Gå til innhold

Ny PC til serverbruk (NAS-funksjoner, VPN, hjemmeautomasjon etc)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min NAS er moden for utskiftning og kombinert med at jeg tenker å sette opp en server for hjemmeautomasjon (HomeSeer) tenkte jeg det kunne være en idé å kombinere disse to behovene i en maskin.

 

Tar gjerne i mot tips om software (OS, hvordan løse behovene osv), men i hovedsak er første steget mitt å finne selve hardwaren.

 

Serveren vil hovedsakelig bli brukt til backup av egne PC-er, medieserver m/transkoding (opp til 4K HDR), HomeSeer-server og som VPN-server. Behovet for mye forskjellige funksjoner er med andre ord relativt begrenset, men jeg har et relativt stort behov for lagringsplass.

 

Når det kommer til specs så er jeg absolutt ikke oppdatert på markedet lenger. Men det jeg tenker er noe Xeon-basert med ECC RAM. Budsjettet er egentlig flytende, så det begrenses vel egentlig bare av at behovet ikke tilsier noen monstermaskin. Opprinnelig budsjett for HomeSeer-server og ny NAS ville vært på 15 000 + harddisker.

 

Takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Bruk Plex til mediaserver og kjør det på en CPU som har quicksync (intel) så får du hardware-transcoding. Hvor gammelt er naset du har i dag? Jeg ville i hvert fall vurdert å beholde nas som en ren filserver (SMB eller hva du kjører), det krever ikke mye. Klarer du å fylle en 1Gb-link fra denne så holder det lenge fremdeles. Du sier ikke noe om hvilket OS du har tenkt til å kjøre, hvor mye trøkk du kommer til å få på mediaserveren og jeg vet ikke hva kravene til HomeSeer er, men her i huset kjører det meste på en QNAP-boks med i7-6700 og det holder i lange baner. Kjører containere på den med home assistant, mqtt, sonarr, radarr osv osv.

Plex og VPN kjører som native apps. Klarer fint å håndtere 17 streams samtidig som er rekorden min hittil.

 

Xeon er mindre egnet til f.eks Plex pga. manglende quick sync. Du kan komme rundt det ved å bruke dedikerte GPU-er men HCL-en er ikke veldig fyldig og det blir jo en ekstrakostnad. Det vil selvsagt fungere med ren CPU-transcoding men det er mye mindre effektivt.

 

Kan du bruke eksisterende NAS som ren lagring ville jeg tatt en titt på de forskjellige variantene av Intel NUC.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Hvor gammelt er naset du har i dag?

Min kjære QNAP blir 10 år gammel neste år. 512MB DDR2 RAM og en eldgammel, utdatert 1,2GHz ARM-CPU.

 

Du sier ikke noe om hvilket OS du har tenkt til å kjøre, hvor mye trøkk du kommer til å få på mediaserveren

Nei, jeg er såpass tidlig i prosessen at det ikke er bestemt enda. Media serveren brukes jo til å spille av filmer/bilder til TV-en. 4K HDR må den takle å transkode til Eple TV/Plex eller lignende, som jeg nevnte. Ser ikke for meg at det blir behov for flere streams samtidig, maks 2 i så fall.

 

og jeg vet ikke hva kravene til HomeSeer er,

De er nok relativt små, men det kommer jo an på skaleringen. HomeSeer kan jo kjøres med enkle oppgaver på en raspberry pie. Men med tida vil jeg jo helst kjøre mer og mer via HomeSeer i hjemmet og da er det greit å ha litt å gå på.

 

men her i huset kjører det meste på en QNAP-boks med i7-6700 og det holder i lange baner. Kjører containere på den med home assistant, mqtt, sonarr, radarr osv osv.

Plex og VPN kjører som native apps. Klarer fint å håndtere 17 streams samtidig som er rekorden min hittil.

Containere? Hva er det? Noe slags VM-greier? Det er her jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det. HomeSeer kjører som et eget program på Windows/Linux, men FreeNAS er et eget OS. Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til å kjøre HomeSeer i noe VM-opplegg, vet ikke hvor stabilt det vil være.

 

 

Xeon er mindre egnet til f.eks Plex pga. manglende quick sync. Du kan komme rundt det ved å bruke dedikerte GPU-er men HCL-en er ikke veldig fyldig og det blir jo en ekstrakostnad.

