Gå til innhold

Ny PC til serverbruk (NAS-funksjoner, VPN, hjemmeautomasjon etc)


Anbefalte innlegg

Utrolig mye gøy man kan gjøre om du går over mot dockere mtp funksjonalitet. Krever av og til litt lesing, men nesten alltid noen som har gjort det før deg som kan hjelpe :)
Når det kommer til Plex varierer det veldig hva dette krever. Du sier du vil spille av 4K. Dette krever ingen ting lokalt eller eksternt så lenge spillerer som spiller av filmen samt nettverket tåler load av filmen. Les litt om passmark og scores og info her:
https://support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-do-i-need-for-my-server/

Kjører selv en server med Plex på (unraid os). Har kun en Amd ryzen 5 1600, men denne har passmark på ca 12.000. Plex anbefaler:

4K (60Mbps, HEVC) file: 4000 PassMark score (being transcoded to 10Mbps 1080p)

Når det kommer til OS er det et hav og velge mellom dessverre, her kommer det kun an på hva du er ute etter. Freenas som nevnt over har mye positivt, men det mest positive som folk nevner er RAID oppsett med rask overføring, men disker i dag klarer all 100+MB/s og over dette kommer du nok ikke til og trenge på mange år. Feiler noe i freenas derimot kan du pga raid oppsett miste alt på servern.

Unraid OS som ikke er like kjent i norge (egen forum tråd på diskusjon for dette her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1704465 er derimot et meget bra alternativ. Disker satt opp i unRaid kjører ikke i Raid og du vil da kun miste disken som dør om noe skulle skje (du har parity backup, så mest sannsynlig mister du ingen ting ved hw crash).

Har selv kjørt Unraid en stund og er kjempe fornøyd. Liten lærings kurve, men unraid community både i norge og utad er kjempe hjelpsomme. Egeen side for all info for dette på www.unraid.net og forums.unraid.net. De har allerede flere som leker med HomeSeer i Unraid, et par tråder her: https://forums.unraid.net/topic/55347-container-help-homeseer/     https://forums.unraid.net/topic/54882-630-how-to-setup-dockers-without-sharing-unraid-ip-address/.

 

Tilbake til HW så er det mange muligheter. Vil som tidliger sagt anbefalt deg og ta en titt mot AMD. Ryzen er perfekt for servere og utrolig stabilt med lav TDP om ønskelig. Eller sparke hardt i og gå for Threadripper. Du får jo disse helt ned til noen tusen, men under 1920x ville jeg ikke gått om du først skal ha threadripper. Skal dog sies, Ryzen 5 2600 eller Ryzen 7 2700 holder lenge for formålet du har beskrevet over.
Kabinett kan jeg anbefale Fractal Design som nevnt i tidligere post, men gå heller for Fractal Design R6. Helt nytt og uendelige muligheteer. har selv dette med 11 3.5 bayer og fortsatt plass til 4 ssd ved siden av.

Lykke til med planlegging og oppsett :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for utfyllende svar og god info. Jeg skal lese meg litt mer opp på unRAID. Nå fikk jeg plutselig enda et alternativ å vurdere ;)

Foreløpig heller jeg nok mest mot esxi som bare metal virtualisering og kjøre alt ut fra det.

Glemte forresten og si, unRaid har 30 dagers gratis trial og kjøres rett fra en minnepenn, så du kan teste dette ut. Bare sleng OS på en minnepenn og reboot din egen pc så får du sett litt hvordan det ser ut får testet litt hvertfall. Bare pass på at du ikke formaterer noen av diskene dine :)

Når du er ferdig rebooter du bare uten minnepenn og så er du tilbake til vanlig pc. 

Jeg gjorde dette flere ganger før jeg bestemte meg, satt det også opp under trial på en server og bygget array og slikt. 

Er full GUI interface så veldig lett og navigere :)

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Feiler noe i freenas derimot kan du pga raid oppsett miste alt på servern.

 

(... )(du har parity backup, så mest sannsynlig mister du ingen ting ved hw crash).

 

Den må du gjerne utdype. Du vet hva RAID er forkortelse for? Såfremt du ikke kjører RAID0 så mister du på ingen måte alt om en disk feiler.

 

Paritet er heller på ingen måte backup. Paritet er paritet, backup er backup. Du bør ha begge deler hvis du lagrer data du ikke kan miste.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Den må du gjerne utdype. Du vet hva RAID er forkortelse for? Såfremt du ikke kjører RAID0 så mister du på ingen måte alt om en disk feiler.

 

Paritet er heller på ingen måte backup. Paritet er paritet, backup er backup. Du bør ha begge deler hvis du lagrer data du ikke kan miste.

Sa ikke at han mister alt om en disk feiler, men du har større feil rate på freenas pga raid setup som er en av mange grunner til at mange velger unraid. Samt om noe skjer må du rebuilde RAID og skjer noe mens dette gjøres er alt borte. Dette slipper du i unRaid.

Største fordelen med freenas er raid arrayet som gir større transfer speeds.

 

Parity er ikke ren backup nei, mulig jeg burde formulert det annerledes, men statement står fordetom, Feiler disken, reddes innholdet av parity drive. Feiler noe mens den rebuilder mister du kun den ene disken og ikke noe annet.

Per i dag ikke funnet noen annen grunn en transfer speed for og velge freenas kontra unraid.

 

ESXI er ikke feil det heller, aldri kjørt det selv, men igjen, fordeler og ulemper med de fleste OS per i dag :) Alt kommer an på bruk og behov :)

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Sa ikke at han mister alt om en disk feiler, men du har større feil rate på freenas pga raid setup som er en av mange grunner til at mange velger unraid. Samt om noe skjer må du rebuilde RAID og skjer noe mens dette gjøres er alt borte. Dette slipper du i unRaid.

Største fordelen med freenas er raid arrayet som gir større transfer speeds.

 

Parity er ikke ren backup nei, mulig jeg burde formulert det annerledes, men statement står fordetom, Feiler disken, reddes innholdet av parity drive. Feiler noe mens den rebuilder mister du kun den ene disken og ikke noe annet.

Per i dag ikke funnet noen annen grunn en transfer speed for og velge freenas kontra unraid.

 

ESXI er ikke feil det heller, aldri kjørt det selv, men igjen, fordeler og ulemper med de fleste OS per i dag :) Alt kommer an på bruk og behov :)

 

Større feilrate? Basert på hva? Disk er disk og vil feile helt uavhengig av om du kjører RAID eller f.eks ZFS. Dette med "transfer speeds" kommer jo også helt an på hvilket RAID-nivå du velger, hvor mange disker du har, hva slags hardware du kjører samt flere andre variabler.

 

Du kan fint sette opp RAID med redundanse for at flere disker feiler, akkurat som i ZFS. RAID6 f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...