Gå til innhold

REFLEKSJON: Derfor digger vi elsparkesykkelen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så du mener ja til en mer kjedelig hverdag? Du høres ut som litt av en type du.

Selv foretrekker jeg mer gøy i mitt liv, hverdag som helg.

 

Kommer heller til jobb fresh og fin og med rolig hvilepuls en full av svette og og med klamt tøy og tung pust fordi det pga kollektivforsinkelser ble en sprint til jobben.

En scooter på toget lar deg komme like cool og fattet på jobb selv om nsb sliter.

 

Så kan du heller trene 3 kvelder i uka i tilmålte 30 minutter. Og selv med tre turer på sats i uken så går du nok i pluss på tidskontoen pga scooteren. Du får både gøyal transport og sparer tid og penger. Jatakk gjerne.

Lenke til kommentar

Det er ikke kjedelig å labbe rundt.

Alt må ikke være moro hele tiden, ta en pause nå og da, trekk inn luften og tenk over ting en gang eller tre.

 

Selv tekno-nazi-ibizas må ha en pause en gang i blant.

 

Så du mener ja til en mer kjedelig hverdag? Du høres ut som litt av en type du.

Selv foretrekker jeg mer gøy i mitt liv, hverdag som helg.

 

Så kan du heller trene 3 kvelder i uka i tilmålte 30 minutter. Og selv med tre turer på sats i uken så går du nok i pluss på tidskontoen pga scooteren. Du får både gøyal transport og sparer tid og penger. Jatakk gjerne.

Jeg siterer dere to samtidig, interessant å se hvor langt dere er på hver deres side.

Først - det er ikke lov å tenke, prøv å se hvor lenge en kan være uten å la tankene dukke opp.

Ikke så lett, men veldig forfriskende. Går ofte tur, jeg ser det på som en investering og avslapning, det holder meg skarp på lengre sikt.

 

Andre - Folk har forskjellige behov. Har gått hjem fra jobben et par ganger, det ble en veldig lang gåtur.

Gidder ikke å bruke ekstra penger/tid på å trene etter jobben. Men hver sin smak.

 

Jeg tror at du - bojangles, kanskje vil endre mening om 10-15 år, jeg var omtrent som deg som ung, jeg glemte ofte å ta selv tid til å ha en rolig stund.

 

Vi lever i et spesiell tid, med massevis av distraksjoner, så det er sunt å innimellom smake på fravær av distraksjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De virker svært praktiske med tanke på visse formål. Tenkte lenge på et hoverboard, men avsto på grunn av faren for å falle. Det er ingen manuell styremulighet.

 

Fordelene over elsykkel som jeg ser det er at den er så mye mer praktisk og lettere å bære med seg på turer. 15 kg kan kanskje være mye for noen. Men jeg ville tatt meg tid og brukt litt ressurser på å lage en skikkelig polstret bag som er behagelig å ha på ryggen.

 

De kan gjøre det mye lettere å nå turmål og komme seg ut i skogen. Ofte er en dørstokkterskel at man må gå eller sykle i et kvarter eller mer før og etter for å komme seg til skogområder, gjerne gjennom bensin- og dieselstøvskyer på veien. Ikke at dèt forandres, men man slipper å stresse akkurat på den delen av turen. Psykologisk, så tenker jeg det har mye å si, det har det i hvert fall for meg.

 

Det kan bli mye lettere å dra på lengre byturer, utforske byen og sjekke butikker lettere.

 

Det er tre spørsmål som står igjen etter artikkelen, som jeg lurte på med hoverboard også: 1) Tåler de med grove lufthjul å brukes i regn? 2) Hva er vektbegrensning på dem? 3) Hvordan er det med garanti og service? Må den leveres inn ved den minste reparasjon, og/eller er et lett å bestille nye deler og reparere den selv?

 

Regner med at den er lettere og mindre kostbar og utsatt for skade enn hoverboard, som har bevegelsessensorer.

 

En genial opprinnelse. Mindre "klumpete" og hundre ganger mer praktisk enn segway, og mye tryggere enn hoverboard. Disse har jeg tro på.

 

Og et bonusspørsmål: 4) Finnes det muligheter for å montere piggdekk for å bruke de om vinteren, på snø- og isføre?

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det fortsatt sånn at flere av modellene som selges i praksis er ulovlige i bruk? Virker litt slitsomt å la sånt være opp til kunden å finne ut av, fremfor å legge ansvaret på importør/forhandler? Synes et par av modellene samletesten virker interessante, men er jo litt håpløst å kjøpe en modell man ikke kan bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener ja til en mer kjedelig hverdag? Du høres ut som litt av en type du.

Selv foretrekker jeg mer gøy i mitt liv, hverdag som helg.

 

Kommer heller til jobb fresh og fin og med rolig hvilepuls en full av svette og og med klamt tøy og tung pust fordi det pga kollektivforsinkelser ble en sprint til jobben.

En scooter på toget lar deg komme like cool og fattet på jobb selv om nsb sliter.

 

Så kan du heller trene 3 kvelder i uka i tilmålte 30 minutter. Og selv med tre turer på sats i uken så går du nok i pluss på tidskontoen pga scooteren. Du får både gøyal transport og sparer tid og penger. Jatakk gjerne.

 

El sparkesykkelen er fenomenal i overgang buss, tog og inn i bybilledet, at ikke dette kom før!

En kar i nabolaget huier forbi på en énhjuling, og den går fort! Og henda full av stæsj, fatter ikke at han tør, og at det er lov.

Lenke til kommentar

Er en i mitt nabolag som også ferdes på ståhjuling, ofte med handleposer, musikkinstrumenter på ryggen eller en bag over skuldra. Ser ut som han fikser det meste av nødvendige ærend på ståhjulingen så det virker jo også som en smart løsning. Men det må jo bli langt flere som ferdes rundt med elektriske kjøretøy før det begynner å monne mtp bilkø, nedgang i forurensning og nedgang i svevestøv. Men det er en sped begynnelse. Virker som dette er noe de yngre er langt flinkere å benytte seg av enn oss som har passert ungdomstiden. Men vi burde jo også forsøke å bruke bil langt sjeldnere. Og slike små elektriske kjøretøy kan jo være akkurat det som gjør at ting løsner litt og at vi lar bilen stå langt oftere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...