Gå til innhold

Toledo med dobbeltkjerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis man skal ha håp om å oppgradere til en DDR2-kompatibel CPU uten å bytte til hovedkort som støtter DDR2-minne må du nok tro om igjen!

 

Men jeg har hørt at disse prosessorene skal kunne brukes på nåværende hovedkort/Socket? Mulig det må diverse BIOS-oppgraderinger til for å støtte disse?

1. Mitt håp er at dual-core bruker ddr-1

 

2. Om så ikke skal være tilfelle, er ikke kontrollerene på cpuen, vil man ikke da kunne oppgradere uten å skifte HK?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Ja, disse dobbeltkjerne-prosessesorene vil være sokkelkompatible med dagens 939/940. Det krever kanskje en BIOS-oppgradering, men ikke noe mer :)

 

Jeg tviler sterkt på at det kommer DDR2-støtte til K8, men kanskje til K9 med mindre en bedre minneteknologi kommer før den tid (2006/2007). Ettersom minnebåndbredden ikke er noen flaskehals på K8, samt at tilgangstidene på DDR2-minne er så mye dårligere enn vanlig DDR-minne, og at prisen på DDR2-minne er så mye høyere enn vanlig DDR-mine så er det lite som taler for at AMD kommer til å legge til støtte med det aller første. Jeg ser iallefall ikke noe poeng med DDR2-minne nå eller i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

Det aner meg at de siste års øking i guffe basert på stadig raskere klokke nå blir avløst av en like usubtil økning i bredden av prosessoren. Vi når raskt et punkt der maskinene også kan brukes til å flambere biffer på kjølefinnene.

 

Er det ikke på tide å finne en mer elegant løsning? Freedom-CPU dormer videre, Opencores kloner stadig gamle prosessorer; det er i det hele tatt utrolig lite nytt, annet enn kanskje fra GPU-produsentene. GPUene (hittil) har hatt sparsomt med flow-kontroll etc, kanskje det kommer. Lurer igrunnen på hvor neste CPU-revolusjon skal komme fra, det begynner å drøye.

 

Jeg har en arbeidsstasjon som bruker så mye strøm at jeg helst bruker den om vinteren, håper fremtidige PCer ikke skal dimme gatelydene når de blir startet.

Lenke til kommentar
Det aner meg at de siste års øking i guffe basert på stadig raskere klokke nå blir avløst av en like usubtil økning i bredden av prosessoren. Vi når raskt et punkt der maskinene også kan brukes til å flambere biffer på kjølefinnene.

 

Er det ikke på tide å finne en mer elegant løsning? Freedom-CPU dormer videre, Opencores kloner stadig gamle prosessorer; det er i det hele tatt utrolig lite nytt, annet enn kanskje fra GPU-produsentene. GPUene (hittil) har hatt sparsomt med flow-kontroll etc, kanskje det kommer. Lurer igrunnen på hvor neste CPU-revolusjon skal komme fra, det begynner å drøye.

 

Jeg har en arbeidsstasjon som bruker så mye strøm at jeg helst bruker den om vinteren, håper fremtidige PCer ikke skal dimme gatelydene når de blir startet.

Morsomt.. Turgon lurte på det samme i denne tråden:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=2697072

 

Ellers er denne litt morsom:

http://www.theregister.co.uk/2004/08/30/or...rsonal_cluster/

Kanskje mer å regne som at mareritet ditt har blitt realisert? 1500W for 96-Way varianten...

 

Ellers kan det vel tas notat på at en ikke bør blande sammen bredden (issue ports som medfører en eller annen IPC) på en CPU og antall kjerner. Det er to forskjellige ting!

Lenke til kommentar
Det aner meg at de siste års øking i guffe basert på stadig raskere klokke nå blir avløst av en like usubtil økning i bredden av prosessoren. Vi når raskt et punkt der maskinene også kan brukes til å flambere biffer på kjølefinnene.

 

Er det ikke på tide å finne en mer elegant løsning? Freedom-CPU dormer videre, Opencores kloner stadig gamle prosessorer; det er i det hele tatt utrolig lite nytt, annet enn kanskje fra GPU-produsentene. GPUene (hittil) har hatt sparsomt med flow-kontroll etc, kanskje det kommer. Lurer igrunnen på hvor neste CPU-revolusjon skal komme fra, det begynner å drøye.

 

Jeg har en arbeidsstasjon som bruker så mye strøm at jeg helst bruker den om vinteren, håper fremtidige PCer ikke skal dimme gatelydene når de blir startet.

Morsomt.. Turgon lurte på det samme i denne tråden:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=2697072

 

Ellers er denne litt morsom:

http://www.theregister.co.uk/2004/08/30/or...rsonal_cluster/

Kanskje mer å regne som at mareritet ditt har blitt realisert? 1500W for 96-Way varianten...

 

Ellers kan det vel tas notat på at en ikke bør blande sammen bredden (issue ports som medfører en eller annen IPC) på en CPU og antall kjerner. Det er to forskjellige ting!

Oppi frustrasjonen gleder det meg litt at jeg ikke er alene om disse tankene.

 

Er forøvrig delvis enig i kommentaren om begrepet bredde, men jeg tenkte her mer på antal execution units (Branch, Int, FP osv.) på maskinen som arbeider med prosessene, enn antall units som arbeider med en prosess ad gangen. En trend er at kompilatoren skal hinte om mulig parallelisering, men også scheduleren i OSet har et ansvar. Mulig det er en konvergens her. Jeg valgte begrepet bevisst, men finnes det et bedre uttrykk får du gi meg et hint.

 

Min dual-CPU J282 bruker 1200W og har nok vifter til at den kan dra seg selv frem over gulvet, blir neppe startet opp før desember.

 

Tangent: når folk sier de har en duel-CPU-maskin, antar jeg det er fordi OSet ikke er godt nok...

 

Bonus-tangent: Sony har en cell-CPU på beddingen, håper dette er mer enn anasert hype. Tidlig omtale virker interssant. Hmmm, det minner meg på at Motorola har endel sea-of-processor-designer, riktignok ganske spesialiserte saker, men kanskje dette kan bli noe mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...