Gå til innhold

Ikke redd for økt tollgrense


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kan jo føre til mer handel fra f.eks komplett i england ved at man slipper vat og får ikke toll&moms. Det kan jo bli billigere enn det de får det i england hvis ikke transporten blir dyrt.

 

Jeg er mer interesert i ting som en ikke kan få her i Norge og da kan nok lett 1000 kroner også bli for lite så det kan nok bli en tur eller to til utlandet for å kjøpe det...

Lenke til kommentar

Et par feil i artikkelen, though:

 

1) Komplett har også butikk i England (www.komplett.co.uk).

 

2) Datakomponenter ER billigere her enn hjemme i Norge, hvis man vet hvor man skal lete (begge steder). Hvis man vet om de billige butikkene i Norge men ikke i England, er det klart det stiller seg anderledes.

Lenke til kommentar

Kjøpsloven er som regel grunn nok for meg til handle i Norge + at prisene ikke er så forskjellige på datakomponenter. Noe er billigere, annet er dyrere. Også er jeg for å støtte norske bedrifter. Blir evt. noe som er vanskelig å få tak i ja...

 

Film og musikk kan derimot være mer aktuellt, rett og slett pga utvalget! Men de fleste veit vel allerede om steder som play.com der de sender i >200 kroners pakker

Lenke til kommentar

En tollgrense på 1000 kroner er genialt for kjøp av DVD/spill o.l., men aller helst skulle jeg sett at man slapp både toll og moms. Tollvesenet burde bruke mer energi på å stoppe snusk enn å fortolle småting - fri flyt sier jeg! :!:

 

P.S. Norsk kjøpslov gjelder hele EU og EØS-området, men altså ikke kjøp fra USA.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

2) Datakomponenter ER billigere her enn hjemme i Norge, hvis man vet hvor man skal lete (begge steder). Hvis man vet om de billige butikkene i Norge men ikke i England, er det klart det stiller seg anderledes.

Jeg har noen kamerater i London, men de er ikke flinke i data så de vet ingenting om webshopper der. Jeg vil bestille noe derfra og vil sette pris på noen linker til billige nettbutikker. Du kan sende PM eler poste dem her på forumet....

Takk

Lenke til kommentar
En tollgrense på 1000 kroner er genialt for kjøp av DVD/spill o.l., men aller helst skulle jeg sett at man slapp både toll og moms. Tollvesenet burde bruke mer energi på å stoppe snusk enn å fortolle småting - fri flyt sier jeg! :!:

 

P.S. Norsk kjøpslov gjelder hele EU og EØS-området, men altså ikke kjøp fra USA.

Problemet er at en del spill skal de i USA ha omtrent det samme som spiller koster i frakt... Har vurdert å kjøpe derfra flere ganger, men totalen ble det samme som å kjøpe her...

 

Kjøpsloven; mener du at om jeg kjøper en gjenstand i f.eks. Tyskland og tar med til Norge (eller via nettet; i prinsippet det samme) har jeg opptil 5 års reklamasjonrett på denne? Var ganske sikker på at denne gjelder kun varer kjøpt i Norge, altså gjennom forhandlere i Norge og ikke importert...

Lenke til kommentar

Prinsippet er ikke det samme når du kjøper noe i Tyskland og når du kjøper via nettet. Teoretisk skal visstnok norske forbrukerlover gjelde ved kjøp i Tyskland over nettet, men hvordan i alle dager du skal klare å få gjennomslag for det - er et meget godt spørsmål.

 

Er jo vanskelig nok å få gjennomslag i norske butikker ;)

 

Problemet mitt er ikke å betale mva - det synes jeg er greit (er en del av skattene for å bo i Norge så), men dette gebyr til Posten er det som for meg er uspiselig. Så for min del ville det vært nok at staten dekket den utgiften.

 

Da ville det uansett ikke lønne seg å kreve inn avgifter for pakker under ca 500 kr, men det ville gjøre at norske nettbutikker kan konkurrere på lik linje.

Lenke til kommentar

Artikkel-forfatteren har jo glemt hele mva-problematikken: Hvis en handler fra utlandet, så trenger en ikke betale mva i det landet varen kommer fra. Og hvis vi da ikke trenger betale norsk mva heller, så har jo "Det Store Utland" en stor konkurransefordel allerede...

 

Edit: Jeg synes kalkulatoren har et godt poeng: Vi burde nok strengt tatt betalt mva på varer fra utlandet også, for å få rettferdig konkurranse mellom norske og utenlandske butikker. Hvis vi bare kunne sluppet gebyrene så...

Endret av Roadrunner7
Lenke til kommentar
En tollgrense på 1000 kroner er genialt for kjøp av DVD/spill o.l., men aller helst skulle jeg sett at man slapp både toll og moms. Tollvesenet burde bruke mer energi på å stoppe snusk enn å fortolle småting - fri flyt sier jeg! :!:

 

P.S. Norsk kjøpslov gjelder hele EU og EØS-området, men altså ikke kjøp fra USA.

Problemet er at en del spill skal de i USA ha omtrent det samme som spiller koster i frakt... Har vurdert å kjøpe derfra flere ganger, men totalen ble det samme som å kjøpe her...

 

Kjøpsloven; mener du at om jeg kjøper en gjenstand i f.eks. Tyskland og tar med til Norge (eller via nettet; i prinsippet det samme) har jeg opptil 5 års reklamasjonrett på denne? Var ganske sikker på at denne gjelder kun varer kjøpt i Norge, altså gjennom forhandlere i Norge og ikke importert...

Ja, men jeg kjenner ikke nøyaktig til detaljene hvordan dette virker i praksis. Jeg så et innslag om dette på FBI på NRK for ikke altfor lenge siden.

 

Edit: Jeg synes kalkulatoren har et godt poeng: Vi burde nok strengt tatt betalt mva på varer fra utlandet også, for å få rettferdig konkurranse mellom norske og utenlandske butikker. Hvis vi bare kunne sluppet gebyrene så...

http://www.gebyrfri.no :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Jeg håper nå at toll grensa går opp til 1000, da blir det masse nye dvd filmer på meg :thumbs:

 

Vel hadde vel vært greit å handle i Norge, men jeg handler mest i utenlande fordi jeg er nødt til det, Norske butikken har ikke likebra utvalg og sone 2 filmer har ofte mindre ekstra matriel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...