Gå til innhold

TEST: BenQ FP783


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjekket opp dette med oppdateringsfrekvenser og lcd skjermer. En skulle jo tro det var samme hvilken oppdateringsfrekvens en setter skjermen på om en har en lcd skjerm, men for tweakeren kan det være interessant å legge merke til følgende:

1. Jo høyere hz du setter jo mer må skjermkortet jobbe. Setter en ned oppdaterinsfrekvensen bare noen få hakk reduseres antall MB skjermkortet må oppdatere drastisk.

Et regneeksempel:

Benytter oppløsning på 1280*1024 samt 32 bit farger

Ved 75 Hz:

(1280*1024*32*75) / (8*1024*1024) = 375 MB/s

Ved 60 Hz:

(1280*1024*32*60) / (8*1024*1024) = 300 MB/s

De frigjorte ressursene kan bla. benyttes til å sette på noen ekstra billedforbedringskretser i stedet for.

 

2. Ved analog tilkobling må man overføre enda mer data på kortere tid. Hvilket betyr at en må øke overføringsfrekvensen som igjen kan skape forvrengniger i bilde. Benytter en DVI vil en ikke merke noe til dette..

 

Har i tillegg et spørsmål til Dahle:

Først regner vi ut (teoretisk) hvor mange bilder i sekundet skjermen er i stand til å vise. Formelen er enkel: Vi tar ett sekund (1000 ms) og deler med responstiden (12 ms) og ganger svaret med 2 (dette fordi den har både "rise and fall" i responstiden). Teoretisk vil dette gi 166,666 bilder i sekundet. Og siden vi snakker om at bare deler av responstiden benyttes, kan den i teorien være enda høyere!

Ved første øyekast virker det som det er noe galt ved formelen din. Er du sikker på at du skulle gange svaret ditt med 2 til slutt og ikke heller latt det stå som 1000/12 = 83 FPS ?

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
  The so-called response time refers to the time it takes for a liquid crystal panel to go from total white to total black and then back again (Rise Time (Tr) + Fall Time (Tf)). Broadly speaking, the response time of LCDs are slower than those of CRTs. In the past, the response time of most LCDs was between 20ms and 50ms, and the adverse effects of this relatively long interval could be noticed during playback of DVDs or when playing games that required especially quick scene changes. You would, for example, find that fast-moving objects would cause ghosting, particularly when black objects passed through a bright-colored background.

 

EDIT: misforståelse av hva oivind_dahle mente.

Endret av Saft-is
Lenke til kommentar

He he, forklare det med responstid litt tydligere da:

 

Rresponstiden er som dere riktig er inne på:

 

Responstid, heretter omtalt som ms, er gjennomsnittstiden som en piksel (liquid crystal cell) bruker fra å gå fra aktiv til inaktiv og tilbake til aktiv igjen. Dvs. fra sort til hvit så til sort igjen. Tiden er målt i millisekunder, og jo lengre det tar desto tregere er skjermen din.

 

 

eks: Responstid på 30 ms = 1 / 0.030 = 33 bilder i sekundet.

 

En 30 ms LCD-skjerm viser altså 33 svarte bilder + 33 lyse bilder = 66 bilder i sekundet.

 

 

Men jeg snakker selvfølgelig om hva den teoretisk kan vise, og det skriver jeg. Virkligheten kan fort bli noe annet. Uansett er det vertikal frekvens som setter stopper her.

Lenke til kommentar
He he, forklare det med responstid litt tydligere da:

 

Rresponstiden er som dere riktig er inne på:

 

Responstid, heretter omtalt som ms, er gjennomsnittstiden som en piksel (liquid crystal cell) bruker fra å gå fra aktiv til inaktiv og tilbake til aktiv igjen. Dvs. fra sort til hvit så til sort igjen. Tiden er målt i millisekunder, og jo lengre det tar desto tregere er skjermen din.

 

 

eks: Responstid på 30 ms = 1 / 0.030 = 33 bilder i sekundet.

 

En 30 ms LCD-skjerm viser altså 33 svarte bilder + 33 lyse bilder = 66 bilder i sekundet.

 

 

Men jeg snakker selvfølgelig om hva den teoretisk kan vise, og det skriver jeg. Virkligheten kan fort bli noe annet. Uansett er det vertikal frekvens som setter stopper her.

Ok, så hverken med analogt eller DVI-signal vil skjermen først skifte til svart pixel før det endres til en ny farge ?

Lenke til kommentar

Nok et spørsmål. Hvordan vet egentlig en pixel om den skal skifte farge eller ikke. Har hver pixel et innebygget minne som husker nøyaktig hvilken farge den til en hver tid har og oppdaterer når den får inn en farge som er ulik den fargen den allerede har? Eller sitter minnet sentralt i elektronikken til lcdskjermen? Andre muligheter?

Lenke til kommentar

tja saft -is...

 

den vil ikke skifte farge først til svart ved endring av bilde, derfor brukes kun deler av responstiden. Som f.eks bare deler av rise tiden.

Dette begynner å bli så far off at vi nå begynner å bevege oss inn på Image foramation time. Og dette er så avansert at det kun er et fåtall teknikkere i verden som kan dette. Jeg kan intet på det området, men har søkt om å få tilgang til en del materiale.

 

Porblemet er at når man snakker med produktsjefene hos ulike produsenter skjønner de ikke hva du snakker om....

 

Så jeg ønsker egentlig ikke å gå dypere inn på dette , da jeg faktisk ikke helt vet hvordan dette fungerer selv.

