Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ubiquiti Unifi, Telenor Fiber og Canal Digital IPTV


Gjest Slettet-6EjMdS

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-6EjMdS
Hei alle

 

Jeg har sett at der er flere gode innlegg omkring Telenor Fiber og Canal Digital TV, så jeg håper at nogen her har erfaring med at sette opp Canal Digital IPTV igjennom Unifi Security Gateway.

 

Nettopp nå får min T-We boks signal direkte fra Telenor’s fiber modem, men dette krever at jeg har et separat kabel til T-We boksen. Jeg ønsker at kjøre IPTV trafikken igjennom min USG så jeg blot har bruk for enkelt kabelføring samt kan sette T-We boksen i alle rom hvor jeg har nettverksstikk.

 

Håper der er nogen der kan hjelpe.

 

post-472073-0-61163800-1516561091_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig du kan få det til å virke dersom du setter inn en smartswitch for vlan's mellom fibermodemet og USG'en, men det blir mye bokser og mye konfigurering som kan gå galt.

 

USG er sannsynligvis ikke riktig produkt i et oppsett slik du ønsker. Hvorfor har du den?

 

Se forøvrig hva Telenor skriver:

 

Kan jeg ha utstyr koblet til mellom modem og TV-dekoder?

Vi kan ikke garantere for at dette vil fungere. Det skal være direkte kontakt mellom modemet og TV-dekoderen, uten mellomledd.

 

https://www.telenor.no/privat/kundeservice/tvhjelp/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-6EjMdS

Det er mulig du kan få det til å virke dersom du setter inn en smartswitch for vlan's mellom fibermodemet og USG'en, men det blir mye bokser og mye konfigurering som kan gå galt.

 

USG er sannsynligvis ikke riktig produkt i et oppsett slik du ønsker. Hvorfor har du den?

 

Se forøvrig hva Telenor skriver:

 

Kan jeg ha utstyr koblet til mellom modem og TV-dekoder?

Vi kan ikke garantere for at dette vil fungere. Det skal være direkte kontakt mellom modemet og TV-dekoderen, uten mellomledd.

 

https://www.telenor.no/privat/kundeservice/tvhjelp/

 

 

Er godt klar over hvad de skriver her. Dette er en disclamer og en undskyldning for ikke at yde support på andre routers end den de selv levere ;)

 

Både USG'en og mine switches understøtter VLAN's, så det burde være muligt at få dette til.

 

Hvorfor bruge USG? Fordi det er en bra produkt og mye bedre end det som Telenor leverer :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-6EjMdS

Ok. Har fibermodemet til Telenor en dedikert Tv-port? Hvilken modell er det?

 

Ingen dedikert Tv-port. Modellen er: I-020G-F. Jeg tenker at Internet er et VLAN og IPTV er et andet VLAN. Hvis jeg sætter T-We Boksen på switchen får den internet forbindelse, men ikke noget TV signal.

Lenke til kommentar

Da er ikke dette noe problem i det hele tatt.

 

Den enkleste måten: Opprett nytt nettverk av typen VLAN-only i grensesnittet. Så går du på devicen for den første switchen, velger deg en port for TV-nettet, setter Switch Port Profile til det nye nettet du nettopp lagde. Så gjør du det samme på devicen for switchen ved TV'en. Da vil de to være på eget VLAN og du slipper å måtte kable opp kun til TV.

 

Sannsynligvis så blir TV VLAN splittet ut i routeren fra Canal Digital, og ikke videreført ut på WAN-porten. Så derfor må du gjøre som over.

Lenke til kommentar

Eg har Unifi USG som brannmur, Unifi switch og Unifi aksesspunkt. Har Altibox.

 

Eg har da opprettet ett eget VLAN for TV-nettet i Unifi kontrollpanelet, og så har eg satt det nettet som eneste nett på to porter. Så da kan eg ta inn TV-nettet inn på en port og ut på hvilken port som helst andre steder i huset uten å måtte kable opp egne TV-kabler. Fungerer helt ypperlig, selv før eg begynte å bruke Unifi/Ubiquiti.

 

Så eg forstår ikke hvorfor du ikke skal ha troen på dette. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen dedikert Tv-port. Modellen er: I-020G-F. Jeg tenker at Internet er et VLAN og IPTV er et andet VLAN. Hvis jeg sætter T-We Boksen på switchen får den internet forbindelse, men ikke noget TV signal.

