Gå til innhold

Stjal kildekoden til Cisco


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Shit, er det mulig...!  :ermm:

Nydelig sier jeg, hvis dere har sett på sisco reklamene i det siste....

De skryter ræv av seg om sine brannmurer, osv.... :evil::evil::evil:

 

Det er alltid mennesker i denne kloden som er klar til å ta ræven på folk som skryter... :devil: BIll GATE UR NEXT!!!

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Nydelig sier jeg, hvis dere har sett på sisco reklamene i det siste....

De skryter ræv av seg om sine brannmurer, osv.... :evil:

Syns egentlig det er litt trist. Cisco har jo levert ganske OK produkter opp gjennom tidene. Det er vel verre med Microsoft, de leverer dritt til latfor høy pris (IMHO).

 

Er vel litt flaut for Cisco, men det finnes mange 'ikke-tekniske' hacke metoder, som f.eks. å utnytte Cisco-ansatte som sløver med sikkerhet.

Lenke til kommentar
er vel værre for et firma som Cisco å inrømme at de har kommersiell kildekode liggende på maskiner tilkobla nett, enn det er å miste kildekode

Tja, alle Cisco-ansatte er vistnok konsulenter, og har kanskje behov for å jobbe på kildekoden over nett. Koden skal normalt bare være tilgjengelig over VPN, men ingenting er 100% sikkert.

Lenke til kommentar

De er nødt til å oppdage sikkerhetshullene først!

Hvis cisco har vært flinke så burde det være minimalt med feil, men noen er det nok mulig å drive frem.

Hvis denne crackeren er interisert i å finne hull så er det ikke for å ta dere NGT-brukere! MEN han kan jo alltids legge de oppdagede feilene på nett....

 

Forhåpentligvis vil nok cisco komme med mange updates...

Man kan jo også nevne at det er funnet feil på 3com routere, dette kan føre til en "multicaststorm". Som igjen kan blokkere nettet dit.

 

Ingen er perfekte, men man gjør det beste ut av det.

Lenke til kommentar
Tenker på en hel del NGT-kunder inkludert meg selv som sitter med Cisco-rutere.

Cisco 677 (som NGT-kunder evt. har) kjører operativsystemet CBOS (som er mer lettvekts-system beregnet for hjemme-bruk), og ikke IOS. Derimot kjøres IOS på backend-ruterne til mange ISPer og igrunn på Internett-strukturen generelt, så hvis det først oppdages sikkerhetsproblemer, så er det nok flere enn NGT-kunder som kan oppleve trøbbel.

Lenke til kommentar

Får håpe dette betyr slutten på enkle løsninger som brannmurer faktisk representerer og at man heller bruker krefter på å sikre systemet på andre måter, først og fremst ved å gjøre operativsystemene på maskinene tilknyttet nettet så sikre som mulig.

 

Forhåpentligvis knuser dette illusjonen hos flere late administratorer om at brannmur er løsningen på alle problemer, slik at vi igjen kan få et åpent internett slik det var ment å være. Brannmurer har jo til nå vært kjent som late nettverksadministratorers beste venn... :D

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Forhåpentligvis knuser dette illusjonen hos flere late administratorer om at brannmur er løsningen på alle problemer, slik at vi igjen kan få et åpent internett slik det var ment å være. Brannmurer har jo til nå vært kjent som late nettverksadministratorers beste venn... :D

Lat og lat. Det er jo ikke akkurat sånn at en administrator kan gå inn å i kildekoden til Windows og tette eventuelle hull hvis det skulle være nødvendig. Brannmuren har også som funksjon at du lettere kan gjennomføre sikkerhetspolitikken til et firma (ved å forby bruken av enkelte programmer f.eks.)

 

Jeg er enig i at systemene bør gjøres sikrere på en 'skikkelig' måte. Men dette er ingen jobb for adminnistratorer, ei heller programmerere. Her trengs det ingeniører. (Noen som har jobb til meg?)

Lenke til kommentar
Tenker på en hel del NGT-kunder inkludert meg selv som sitter med Cisco-rutere.

Cisco 677 (som NGT-kunder evt. har) kjører operativsystemet CBOS (som er mer lettvekts-system beregnet for hjemme-bruk), og ikke IOS.

Feil, Cisco 667 rutere kjører IOS (bruker det hjemme), men kan også konfigureres over web. (eks; nextgentel sin endringsweb.)

Lenke til kommentar
Forhåpentligvis knuser dette illusjonen hos flere late administratorer om at brannmur er løsningen på alle problemer, slik at vi igjen kan få et åpent internett slik det var ment å være.  Brannmurer har jo til nå vært kjent som late nettverksadministratorers beste venn... :D

Lat og lat. Det er jo ikke akkurat sånn at en administrator kan gå inn å i kildekoden til Windows og tette eventuelle hull hvis det skulle være nødvendig. Brannmuren har også som funksjon at du lettere kan gjennomføre sikkerhetspolitikken til et firma (ved å forby bruken av enkelte programmer f.eks.)

 

Jeg er enig i at systemene bør gjøres sikrere på en 'skikkelig' måte.

Ja, men valg av Windows til kritiske systemer er også et klart tegn på at man er lat og velger lettvindte løsninger som nødvendigvis ikke er de beste med tanke på sikkerhet. Hva gjør man hvis man ikke finner sin eksisterende løsning god nok på sikkerhet? Jo, man ser selvsagt etter alternativer. Og hallo, det finnes drøssevis av alternativer til Windows som er bedre på sikkerhet hvis man bare ønsker det. Husk at internett fantes lenge før Windows i det hele tatt ble påtenkt og klarer seg også helt glimrende uten, så hvis Windows er problemet for sikkerheten så bør man kvitte seg med det på kritiske systemer iallefall. Noe annet vil være helt uansvarlig etter min mening.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

snorreh: Windows var et _eksempel_. Så og si alle operativsystemer (faktisk alle) har svakheter som kan utnyttes og som gjør at systemet blir usikkert. Og se etter alternativer er jo sikkert en god plan, men det er dyrt. Det er ikke en beslutning man tar et første datainnbrudd.

Lenke til kommentar
snorreh: Windows var et _eksempel_. Så og si alle operativsystemer (faktisk alle) har svakheter som kan utnyttes og som gjør at systemet blir usikkert. Og se etter alternativer er jo sikkert en god plan, men det er dyrt. Det er ikke en beslutning man tar et første datainnbrudd.

God sikkerhet er selvsagt ikke gratis, men det er likevel viljen til å tenke alternativt som representerer et mye større problem her. Istedenfor å se etter bedre alternativer sløser man heller bort masse tid, krefter og penger på å finne veier rundt problemet som lappverket Windows egentlig representerer (som uansett aldri vil bli mer enn middelmådig med tanke på sikkerhet).

 

Her er noen av de bedre alternativene til Windows med tanke på sikkerhet som jeg kommer på i farten:

http://www.openbsd.com/

http://www.trustix.com/

http://www.openna.com/

 

:thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Feil, Cisco 667 rutere kjører IOS (bruker det hjemme), men kan også konfigureres over web. (eks; nextgentel sin endringsweb.)

kan du vise til noe dokumentasjon som bekrefter dette? jeg har riktignok 677i og den kjører CBOS, men finner ikke noe dokumentasjon som tilsier at 677 kjører IOS...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...