Gå til innhold

Omtale av Thief: Deadly Shadows (PC/Xbox)


Anbefalte innlegg

Vi har sitret. Vi har grått. Vi har fortalt alle som ville høre (og de fleste som ikke ville) om hvor flott det kom til å bli. Da vi endelig satt med spillet i hendene, torde vi knapt å bevege fingeren over til eject-knappen for å putte den hellige disken inn. Men siden Deadly Shadows for første gang lyste opp på våre skjermer, har vi kun gjort én ting - spilt.

 

Les artikkelen her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spillet ble hovedsakelig testet på Athlon XP2000+, 256MB RAM og GeForce 4200Ti. Oppgraderte en stund ut i prosessen til ATi X800Pro og 1024MB RAM, og det er med dette skjermbildene er tatt. Begge oppsettene klarte å kjøre spillet helt greit, men det førstnevnte måtte kjøre i 800x600 for å få det spillbart.

Lenke til kommentar
Spillet ble hovedsakelig testet på Athlon XP2000+, 256MB RAM og GeForce 4200Ti. Oppgraderte en stund ut i prosessen til ATi X800Pro og 1024MB RAM, og det er med dette skjermbildene er tatt. Begge oppsettene klarte å kjøre spillet helt greit, men det førstnevnte måtte kjøre i 800x600 for å få det spillbart.

hmm, må nok kjøpe meg et nytt skjermkort ja. Har GF TI4600 går ikke noe greit å spille nei :cry:

Lenke til kommentar

Blir det ikke litt avikende resultat da en ihverdig Thief fan spiller spillet? Jeg vet du får mer ut av spillet dersom du har spillt de to første, men vil nok tro at resultatet ville blitt ganske anerledes med en som ikke har spillt de første.

 

Selv mener jeg (ut fra demoen) at spillet kunne ha blitt utrolig mye bedre om de har brukt en annen motor enn Deus Ex 2 sin. DE2 motoren er for ustabil og svak. Den kan ikke vise store miljøer og krever mye lasting gjennom steder o.l. Dette går ut over stemmningen og innlevelsen. Også den blå opplysningen av objekter som kan flyttes på, ødelegger stemningen veldig mye. Kanskje Unreal 2.5 motoren hadde blitt bedre?

 

Og en siste ting. Hva er egentlig motivasjonen til Garreth til å stikke inn å stjele verdiene til folk? Da jeg spillte demoen så var det ingenting som fikk meg til å stikke inn og stjele. Garreth virker som en gal mann på jakt etter mer penger... Men hva er plot'et i sin helhet? ( uten å avsløre så mye? )

Lenke til kommentar

Garrett stjeler fordi han trenger pengene for å betale husleia, og fordi han liker å briljere med sine ferdigheter. Historien begynner ikke for alvor før litt ute i spillet, akkurat som i de foregående spillene.

 

Og at karakteren skulle være gal fordi jeg likte de to første spillene i serien, er temmelig på jordet. Det vil som regel være bedre å sette en som vet hva det er snakk om, til å omtale et spill, en en helt uvitende. Dessuten betyr ikke det at jeg liker serien generelt og at jeg har spilt den mye, at jeg ikke kan kritisere og analysere det nye spillet - snarere tvert imot. :)

 

Selv mener jeg (ut fra demoen) at spillet kunne ha blitt utrolig mye bedre om de har brukt en annen motor enn Deus Ex 2 sin. DE2 motoren er for ustabil og svak. Den kan ikke vise store miljøer og krever mye lasting gjennom steder o.l. Dette går ut over stemmningen og innlevelsen. Også den blå opplysningen av objekter som kan flyttes på, ødelegger stemningen veldig mye. Kanskje Unreal 2.5 motoren hadde blitt bedre?

Det er så absolutt negative sider ved denne motoren, men hvis du bruker alle dine krefter på å studere motoren, og ikke spille, så vil du vel få lite ut av det uansett. :)

Lenke til kommentar
Flott omtale, som jeg for øvrig klarer å identifisere meg med. Er for såvidt helt enig i punktene som blir dratt frem og spillet får en rettferdig dom.

Dette er årets spill for meg så langt.

Hehe, kanskje jeg husker feil, men var ikke du også rimelig positiv i forhold til den "mindre bra" kalkunen Deus Ex 2. ;)

Lenke til kommentar

suzze: Spørs om du vil det. Jeg har prøvd å spille Thief 2 for en stund tilbake; det hører til i 98-days.

 

Du kan hoppe rett inn i thief 3 uten å ha måttet fått med deg noen oppfølger. Det som er viktig når du spiller thief, som du kanskje ikke får med deg uten å spille oppfølgerene er at det er kanskje en smule urealisktisk hvis du kobler dette opp til vår jernalder.

 

Så når de første robotene/undead kommer valsende, ikke fnys: spill.

Lenke til kommentar

Thief-spillene har elementer fra både 1800-tallets England og middelalderens Europa. I tillegg kommer de fiktive elementene, slik som elektronikken i Thief II og de overnaturlige motstanderne. Dette er imidlertid ikke urealistisk, fordi spillene enkelt og greit er fiksjon. Tro det likevel. :)

Lenke til kommentar
Blir det ikke litt avikende resultat da en ihverdig Thief fan spiller spillet? Jeg vet du får mer ut av spillet dersom du har spillt de to første, men vil nok tro at resultatet ville blitt ganske anerledes med en som ikke har spillt de første.

Tenkte akkurat jeg skulle kommentere det samme.

Blir jo litt galt at en som vi helt klart kan se av vedkommendes post-historie, forsvarer Thief DS ved hver eneste anledning, skal anmelde spillet.

Ikke forstå meg feil, jeg forgudet Looking Glass Studios og Thief 1 & 2, men jeg er ikke blitt så blind at jeg ikke klarer å se at Thief: Deadly Shadows er en klaustrofobisk, XBOX preget pengemaskin, laget for å tjene mest mulig penger på en serie som tidligere oset av klasse og stil.

Dette spillet oser bare av Eidos diktatur over Ion Storm... :thumbdown:

 

Thief: DS passer helt sikkert bra for den nye generasjon av gamere, som verken har opplevd spill som ikke nødvendigvis ble laget KUN for å tjene mest mulig penger, eller spillt Thief serien fra før av.

Det er jo nettopp derfor spillet ikke heter Thief III, som kunne ha hatt negativt utslag på salget. Samme gjelder for Deus Ex: Invicible War, som nettopp derfor ikke het Deus Ex 2.

 

Jeg ser på Thief: DS kun som en videreføring av historien, den kunne for min del liksågodt ha vært i bokform. :wee:

Endret av XDamage
Lenke til kommentar

Husk nå at en som anmelder spillet kan skrive hva som helst om spillet. Uansett om man er fanboy eller hater spillet, review'en reflekter bare denne personens mening, intet mer.

Dersom personen har fått betaling for å skrive noe annet enn det han synes selv, da kan man snakke om inhabil.

Men for en leser er det en stor fordel å vite en reviewers mening om feks. tidligere spill i samme serie.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...