Hva slags prisklasse snakker vi da for GPU som vil takle dette?

 

 

Kan du bruke eksisterende NAS som ren lagring ville jeg tatt en titt på de forskjellige variantene av Intel NUC.

Det er tidligere dette jeg tenkte på som løsningen. Men jeg ser allerede nå at NAS-en begynner å fylles opp(4x4TB), og det er ikke mer enn et par år siden jeg kjøpte nye harddisker. Nå er det ikke plass til flere. Så da har jeg sett på muligheten for å kjøpe ekstra boks til disker, men det koster 5-6 tusen. Ny NAS koster enda mer, spesielt om jeg må kjøpe med mulighet for 6 disker og samtidig oppgradere diskene. Og hvis jeg da i tillegg må ha en NUC så baller det fort på seg.
Lenke til kommentar

Her er en maskin:

https://www.komplett.no/product/11431/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-workstation/komplett-workstation-e-basic?offerId=KOMPLETT-310-11431#

og her andre med Intel Xeon:

https://www.prisjakt.no/category.php?m=s334766908&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

 

Men det kan være lurt å finne ut hvilken cpu type en vil ha, Intel vs AMD, Xeon eller ikke, ECC eller ikke osv.

Hvilket os og system ellers.

Her er søk etter cpu med ECC støtte:

https://www.prisjakt.no/category.php?m=s334766779

Om en må ha ECC så er de beste alternativene tror jeg en Xeon eller en AMD Ryzen. Og i hvertfall Ryzen må ha eksternt skjermkort.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Du kan lese om containere her f.eks: https://www.docker.com/resources/what-container

 

Du kan kalle det virtualisering, men i stedet for tradisjonelle virtuelle maskiner der du virtualiserer hardwaren er containere virtualisert på OS-nivå. Et praktisk eksempel er hvordan jeg bruker det til Home Assistant: Jeg har en mappe som inneholder alle configfiler, db osv. og så spinner jeg opp en container der jeg peker til denne mappen. Når det kommer oppdatering til Home Assistant skrur jeg bare av / sletter den forrige containeren og setter opp den nye pekende til samme config-mappe. Du slipper å installere noe som helst annet enn containeren da den inneholder alt du trenger (OS og software). Veldig enkelt, du får isolert tjenestene dine og det er ekstremt kjapt å f.eks rulle tilbake dersom en ny versjon inneholder bugs.

 

Du trenger ikke være skeptisk til å kjøre noe som helst virtualisering, både virtuelle maskiner og containere er helt trygt å kjøre. Hjemme hos meg er det en blanding av virtuelle maskiner (VMWare) og containere og det fungerer helt ypperlig, og jeg jobber også daglig med store virtuelle miljøer.

 

Ang. GPU så er jeg usikker, det finnes sikkert en liste over hvilke GPU-er Plex støtter. Sist jeg undersøkte dette for noen år siden var det bare noen få kort på lista, men det er mye mulig den er lenger og mer innholdsrik nå.

 

Om det bare er ditt hjem som skal bruke mediaserveren er det sikkert helt greit uten HW-transcoding. Skal den derimot brukes av familie og venner utenfor huset ditt så er min erfaring at de ikke klarer å stille inn klientene sine riktig (slik at du må transcode) og da blir det trøkk på cpuen din om du ikke har HW-transcode. Skal du kjøre Plex vil jeg uansett anbefale at du går for en CPU med quicksync så låser du deg ikke til en uten.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Hyper-V er jo innebygget i nyere utgave av Windows (både server OS og klient OS) så det kan være et alternativ. Containere er ganske nytt tema men blir ganske spennende. 

 

Nytt og nytt, har jo blitt noen år nå.

Lenke til kommentar

Om du vil bygge server selv, er her et forslag: (jeg har ikke så mye kjennskap til servere)

 

Kabinett: Fractal Design Core 2500. Alternativ Fractal Design R5 eller R6.
Hovedkort: Asus ROG Strix B350-F Gaming

Prosessor: AMD Ryzen 5 2600
Skjermkort: 
MSI GeForce GT 710 LP Passive (alternativ: Gigabyte GeForce GTX 1050 D5 HDMI DP 2GB)
Minne: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC19200/2400MHz CL14 2x4GB (CMK8GX4M2A2400C14)

Alternativ: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC21300/2666MHz CL16 2x8GB (CMK16GX4M2A2666C16)