Får du testet forslaget til nomore og gitt tilbakemelding om det virker?

 

 

Da er ikke dette noe problem i det hele tatt.

 

Den enkleste måten: Opprett nytt nettverk av typen VLAN-only i grensesnittet. Så går du på devicen for den første switchen, velger deg en port for TV-nettet, setter Switch Port Profile til det nye nettet du nettopp lagde. Så gjør du det samme på devicen for switchen ved TV'en. Da vil de to være på eget VLAN og du slipper å måtte kable opp kun til TV.

 

Sannsynligvis så blir TV VLAN splittet ut i routeren fra Canal Digital, og ikke videreført ut på WAN-porten. Så derfor må du gjøre som over.

Lenke til kommentar

T-We IPTV bruker ikke VLAN i utgangspunktet. Men IGMP er nok et viktig stikkord her, både når det gjelder ruter og svitsj. På en del managed svitsjer er dette noe som må aktiveres.

 

Et annet element her, er at du vil være avhengig av UPnP for forbindelsen til STB-en hvis VOD skal fungere. USG har kanskje dette deaktivert i utgangspunktet?

 

Hvis du setter opp VLAN i ditt eget nett, og slik sett separerer IPTV STB-ene fra resten av nettet, er det et par ulemper. T-We-appen vil da ikke se STB-en, og enkelte tv-kanaler vil da ikke fungere (app-en sjekker at du er hjemme ved å kontakte STB-en på lokalnettet). Du vi lhelle rikke kunne sette over avspillinger fra Netflix og Youtube fra app på telefon hvis STB-en står separert fra nettet telefonen er på.

Endret av c.m.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-6EjMdS

Det er ikke lykkedes mig at route trafikken igennem USG'en. Jeg har slået til UPnP og IGMP uten held. Jeg har nå sat an switch efter Fiber modemmet og som 1) sender trafik til USG. 2) sender trafik inn i min Switch på et separat tagget VLAN. Dette VLAN samt LAN sendes da videre til min Switch ved TV'et, og porten så går til T-We boksen er tildelt dette VLAN.

Havde håber at alt trafik kunne gå gennem USG'en, men har ikke lykkedes endnu.

Lenke til kommentar

Andre bruker USG og T-We IPTV: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1796847

Jeg vil tro det hele er knyttet til selve håndteringen av multicast på USG-en. Som sagt skal det ikke være nødvendig med noe spesielt oppsett knyttet til VLAN. F.eks. er det mange som bruker vanlige rutere fra Asus, Netgear m.m. for T-We IPTV.

 

USG kjenner jeg desverre ikke til konfigurasjonsmulighetene for å detalj og hvordan det standard er satt opp. 

 

Har du prøvd å koble STB-en direkte til USG-en?

Endret av c.m.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-6EjMdS

Andre bruker USG og T-We IPTV: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1796847

Jeg vil tro det hele er knyttet til selve håndteringen av multicast på USG-en. Som sagt skal det ikke være nødvendig med noe spesielt oppsett knyttet til VLAN. F.eks. er det mange som bruker vanlige rutere fra Asus, Netgear m.m. for T-We IPTV.

 

USG kjenner jeg desverre ikke til konfigurasjonsmulighetene for å detalj og hvordan det standard er satt opp. 

 

Har du prøvd å koble STB-en direkte til USG-en?

 

Jeg prøver at skrive til Diggitox for at høre hvad han har gjort og hvordan dette er satt opp.

Lenke til kommentar

Eg har Unifi USG som brannmur, Unifi switch og Unifi aksesspunkt. Har Altibox.

 

Eg har da opprettet ett eget VLAN for TV-nettet i Unifi kontrollpanelet, og så har eg satt det nettet som eneste nett på to porter. Så da kan eg ta inn TV-nettet inn på en port og ut på hvilken port som helst andre steder i huset uten å måtte kable opp egne TV-kabler. Fungerer helt ypperlig, selv før eg begynte å bruke Unifi/Ubiquiti.

 

Så eg forstår ikke hvorfor du ikke skal ha troen på dette. :)

Enig med nomore her. Bruker samme oppsett med GET fiber IPTV og internett, bruker et Vlan only på en switchport der jeg tar inn IPTV fa GET boksen, samme Vlan på portene for GET decodere. Internett er satt opp fra samme fiberboks med da kablet til USG som normalt. (Getfiberbox i Bridge)

Ingen grunn til at dette ikke skal virke

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...