Gå til innhold

Den store sikkerhetsguiden - Les her først!


Anbefalte innlegg

Gode artikler/guider

 

Generelt

 

 

Min lille "Før du poster" guide

En guide du absolutt burde lese før du poster nye emner. Gir deg en intro til programmet hijackthis

 

Best mulig beskyttelse av datamaskinen din.

Gir deg en veiledning i hvordan du skal beskytte deg mot virus, spyware/adware og hackere.

 

Hvordan har du sikret datamaskinen?

Her kan du få tips utifra hvordan de andre på forumet har sikret seg mot virus, spyware osv

 

Spyware/adware

 

Når du trenger hjelp til å få fjernet spyware

Ein guide for hvordan du kan fjerne spyware på PC-en.

 

Hvordan beskytte seg mot spyware/adware?

Denne guiden forteller deg hvordan du skal beskytte deg mot reklame på datamaskinen. Link til nedlastingssider for relevant programvare.

 

Hvordan fjerne spyware/adaware?

Denne guiden forteller deg hvordan du skal fjerne reklame fra datamaskinen. Detaljerte skjermbilder viser hvordan du bruker relevant programvare. I tillegg informasjon om hvordan fikse de vanligste problemene.

 

Spybot melder om DSO Exploit

Hva er egentlig DSO Exploit og bør man slette den? Her finner du all info du trenger.

 

Hvordan fjerne messenger services

Viser deg hva du skal gjøre når du har problemer med popup som er en følge av messenger services

 

 

Virus/virusprogrammer og trojanere

 

Hvilket gratis antivirusprogram er best?

En liten diskusjon om hvilket gratis antivisusprogram som er best.

 

Hvilket antivirusprogram er best?

Her diskuteres det hvilket antivirusprogram som egentlig er best.

 

Hvordan fjerne trojan byteverify?

Gir deg en forklaring på hvordan du fjerner denne trojanske hesten.

 

Hvordan fjerne adware.gator?

Viser deg hvordan du får fjernet dette reklameprogrammet.

 

Hva skal du gjøre når startsiden endrer seg til search2web.com?

Mange opplever "plutselig" at startsiden i netteleseren endrer seg. Ofte får du en ny startside ved navn search2web.com. Hva skal du da gjøre? Trykk på linken og du får svaret.

 

Hvordan fjerne en toolbar?

Ofte dukker det opp irriterende toolbarer i nettleseren, på skrivebordet osv. Dette emnet viser deg hvordan du får det fjernet.

 

Hvordan fjerne sasser?

Viser deg hvordan du fjerner sasser fra maskinen din

 

Hvordan fjerne et trojan horse virus?

Gir deg forklaring.

 

Hvordan fjerne armbender?

Viser deg hvordan du fjerner viruset armbender.

 

Hvordan fjerne W32.HLLW.Raleka?

Et emne som omhandler fjerningen av dette viruset.

 

Hvordan fjerne proRat server?

Linker til flere sider som viser deg hvordan du fjerner denne enkle tingen.

 

Hvordan fjerne W32.Welchia.Worm virus?

Viser deg hvordan du enkelt kan fjerne dette "trojaner viruset".

 

Hvordan fjerne diverse virus/trojanere?

Dette emnet gir deg svaret på hvordan du fjerner følgende virus/trojanere:backdoor.iroffer.2.BJ, w32.gaobot.Y og w32.netsky.

 

 

Hacking og brannmurer

 

Cracker og hacker

Forskjellen mellom disse to begrepene.

 

Trenger vi en brannmur?

Her diskuteres det om hvorvidt vi trenger en brannmur

 

Beste brannmur

Hvilken brannmur er best?

 

Hvilken gratis brannmur?

Hvilken gratis brannmur burde man anskaffe?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være greit å slenge på at folk flest bør ha prøvd ut de vanligste metodene for fjerning av drit på maskinen før de lager en ny tråd. En slags mal:

 

Hva er problemet? Feilmeldinger, rar oppførsel? Beskriv hva som skjer...

Hva har du forsøkt å gjøre tidligere?

Hva slags antivirus- antispywareprogam bruker du?

Lenke til kommentar

Dette kan bli bra. Men jeg synes likevel du skal passe deg for den største fellen, nemlig å gjøre denne guide for stor og uoversiktelig. Jeg synes for eksempel du skal fjerne "Hack en webside", og kanskje et par av de andre alternativene også. Synes også det mangler litt på strukturering.

 

Ellers, flott initiativ!