Alternativ: Minne med ECC

SSD: Crucial® MX500 250GB M.2 SSD
Harddisk: WD Red WD40EFRX 64MB 4TB

Harddisk2: WD Red WD40EFRX 64MB 4TB (optional)
Strømforsyning: EVGA SuperNOVA G2 550W

(pris ca 7000 uten harddisker)

 

Alternative hovedkort til AMD cpu med AMD AM4 socket:

https://www.prisjakt.no/category.php?m=s334771935&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du vil bygge server selv, er her et forslag:

 

Det blir vel lite plass ettersom han har 4x4TB disker som begynner å bli fulle. Han bør vel også ha et dedikert RAID-kort. en kan vel bruke RAID-mulighetene på hovedkortet med med tanke på systemkræsj og senere oppgradering av hardware vil det være bedre med et dedikert kort.

Endret av ilpostino
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan lese om containere her f.eks: https://www.docker.com/resources/what-container

 

Du kan kalle det virtualisering, men i stedet for tradisjonelle virtuelle maskiner der du virtualiserer hardwaren er containere virtualisert på OS-nivå. Et praktisk eksempel er hvordan jeg bruker det til Home Assistant: Jeg har en mappe som inneholder alle configfiler, db osv. og så spinner jeg opp en container der jeg peker til denne mappen. Når det kommer oppdatering til Home Assistant skrur jeg bare av / sletter den forrige containeren og setter opp den nye pekende til samme config-mappe. Du slipper å installere noe som helst annet enn containeren da den inneholder alt du trenger (OS og software). Veldig enkelt, du får isolert tjenestene dine og det er ekstremt kjapt å f.eks rulle tilbake dersom en ny versjon inneholder bugs.

Høres jo greit ut. Jeg skal lese meg litt mer opp på det.

 

Du trenger ikke være skeptisk til å kjøre noe som helst virtualisering, både virtuelle maskiner og containere er helt trygt å kjøre. Hjemme hos meg er det en blanding av virtuelle maskiner (VMWare) og containere og det fungerer helt ypperlig, og jeg jobber også daglig med store virtuelle miljøer.

Det er vel ikke tryggheten i det jeg er skeptisk til, men det er mer stabilitet og funksjon. Kjenner ikke til Home Assistant noe særlig, men HomeSeer vil jo f.eks. kreve at jeg har USB-stikker med diverse antenner for Z-Wave og radiobølger. Da må jeg ha driverstøtte vite at det vil fungere stabilt. Hvis det en dag styrer "hele" huset er jeg ikke interessert i å måtte feilsøke mer enn nødvendig. Mener du det er unødig skepsis fra min side?

 

 

 

Ang. GPU så er jeg usikker, det finnes sikkert en liste over hvilke GPU-er Plex støtter. Sist jeg undersøkte dette for noen år siden var det bare noen få kort på lista, men det er mye mulig den er lenger og mer innholdsrik nå.

Jeg skal ta en titt. Takk for tips.

 

 

Om det bare er ditt hjem som skal bruke mediaserveren er det sikkert helt greit uten HW-transcoding. Skal den derimot brukes av familie og venner utenfor huset ditt så er min erfaring at de ikke klarer å stille inn klientene sine riktig (slik at du må transcode) og da blir det trøkk på cpuen din om du ikke har HW-transcode. Skal du kjøre Plex vil jeg uansett anbefale at du går for en CPU med quicksync så låser du deg ikke til en uten.

Jeg skal sjekke at CPU-en har quicksync-støtte. Ser at flere Xeon-CPU-er også har dette.
Lenke til kommentar

Om du vil bygge server selv, er her et forslag:

 

 

Kabinett: Fractal Design Core 2500

Hovedkort: Asus ROG Strix B350-F Gaming

Prosessor: AMD Ryzen 3 2200

Skjermkort: MSI GeForce GT 710 LP Passive

Minne: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC19200/2400MHz CL14 2x4GB (CMK8GX4M2A2400C14)

Alternativ: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC21300/2666MHz CL16 2x8GB (CMK16GX4M2A2666C16)

Alternativ: Minne med ECC

SSD: Crucial® MX500 250GB M.2 SSD

Harddisk: WD Red WD40EFRX 64MB 4TB

Harddisk2: WD Red WD40EFRX 64MB 4TB (optional)

Strømforsyning: EVGA SuperNOVA G2 550W

(pris ca 6500 uten harddisker)

Takk for tips. Som ilpostino sier, jeg tenker nok at jeg må ha plass til minst seks 3,5" HDD-er i kabinettet, helst 8. Men akkurat HDD trenger jeg ikke tips til. Det er hovedsakelig de andre komponentene jeg er usikker på.
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Høres jo greit ut. Jeg skal lese meg litt mer opp på det.