 

 

Det eneste er at jeg har satt opp teoretiske formler. Men til neste helg skal jeg teste noen teorier om dette med spilling. Jeg har nemmelig en skjerm (l885) som har hørere vertikal sync enn de fleste 17" på markedet. Jeg skal teste denne mot en q17s for å se på resultatet. Er du intressert kan jeg godt sende deg mine erfaringer;)

Lenke til kommentar
Nok et spørsmål. Hvordan vet egentlig en pixel om den skal skifte farge eller ikke. Har hver pixel et innebygget minne som husker nøyaktig hvilken farge den til en hver tid har og oppdaterer når den får inn en farge som er ulik den fargen den allerede har? Eller sitter minnet sentralt i elektronikken til lcdskjermen? Andre muligheter?

Tja, framebuffer i grafikkmotoren har vel i hvert fall oversikt over hvilke farver som er i nåværende bilde, vet ikke på hvilket nivå dette kommuniseres til lcd-skjermen, men antar vel at også denne buffrer nåværende frame mens den bygger opp neste.

Lenke til kommentar
tja saft -is...

 

den vil ikke skifte farge først til svart ved endring av bilde, derfor brukes kun deler av responstiden. Som f.eks bare deler av rise tiden.

Dette begynner å bli så far off at vi nå begynner å bevege oss inn på Image foramation time. Og dette er så avansert at det kun er et fåtall teknikkere i verden som kan dette. Jeg kan intet på det området, men har søkt om å få tilgang til en del materiale.

 

Porblemet er at når man snakker med produktsjefene hos ulike produsenter skjønner de ikke hva du snakker om....

 

Så jeg ønsker egentlig ikke å gå dypere inn på dette , da jeg faktisk ikke helt vet hvordan dette fungerer selv.

 

 

Det eneste er at jeg har satt opp teoretiske formler. Men til neste helg skal jeg teste noen teorier om dette med spilling. Jeg har nemmelig en skjerm (l885) som har hørere vertikal sync enn de fleste 17" på markedet. Jeg skal teste denne mot en q17s for å se på resultatet. Er du intressert kan jeg godt sende deg mine erfaringer;)

Ok, det gir jo mening siden det utnytter lcd-teknologien bedre.

Men da er det jo egentlig litt misvisende å definere responstid slik det er definert nå, en skjerm kan f.eks. ha veldig lav verdi for av til på, men veldig høy for på til av, da vil jo ikke nødvendigvis summen av disse indikere hvor rask skjermen er på sitt dårligste (ja, selvfølgelig er responstiden større enn de to komponente, og vil i regnig ikke gi for høy fps, men man kan ikke ut i fra responstid alene vurdere om skjermen vil føles mer laggy enn en skjerm med lavere responstid).

 

Konkret eksempel:

Skjermen har 16 ms Tr og 10 ms Tf = 26 ms responstid

 

Blir du flashet i cs har du f.eks. 1000 ms / 10 ms /rise = 100 fps mens flashen øker i lysstyrke, men når lysstyrken avtar igjen har du bare 1000 / 16 ms = 62 fps.

 

Disse blir utregningene blir seff. bare forenklinger, da det i virkeligheten ikke skifter fra 0% til 100% lysstyrke (og samme andre veien) i pixelet pr. oppdatering.

Lenke til kommentar

Etter å lest igjennon tråden er jeg enig med Saftis.

 

Det blir feil Øyvind,å gange med 2(1000ms/responstid*2) da Tr er MYE kortere enn TF.

Det at dette varierer voldsomt med hvilke farger pixelen skal gå fra/til gjør det ikke mindre komplisert.

 

På de skjermene jeg har prøvd er ettergløden et MYE større problem enn den teoretiske oppdaterings-frekvensen.

 

Jeg jobber bl.a med å lage 3D-modeller for Offshore-industrien, og tester skjermer ved å rotere modellen med varierende farge på elementene. Da ser jeg veldig tydelig at rødt/blått mot grå bakgrunn er mye mer plaget av etterglød enn hvitt mot grå bakgrunn.

 

Jeg mener å ha sett en 3D-grafisk framstilling en gang med responstid mellom de forskjellige fargene(var det hos Anandtech? ). Det må jo være den ultimate måten å teste responstid på!

Lenke til kommentar

Geir68

 

Grafisk fremstilling er på vei.

 

Men jeg pressiserer at dette er en teoretisk fremstilling og da brukes denne formelen, dette for å gjøre det enkelt for den vanlige bruker. Som sagt kommer det mer om dette i den neste lcd guiden. Jeg sitter å venter å å få tilgang til en del materiale fra Japan på dette.

 

Dessverre er det svært få som er opptatt av dette, og jeg må søke ut av europa for å få denne informasjonen. Når jeg søker denne informasjonen hos såkalte eksperter her i Norden, blir jeg ofte møtt av folk som rett og slett ikke skjønner hva jeg snakker om :(

 

 

Og jeg kan si at det er ikke lett å få tak i denne informasjonen :( Har nå holdt på i 3 mnd. Og har nå begynt å få en del tillit hos enkelte, som gjør meg i stand til å få klasifisert materiale.

 

 

Jeg er enig med deg når du sier det med rotering av modeller, men syns ikke det problemet er særlig fremtredende på gode VA og S-IPS paneler. Kanskje du burde prøve Eizo L885 og Nec 2080 ux +.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...