Gå til innhold

Fotografering på påskefjellet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ved innstilling av "overskyet" på hvitbalansen, - tilsvarer dette manuell innstilling av eksponeringen, eller bør vi bruke en kombinasjon av disse for å unngå blåstikk under snøforhold og lite sol?

 

Vil ikke også en økning av eksponering ofte også resultere i utbrent bakgrunn, f.eks himmel?

 

Her

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Manuell hvitbalanse av enten et gråpapir eller hvitt ark.

 

Det viktigste er eksponeringen, sett denne til ca +1 EV, for å unngå grå snø. Dette fører til endel utbrendthet (ihvertfall fare for det). Muligheten her er å ta to identiske eksponeringer, men den ene med -EV, og den andre +EV, evnt et graderingsfilter. Tar du to bilder, legges disse sammen i Photoshop.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Et problem med hvitbalanse er skygge- kontra sol. Tar man hvitbalansen i skyggen så vil alle solfylte områder blir alt for gule, men skyter man hvitbalanse i sola så vil skyggepartiene bli for blå igjen.

 

Her må man ta en avveining om hvilket "onde" man ønsker. En ide kan være å skyte hvitbalansen ned i snøen med halve sol og halve skygge. Du vil da få en mellomting.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hmm, guiden mangler noen tips som jeg tenkte på når jeg så overskriften:

 

- Bruke råformat. Det gir bedre dynamikk og mulighet for korrigering av både hvitbalanse og kontrasten senere. Det er riktignok ikke like effektivt som å ta to bilder av det samme motivet for å sette de sammen i Gimp (eller tilsvarende) senere for å lage et såkalt HDR-bilde, men til gjengjeld fungerer det også på bevegelige motiver.

 

- Bruke UV-filter. Dette fungerer særlig på eldre kameraer/objektiver med manglende eller dårlig UV-filtrering og særlig høyt i fjellet der UV-strålingen er sterkere enn ved havnivå. (Redigert: Gjelder kun analoge kamera)

 

- Bruke polariseringsfilter for å få frem kontrast/struktur i snøen bedre.

 

- Bruke gråfilter (ND-filter) for å redusere lukkertida i ekstremt lyse omgivelser. F.eks når man skal ta bilde med nysnø som bader i intenst sollys. Et mørkt gråfilter kan også brukes for fremheve bevegelser i bildet. F.eks at en som kommer ut fra hoppkanten faktisk ser ut som han er i bevegelse og ikke fryst dønn fast. Noe som ofte skjer på grunn av at sterk lys gir veldig korte lukkertider.

 

- Blende ned til f/5,6 - F/11 for å oppnå maksimal skarphet. (Automatikken har en tendens til å blende for mye eller for lite og dermed gi unødvendig uskarpe bilder.) Hva som er best for ditt kompaktkamera eller objektiv varierer. Sjekk gjerne tester på nett for å finne optimal blenderåpning.

Lenke til kommentar
Hmm, guiden mangler noen tips som jeg tenkte på når jeg så overskriften:

Flere gode forslag her.

 

- Bruke UV-filter. Dette fungerer særlig på eldre kameraer/objektiver med manglende eller dårlig UV-filtrering og særlig høyt i fjellet der UV-strålingen er sterkere enn ved havnivå.

Du bør presisere at dette gjelder analoge kameraer. De digitale kameraene har UV filter som en del av sensor-konstruksjonen, så et ekstern UV filter er unødvendig.

 

Tom

Lenke til kommentar
Du bør presisere at dette gjelder analoge kameraer. De digitale kameraene har UV filter som en del av sensor-konstruksjonen, så et ekstern UV filter er unødvendig.

Ok, jeg har satt det inn nå. Har alle digitale kameraer UV-filter på sensoren? Hvor effektivt er filteret?

Lenke til kommentar
Du bør presisere at dette gjelder analoge kameraer. De digitale kameraene har UV filter som en del av sensor-konstruksjonen, så et ekstern UV filter er unødvendig.

Ok, jeg har satt det inn nå. Har alle digitale kameraer UV-filter på sensoren? Hvor effektivt er filteret?

Såvidt jeg har forstått det, så skal alle ha det, og at det er effektivt nok. Det er ihvertfall det som blir påstått hver gang man diskuterer UV filtre her på forumet.

 

Tom

Lenke til kommentar

Tipset om å overeksponere kommer alltid opp i slike tråder.

 

Med mine to Canonkameraer (350D og 30D) så stemmer ikke dette, heller tvert imot. Overeksponerer man med disse så får man VELDIG raskt utbrente høylyspartier.

 

Kanskje er Canon bedre enn snittet på lysmåling i snø?

 

Mine beste råd:

 

Ta ALLTID bilder i RAW

 

Juster levels (ofte et veldig snevert dynamisk omfang i fjellet, bortsett fra når man har med både sola og skyggeområder i ramma) og curves (forsterk kontrastene) i ettertid.

 

Om du har Canon, sett den 1/3 på UNDEReksponering (gjelder nesten alltid)

 

Vær nøye med hvor du måler lyset

 

Sjekk histogrammet

Lenke til kommentar
Kanskje viktigst, bruke histogrammet! Pass på at kurven ikke klater på venstre og spesiellt høyre del av skalaen (dvs utbrent).

Helt, helt enig. Det er mye bedre å sjekke histogrammet jevnlig og forstå hvordan lysets kvaliteter fungerer enn å lære seg tonnevis med tommelfinger-regler som man brukte i de gamle analoge dager.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...