Gå til innhold

Dobler hastigheten på Serial ATA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kanskje en idé å lage disker som klarer å utnytte seg av dagens 150MB/s standard før de kommer opp med en ny? :roll:

Det er da ikke diskene som ikke klarer 150MB/s, men bussen på hk. Blir jo akkurat slik som minne-bussen det. Alt for treg den også til å få utnyttet dagens ram fullt ut. HK'ene må igjennom en liten revolusjon snart som jeg ser det.. blir det fiber mon tro :hmm:

 

Kan være jeg tar feil her.. er en stund siden jeg drev på med dette.

Lenke til kommentar

Det er jo greit at interconnect ligger litt forran resten av utviklingen. Det hadde vært veldig unødvendig om kabelen mellom HDD og HK skulle være en begrensende faktor, men en bør ikke forvente seg umiddelbar ytelses forbedring på grunn av dette. Det ble vel i samme slengen spesifisert en standard for å føre S-ATA utenfor kabinettet også. Slik at vi slipper den relativt trege USB 2.0/FW tilkoblingen til eksterne disker.

 

AMD-King: Det er fullt mulig å lage raskere disker. Det er "bare" å legge til flere plater, tettere plasering av data på platene, øke rotasjonshastigheten og legge inn funksjoner som NCQ.

 

Dette krever imidlertid en del mer utvikling. Selvsagt! Varme og støy kan bekjempes ved å bruke bedre lagre, lettere plater, mer effektive motorer osv.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Kanskje en idé å lage disker som klarer å utnytte seg av dagens 150MB/s standard før de kommer opp med en ny? :roll:

så det er lite og hente med Serial ATA ?

hvor mye klarer dagens disker og overføre i mb da !

 

trodde sata var raskere enn vanlig ide..

S-ATA grensesnittet er kjappere enn vanlig ATTA, men diskene er like kjappe, med unntak av raptor.

 

Dagens disker ligger på 89-93MB/s, min iallefall

Lenke til kommentar
Kanskje en idé å lage disker som klarer å utnytte seg av dagens 150MB/s standard før de kommer opp med en ny? :roll:

så det er lite og hente med Serial ATA ?

hvor mye klarer dagens disker og overføre i mb da !

 

trodde sata var raskere enn vanlig ide..

S-ATA grensesnittet er kjappere enn vanlig ATTA, men diskene er like kjappe, med unntak av raptor.

 

Dagens disker ligger på 89-93MB/s, min iallefall

takk for et bra svar BrAtTeRn :thumbup:

Lenke til kommentar
Kanskje en idé å lage disker som klarer å utnytte seg av dagens 150MB/s standard før de kommer opp med en ny? :roll:

så det er lite og hente med Serial ATA ?

hvor mye klarer dagens disker og overføre i mb da !

 

trodde sata var raskere enn vanlig ide..

S-ATA grensesnittet er kjappere enn vanlig ATTA, men diskene er like kjappe, med unntak av raptor.

 

Dagens disker ligger på 89-93MB/s, min iallefall

takk for et bra svar BrAtTeRn :thumbup:

Håper s-ata 300 støtter 150 versjonen....

Lenke til kommentar
Kanskje en idé å lage disker som klarer å utnytte seg av dagens 150MB/s standard før de kommer opp med en ny? :roll:

så det er lite og hente med Serial ATA ?

hvor mye klarer dagens disker og overføre i mb da !

 

trodde sata var raskere enn vanlig ide..

S-ATA grensesnittet er kjappere enn vanlig ATTA, men diskene er like kjappe, med unntak av raptor.

 

Dagens disker ligger på 89-93MB/s, min iallefall

takk for et bra svar BrAtTeRn :thumbup:

Håper s-ata 300 støtter 150 versjonen....

Er ikke ny teknologi alltid tilbake kompatibel da? :hmm:

 

Svært sjelden den ikke er det hvertfall mener jeg

Lenke til kommentar

Ikke det at jeg har sjekket det opp, men sunn fornuft tilsier at SATA-300 er bakoverkompatibel med SATA-150 på samme måte som PATA-133 er bakoverkompatibel med 100, 66, 33, osv.

 

Å lage SATA-300 inkompatibel med SATA-150 hadde vært så utrolig knotpung at jeg nekter å tro det er mulig å få to personer til å bli enig om en slik løsning. ;)

Lenke til kommentar

For noe tull !! Hva skal vi med mer båndbredde til harddisker som likevel bare utnytter opptil ca 50% av båndbredden på SATA150 ?

 

Hvis harddiskene kunne utnytte den fulle båndbredden på både SATA150 og SATA300 så vilel båndbredden blitt doblet, men ytelsen i windows til normale oppgaver ville neppe blitt spesiellt forbedret. Grunnen et at båndbredden har blitt en stadig mindre flaskehals og egentlig betyr svært lite for ytelsen lengre. Det som betyr noe for ytelsen nå er aksesstidstiden. Den har ikke blitt merkbart forbedret siden de første 7200rpm-diskene for rundt 7 år siden. (12-14 ms har vært vanlig hele tiden) Unntaket er Raptor, men selv den er ikke store framskrittet sammenlignet med ytelseforbedringene til CPU'er og ram de siste 7 årene. Det vi trenger er altså dramatisk lavere aksesstid.

 

Kan de ikke få fart på NCQ (Native Command Queing) i stedet for? Det reduserer jo aksesstidene ganske mye uten å endre mekanikken eller rpm og vil således øke ytelsen ganske mye i motsetning til hva høyere båndbredde vil gjøre.

Lenke til kommentar

SATA grensesnittet er kompatibelt med SAS disker

(Serial Attached Scsi)

Maxtor har tom en SAS disk med to porter under utvikling .

At SATA II kontra SATA I blir så interessant å benytte for workstations er lite trolig.

 

Målområdet for SATA disker er workstation og hjemmepc'er .

Og disse vil greie seg bra med sata I grensesnittet foreløpig .

 

Utviklingen av SATA II grensesnittet med SAS disker er rettet mot server markedet .

Paralell SCSI grensesnitte har "liksom" nådd taket i utviklingen.

 

 

....

Lenke til kommentar

Enten har jeg drømt, eller så er ikke dette noen nyhet.

Planene til Serial Ata Work Group har jo lenge vært 1. Serial ATA150. 2. Serial ATA300. 3. Serial ATA600.

At de kommer med spesifikasjoner for dette, betyr vel ikke at de kommer med disken? Eller er det noe jeg burde lest mellom linjene i den artikkelen?

Lenke til kommentar

Det finnes jo også andre lagringsmedier enn harddisker også da.

 

Det kommer vel noe fiffig, f. eks. en Flash disk som har overføringshastighet på, la oss si, 200MB/s.

 

Ikke at dette vil komme den normale forbrukeren til gode, men uannset så er det bra at grensesnittet blir oppgradert før enheten ;)

Lenke til kommentar

Jo det er nok riktig det .

Dårlig skrevet av meg .

SAS controller dekker både SATA og SAS disker .

 

Single SATA kontroller selvfølgelig kun SATA disker.

 

Det jeg prøvde å si er at det kontinuerlig nå utvikles kontrollere som vil dekke begge grensesnitt av flere selskap.

 

Selve sata diskens sata-300 grensesnitt er

mulig å kombinere i servere med sas disker på samme kontroller (sas).

 

 

...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...