlig 11g kort. Der tipper jeg at hastigheten hadde økt, og kurven hadde blitt glattere (falt av mer monotont med avstand).

 

Ytelsen utendørs burde da ideelt sett være identisk med 11g kort (gitt at vi ikke har refleksjoner og at teknologien ellers er helt lik. Dette er en grov tilnærming), mens andre løsninger som direktive antenner (og tildels å oppta mer båndbredde) kanskje hadde vært mer hensiktsmessig.

 

mvh

Knut

Du har helt rett i det meste her :) Rekkevidden øker noe på grunn av bedre sensitivitet enn standard 11g utstyr.

 

Ytelsen på avstand vil også være bedre på grunn av flere antenner. Innendørs vil man få et stabilt signal lenger unna enn med vanlig 11g utstyr. Den største fordelen er likevel at ytelsen holder seg langt bedre på avstand. Utendørslinker med MIMO lar seg gjør, men det blir ikke like enkelt da man trengre tre direksjonelle antenner istedet for en.

 

Jeg har også jobbet litt med Proxim Tsunami utstyr over endel km. Det er hovedsaklig MP 11a som vi har benyttet oss av med 32 dBi antenner. Dette fungerer svært stabilt over mange km. Har også såvidt begynt å teste utstyr fra Redline som lover høyere hastigheter enn MP11a, men koster til gjengjeld en del mer.

Lenke til kommentar

"Husk også at man må ha klientkort som benytter seg av det samme brikkesettet for å kunne utnytte den ekstra ytelsen og rekkevidden."

 

så om jeg skal ha bedre rekkevidde og ytelse, så må jeg kjøpe belkins pre-n utstyr?

Lenke til kommentar
"Husk også at man må ha klientkort som benytter seg av det samme brikkesettet for å kunne utnytte den ekstra ytelsen og rekkevidden."

 

så om jeg skal ha bedre rekkevidde og ytelse, så må jeg kjøpe belkins pre-n utstyr?

Ja, det er også derfor prisen er noe stiv. Vi merket oss noe bedre ytelse på vårt andre testpunkt med standard 11g klienter også, men ikke på langt nær like bra som med Belkin Pre-N kortet.

Lenke til kommentar

En annen ting man må huske på er at de fleste bærbare maskiner som er solgt de siste tre årene har allerede har et innebygd trådløst kort, og det er langt mer praktisk med et innebygd kort enn et kort som stikker noen cm ut fra den bærbare maskinen.

 

Hvilket år lever anmelder i?

Trådløst er ikke blitt standardutstyr ennå på alle modeller.

Lenke til kommentar
En annen ting man må huske på er at de fleste bærbare maskiner som er solgt de siste tre årene har allerede har et innebygd trådløst kort, og det er langt mer praktisk med et innebygd kort enn et kort som stikker noen cm ut fra den bærbare maskinen.

 

Hvilket år lever anmelder i?

Trådløst er ikke blitt standardutstyr ennå på alle modeller.

Jeg sa heller ikke alle modeller, jeg sa de fleste. Det er ikke mange bærbare i dag som selges uten trådløst, og Centrino har en stor markedsandel av laptopmarkedet de siste to årene som har krevd trådløst.

 

Hos komplett er det 5 av 35 modeller som leveres uten trådløst, hvor flere av modellene som ikke har trådløst er utgåtte.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...