Gå til innhold

Freelance fullstack-utvikler - Retainer, fastpris eller timeslønn?


Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg er i ferd med å lande min første klient som freelance utvikler, og lurer på hva den mest hensiktsmessige faktureringsmetoden blir. Har blitt spurt om jeg vil fakturere per time eller fastpris. Jeg tror ingen av delene er lurt, da det fort kan bli stressende å fakturere per time - og en fastpris vil bety at jeg risikerer å måtte jobbe mye mer uten å få betalt for det (gjorde litt research, og 83% av utviklingsprosjekter bommer på tidsestimat).

Derfor vurderer jeg retainer som en god løsning. Men vet ikke hvordan jeg burde gå frem, og hvordan en retainer-avtale burde se ut. Har dere tips?


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber som freelance og fakturerer alltid pr time. Jeg kan ikke se forskjellen i å fakturere pr time og pr dag/uke, da det bare er timepris * 7,5/37,5 og forutsetter fulle dager/uker. Eller hva tenker du på når du snakker om å fakturere pr dag/uke? Jeg ser ikke helt at det er stressende å fakturere pr time. Du må føre medgått tid og sende faktura. Samme blir det med dags/ukesfakturering. Merk at i følge bokføringsforskriften har du uansett har plikt til å føre timer i selskapet ditt (se feks https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1801367 for litt diskusjon rundt dette).

 

Fastpris er mye risiko, detaljplanlegging, endringer, gode kontrakter. Jeg ser ikke at det er noe fornuftig. Det er fort mye arbeid som kun gir deg mye risiko. Det er en grunn til at man mer eller mindre har gått fullstendig bort fra fastprisavtaler innen IT for flere år siden.

 

Hva mener du med retainer? Kjenner ikke til begrepet i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok det beste er å bare gå for timepris. Med mindre du føler deg trygg på at du klarer å levere under den estimerte tiden.

Ser ikke stresset med å fakturere per time. Hvis det er å holde styr på timebruken som er stress, så kan du bruke en app på telefonen din for å holde styr på dette.

 

f.eks:

HoursTracker på iOS og Timesheet på Android.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...