Lenke til kommentar
Dette kan bli bra. Men jeg synes likevel du skal passe deg for den største fellen, nemlig å gjøre denne guide for stor og uoversiktelig. Jeg synes for eksempel du skal fjerne "Hack en webside", og kanskje et par av de andre alternativene også. Synes også det mangler litt på strukturering.

 

Ellers, flott initiativ!

Hmm.. :hmm:

Ok, fjerner hack en webside da den ikke har så mye med dette å gjøre.

Lenke til kommentar
Vanligste virustyper:

    * Ormer: virus som sprer seg lynraskt gjennom mail.

    * Trojanske hester: virus som åpner en bakdør til maskinen din, slik at hackere kan få full eller delvis kontroll over den.

    * Fil-virus: virus som infiserer installert programvare.

    * Makro-virus: virus du får gjennom en makro i f. eks. Excel.

 

Dette er galt. En orm er ikke et virus.

 

Et virus infiserer en vert (i form av et program, en fil, e.l.) på samme måte som biologiske virus, og bruker denne til å spre seg. Et konkret eksempel er det første viruset som brukte e-post for å spre seg: WM/Sharefun.a. Dette viruset, som første gang ble funnet i februar 1997, var et Word-makrovirus, som hadde 25% sjanse for å sende seg videre til tre kontakter hver gang en infisert fil ble åpnet. Det som er viktig å merke seg her er at viruset var et makrovirus som var avhengig av at en infisert fil ble åpnet i et spesielt program.

 

En orm, derimot, er ikke avhengig av noen andre enn seg selv, med unntak av en sårbarhet den kan utnytte. Den vanlige definisjonen på en orm er at det er et program som sprer seg uten å infisere andre programmer med en kopi av seg selv. Generelt sprer ormer seg enten som e-post-vedlegg eller ved å spre seg direkte over et nettverk. W32/Sasser.worm.a er et typisk eksempel på en orm: Ormen sprer seg selv over et nettverk ved å søke etter sårbare verter. Når den finner en sårbart vert, utnytter den sikkerhetshullet den er programmert til å utnytte, for deretter å spre seg til den nye verten. Derfra søker den på nytt etter nye sårbare verter den kan spre seg til.

Lenke til kommentar

En innføring i gal informasjon? Svært pedagogisk...

 

Det er tross alt ikke mer som skal til enn "Et virus er avhengig av å kunne infisere et program eller en fil for å kunne spre seg. En orm har ingen slike avhengigheter, og kan spre seg ved egen hjelp."

 

Og så lurer jeg litt på hvorfor du først "forsøker" å forklare forskjellen i guiden din, med feilaktige opplysninger, for deretter å hevde at slik informasjon er unødvendig og gjør guiden uoversiktiglig -- tilfeldigvis rett etter at jeg har påpekt feilene...

 

For øvrig hadde en venninne av meg, som vet særdeles lite om sikkerhet, ingen problemer med å forstå mine definisjoner på ormer og virus.

Lenke til kommentar

Det ville gjort guiden uoversiktlig hvis jeg skulle ha kommet med en lang forklaring på hvorfor ormer egentlig ikke regnes som virus. For nybegynnere i sikkerhet er det langt enklere å forholde seg til virus som en gruppe skadelige programmer.

 

Men ok, jeg skal endre den aktuelle formuleringen litt.

Endret av @kd
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
biurde kanskje ha lest litt bedre på de linkene dine.

feks "hvordan fjerne norton uten å formatere" der er det ingen guide om det.

og beste firewall og de derre er urgamle og de har ikke kommet frem til noe som helst :p

Du har rett angående den norton greia, hadde ikke lest igjennom tråden godt nok. Fjernet den jeg.

Har ikek kommet frem til noe om hvilken brannmur som er best? Så er det jo ganske vanskelig å bare fastslå dette da, da alle har forskjellige meninger, men i den aktuelle tråden får du i hvertfall et innblikk i hva brukerene her på hw liker av brannmurer. Og denne tråden er faktisk også aktiv i dag, hvis jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det burde kanskje nevnes at en god forutsetning for et sikkert system er et sikkert operativsystem.

 

Med andre ord et annet enn Windows.

 

 

Det burde kanskje nevnes at en god forutsetning for et sikkert system er et sikkert operativsystem.

 

Med andre ord et annet enn Windows.

Windows kan gjøres meget sikkert det også. F. eks kan man kjøre uten admin(root)-rettigheter akkurat som i et hvilket som helt UNIX-basert OS.

 

Forutsetningen for et sikkert system ligger først og fremst ikke i OS-et, men fyren som bruker OS-et.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...