Gå til innhold

Netflix kan få konkurranse av minst én ny strømmetjeneste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dag har man bøttevis med linær TV kanaler, vil vi få tilsvarende antall strømmetjenester? Det vil isåfall ikke være bæredyktig, inntektene vil smøres alt for tynnt utover og få vil ha nok inntekter til å lage mange bra serier. Her ser vi til og med Disney planlegger å konkurrere med seg selv.

 

Det jeg egentlig ønsker meg er en felles platform for alle innholdsprodusentene hvor man kan kjøpe ting til en fornuftig pris og dele med resten av familien. Problemet nå er at man må enten velge streaming løsninger med begrenset utvalg, eller man må betale skjorten om man skal kjøpe ting. Problemet er grådigheten i bransjen, de har ikke forstått at du tjener mer på å selge noe veldig billig til 100 millioner brukere enn noe veldig dyrt til 1 million brukere.

Filmer kunne kostet $1 til $2. En TV-serie sesong $3 til $6. Og så burde det vært mulig å se f.eks. første tredjedelen av filmen før man trengte å betale, og man burde kunne se de 2 første episodene av en TV serie før man måtte kjøpe den.

Lenke til kommentar

Det jeg egentlig ønsker meg er en felles platform for alle innholdsprodusentene hvor man kan kjøpe ting til en fornuftig pris og dele med resten av familien.

 

Tror dette er det de fleste ønsker seg, men problemet med en platform er at vi får monopol og det går ikke.

 

Jeg vet ikke hva andre synes, men jeg har en følelse av at denne framgangen vil gi reduserte inntekter til alle. Vi betaler for 4 tjenester i måneden, men vi bruker ikke alle like mye. Dersom vi skal begynne å ha en serie per tjeneste slik det går mot nå kommer vi til å slutte å ha 4 aktive abonnement og heller ha ett eller 2 og så se serier systematisk fra start til slutt, si opp tjenesten og så gå over til en annen tjeneste.

 

Dette er en krampe fra filmbransjen for at de skal fortsette å tjene penger på uten at de er nødt til å tilpasse seg at verden går videre.

Lenke til kommentar

Normalt er konkurranse svært positivt for forbrukerne, men i dette tilfellet vil mer konkurranse betyr et mer fragmentert marked som betyr at det ironisk nok blir dyrere for forbrukerne. 

 

Musikkbransjen har gjort nøyaktig det vi ønsket, og det fungerer svært bra. Uansett hvilken plattform man velger, det være Spotify, Apple Music, Deezer, Soundcloud etc, så får man det samme innholdet (til en viss grad). Filmbransjen er stort sett det motsatte, og Disney kommer ikke til å gi seg før de har monopol, noe de nærmer seg allerede. Triste saker.

Lenke til kommentar

For ikke å glemme WB sin tjeneste som kommer tidlig neste år og Apple sin. Skal man få med seg alt av underholdning fremover, spørs det om det må bli nudler til både frokost og middag.

Jeg kommer nok til å abonnere hvis de har interessant orginalinnhold, men kun over kortere tid (1-2 mnd. til jeg har sett ferdig).

 

En løsning à la Spotify kommer nok aldri. Er nok ingen produsenter som vil gi få aktører så mye makt.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at så lenge ingen av tjenestene har bindingstid, så går det greit. Da kan jeg se de nye seriene som interesserer meg en mnd på Netflix, så kan jeg bytte til en annen neste mnd å få med meg det beste fra dem osv osv. Det er så mange gode serier for tiden at jeg ikke rekker over alt uansett. Å abonnere på 5-6 tjenester blir ikke aktuelt allikevel, og egentlig ganske meningsløst med tanke på at man ikke får med seg alt løpet av et kortere tidsperspektiv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...