 

 

Det er vel ikke tryggheten i det jeg er skeptisk til, men det er mer stabilitet og funksjon. Kjenner ikke til Home Assistant noe særlig, men HomeSeer vil jo f.eks. kreve at jeg har USB-stikker med diverse antenner for Z-Wave og radiobølger. Da må jeg ha driverstøtte vite at det vil fungere stabilt. Hvis det en dag styrer "hele" huset er jeg ikke interessert i å måtte feilsøke mer enn nødvendig. Mener du det er unødig skepsis fra min side?

 

 

Ordla meg sikkert litt feil, med "trygghet" mente jeg altså at dette er stabilt. Ikke noe problem med usb-sticks, de fleste hypervisorer støtter hardware passthrough (da vil eksempelvis en virtuell maskin oppleve at en usb-stick er "plugget rett i".

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Flott, takk! Da er det vel bare å finne ut hva som skal virtualisere hva :p

 

Starter du med en windowsvariant med hyper-v så er det ganske enkelt å sette seg inn i. Bare å lage litt virtuelle maskiner og prøve seg frem. Ønsker du å prøve ut containere er det mulig i hyper-v også. Selv bruker jeg VMWare på to clustrede maskiner hjemme, fungerer bra det også, men da installerer du hypervisoren på bare metal.

Lenke til kommentar

Må nok lese meg litt mer opp på virtualisering generelt. Ser det ligger lange tråder på Freenas sine sider om hvordan man skal og ikke skal gjøre det. Bare metal er et nytt begrep for meg, men er visst essensielt for å kjøre stabil Freenas virtualisering.

 

___________________________________________________

 

 

Ellers: Noen som har tips til noe bra hardware jeg bør sjekke ut? Siden jeg ikke er helt inni gamet vet jeg ikke helt hvor jeg skal starte. ECC-RAM og Xeon-CPU(eller tilsvarende AMD) er å foretrekke. Kabinett med masse plass til harddisker, hovedkort som passer til bruken, evt. GPU og strømforsyning er det jeg har minst peiling på.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Må nok lese meg litt mer opp på virtualisering generelt. Ser det ligger lange tråder på Freenas sine sider om hvordan man skal og ikke skal gjøre det. Bare metal er et nytt begrep for meg, men er visst essensielt for å kjøre stabil Freenas virtualisering.

 

 

Virtualisering er veldig moro og det er mye fine muligheter du får. Hjemme hos meg har jeg som sagt et cluster bestående av to maskiner. Her kan man for eksempel konfigurere opp at en server står avskrudd hvis det er lite trøkk på miljøet og skrur seg på automatisk og tar over noen av de virtuelle maskinene hvis det blir mye last. Patching av fysiske servere kan foregå uten nedetid på de virtuelle (du flytter de bare fra en fysisk server til en annen mens de står og går). Du er avhengig av litt lisenser og slikt for å få avanserte funksjoner til å virke, men mulighetene er store. Snapshots er også noe som er nyttig, tenk at du skal oppgradere software på en virtuell server. Før oppgraderingen tar du et snapshot. Oppgraderingen din tryner og hele installasjonen din må gjøres på nytt. På en fysisk server betyr det mye mikkmakk. På en virtuell setter du bare serveren tilbake i tid til da du tok snapshotet på noen få sekunder, og alt er som det var på det tidspunktet.

 

Bare metal betyr at det er noe du installerer på "bart jern", altså rett på en tom server. Eksempelvis vil en windows 2016 installasjon rett på en fysisk server være bare metal, men om du installerer en windows server 2016 som en virtuell maskin på en allerede eksisterende server er den da ikke bare metal.

 

Freenas kjenner jeg ikke så godt, men det er såvidt jeg vet mulighet for å kjøre enkel "virtualisering" der. Det er noen år siden jeg var borti Freenas sist, men da hadde du i hvert fall muligheten til å kjøre enkle tjenester i jails i freenas. Hvordan eller hvor godt det fungerer kan jeg ikke si noe om.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...