Gå til innhold

TEST: BenQ FP783


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken oppfriskningsrate en velger på lcd avhenger vel hvordan den skal brukes. Skal en f.eks se film i NTSC må en bruke 60 Hz, i PAL 50 eller 75 Hz for å unngå at skjermkortet må legge til bildeframes i filmen og dermed forårsake hakking. Skal en spille er vel det greieste å bruke 60 Hz ettersom de fleste spillene kommer fra NTSC landene USA og Japan. Til vanlig bruk spiller det vel ingen rolle hva en bruker?

Lenke til kommentar

Brannslange. Det du snakker om nå er så far off for den vanlige bruker. Men når du sitter forann en 17" skjerm kan du glemme NTSC og PAL angpende film, dette gir store utslag på litt større systmer som med en barco cin8. 99,9999999% greier ikke å se forskjell på dette på sin 32" TV en gang.

 

Spill er en helt annen sak en film. Siden du ikke har motion blur i spill er det ønskelig med så høy hertz som overhode mulig på skjermkortet ditt , slik at du kan generere så mange bilder som mulig. Men her spiller jo systmet ditt en viktig rolle og da. Man kan ikke vise 60 fps på de nye spille på en PC du arvet fra bestefar ;)

 

 

Jeg har skrevet om dette med FPS i testen slik at vablige brukere skal forstå dette. Men jeg kommer med en ny LCD guide som går litt dypere.

 

 

Uansett: er poeneget mitt med fps delen at det er utrolig vanskelig å se forskjell på en skjerm som har 12 ms og en som har 16, da de allikevel viser like mange bilder. Du akn heller ikke skille en god 20 ms skjerm fra disse.

 

Husk det er forskjell på Hakking i spill og Etterglød ;)

Lenke til kommentar
Brannslange. Det du snakker om nå er så far off for den vanlige bruker. Men når du sitter forann en 17" skjerm kan du glemme NTSC og PAL angpende film, dette gir store utslag på litt større systmer som med en barco cin8. 99,9999999% greier ikke å se forskjell på dette på sin 32" TV en gang.

Feil Hz innstillinger merkes i hakking på bildet og burde sees like godt på en 17" lcd skjerm som et 120" bilde fra en prosjektor. Mulig det er mer irritende på større bildeoverflater, men det er i alle fall like synlig på begge områder. Hakkingen skyldes at skjermkortet ditt må legge til noen frames her og der ettersom bildene fra dvd-plata har en annen oppdateringsfrekvens enn skjermen (enkelt sagt). Spesielt synlig er slikt ved lange panoreringer over landskap ol.

 

Husk det er forskjell på Hakking i spill og Etterglød ;)

Ja, det jeg har kommentert nå skyldes hakking.. Hvordan ståa er på etterglød i spill er ikke akkurat min greie..

Lenke til kommentar

he he Brannslange: Vi snakker om vanlige brukere her ;)

 

Jeg lover deg at de fleste ikke merker forskjell, garantert. Faktisk er ikke de fleste en gang klar over dette ;)

 

Men jeg skjønner hva du sikter til men dette kommer mer i ekspert delen av den nye lcd guiden:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...