Gå til innhold

Regenerérende bremser el-kjøretøy utregning hjelp


Taurean

Anbefalte innlegg

Har bestilt meg en E-wheels E2S. Den har visstnok slike bremser. Jeg lurer på hvor mange prosent i desimal denne vil regenerére ved gitt eksempel:

 

Jeg veier 100 kg med alt. Den veier 12. = 112. Triller ned en bakke med 15 graders helning, i 30 km/t. Gjør full bråstopp i bakken med mekanisk brems, som skal aktivere regeneréring.

 

Hvor mange prosent i 0.00-desimalform får jeg ekstra til batteriet? Er det noe å skryte av som salgspunkt eller er det tilnærmet humbug?

 

Dere må gjerne komme med eksempler på større kjøretøy som biler for å gjøre det lettere å forstå.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med 15 graders helning vil du garantert lade batteriet nedover bakken. Under forutsetning av at batteriet ikke er fullt når du starter.

 

Med Teslaen min har jeg i en nedoverbakke med 8% stigning målt regenereringen til hele 1500 Wh per km. Ved en annen anledning kjørte jeg ganske bratt ned 350 høydemeter (mye regenerering) og deretter flatt langs en elv. Det tok totalt 15 km før forbruksmåleren viste 0 Wh/km totalt. Det vil si at jeg gikk i null med et gjennomsnittlig fall på 2,3%.

 

Det finnes også eksempler fra industrien. En gruve-dumper som kjører med fult lass nedover en masse bakker regenererer nok til å kunne kjøre seg selv tom opp bakkene igjen og ennå ha energi til overs som leveres til kraftnettet ved en "ladestasjon".

 

Eller så kan du bruke fysikken til å regne ut hvor mye stillingsenergi du og sparkesykkelen "avleverer" på vei ned.

 

Formelen er E=mgh, der E er energien i Joule, m er massen i kg, g = tyngdens aksellerasjon 9,81 m/s2 og h er høydeforskjellen mellom øvre og nedre stilling. Energien kan regnes om fra joule til Wh ved å dele på 3600.

 

Et eksempel: En bakke med 10m høydeforskjell og massen er 112 kg. Da "avleverer" du 10*9,81*112 = ca 11000 Joule ved å trille ned bakken, eller ca 3 Wh. Gjør et anslag og trekk i fra 1/3 for luftmotstand, rullemotstand og diverse tap i motor og batteri. Da har du regenerert ca 2 Wh ved trille ned bakken. Hvis batteripakken er 200 Wh så har du regenerert 1%.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må først og fremst vite hvor lang bakken er.

Deretter kan du regne ut antall høydemeter du har sunket.

 

Neste tilnærming gir deg teoretisk maksimal tilbakeføring av energi: E=mgh-formelen, som i enheten joule, gir deg energi gitt og tatt av funksjon av høyde, vekt og gravitasjon.

 

Dette er et utgangspunkt, og du kan kanskje legge til en faktor på mellom 0.5 og 0.8 avhengig av hvor effektiv regenereringskretsen er og alle mekaniske tap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...