Gå til innhold

Hva gjør du hvis iPhone-batteriet ditt er gammelt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tatt i betraktning at Apple tilsynelatende vil bytte ut batteriet for deg for 29 USD og de gjør det helt uavhengig av om deres interne tester mener at batteriet er kvalifisert for et bytte eller ikke så er det jo temmelig tåpelig å kaste reklamasjonsretten ut av vindu ved å foreta et bytte på egenhånd. Forutsetter jo dog at du har en iPhone 6 eller nyere da så for de fleste så er det vel kanskje eldre modeller som er hardest rammet.

Lenke til kommentar

Oppgrader til neste versjon av operativsystemet, som potensielt gjør enheten tregere da det kan krever mer kraft, for a sjekke om enheten er gjort tregere som følge av slitt batteri.

 

Hvor er ellers beste alternativet? Få Apple til å bytte batteriet gratis under reklamasjon.

Lenke til kommentar

 

Undrer meg på hvor det kom fra, for jeg har aldri kjøpt et Apple-produkt, og kommer heller tille til å gjøre det.

Men å lese artikler om iPhone slik at du kan trolle litt i kommentarfeltet, se det klarer du helt fint...

Tipper du er ganske så interessert i iPhone jeg, men at du bare ikke tør å innrømme det...

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Oppgrader til neste versjon av operativsystemet, som potensielt gjør enheten tregere da det kan krever mer kraft, for a sjekke om enheten er gjort tregere som følge av slitt batteri.

 

Hvor er ellers beste alternativet? Få Apple til å bytte batteriet gratis under reklamasjon.

 

Reklamasjon hjelper deg lite om batteriet bare er slitt til en tilstand hvor det ikke lenger fungerer godt nok til å drive mobilen. Batterier klassifiseres som forbruksvare, litt som et bildekk. Er det dog en defekt med batteriet, og ikke slitasje, så vil de derimot dekke det. Reduksjonen i kraft skjer ut til å skje i alle tilfeller der mobilen merker at batteriet er redusert til en for svak tilstand til at det klarer å drive mobilen under «peak performance». Opplevde selv på min 4,5 år gamle Macbook Pro 15» retina å få nytt batteri på reklamasjon, da det hadde en defekt og ikke hadde passert verken sykluser eller blitt utsatt for varme etc, Apple er stort sett veldig greie så lenge det faktisk er noe feil fra fabrikk som viser seg senere.. dette ser en autorisert tekniker lett.

Lenke til kommentar

Ja, det er som Trond sier, ikke smart å drive med overlading.

 

Reagerte på at tek.no skriver at [Apple] reduserer [...] ytelsen på prosessoren litt. Litt? Det er nærmere 60% på prosessoren.

 

Hva hvis Tesla skulle gjøre det samme med eldre Model S-biler? Låse makshastigheten til 40 km/t for å skåne batteripakkene ?.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvorfor kan ikke jeg få ansvaret for å holde telefonen min varm nok, så jeg får full utnyttelse av prosessoren?

Enda mer genialt ville vært og spurt med som bruker om jeg ville slå denne funksjonen av eller på selv.

Kanskje programmert IOS slikt at OS'et sjekket hvor du var på jorden og hvilken temperatur man vanligvis bruker å ha der, og justert topphastigheten deretter. (ser ikke for meg at en iPhone eier i Kuwait skal slite med lav temperatur).
Apple er jo av sine disipler blitt rost opp i skyene over hvor innovative de er. Nå er det på tide å bevise det, siden det er over 10 år siden sist.

 

Kanskje Apple burde sluttet med å overklokke sine prosessorer i utgangspunktet, så ville jo batteriet vare lengre.

 

Tesla sine batterier holder jo greit ifølge Elon Musk 8 år og de er av samme type (litiumionebatterier).

 

Konspirasjonen var i utgangspunktet om Apple satte ned hastigheten for å få folk til å kjøpe ny telefon.

Nå er det nærliggende å tro at de setter ned hastigheten for å få deg til å bytte batteri, men vil topphastigheten komme tilbake om man skifter batteri? 

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har en 6S plus med "average" slitasje på batteri. Jeg merker ikke noe til kortere levetid på batteriet. Frister å få tatt en "service" og få nytt batteri for 299,-. Andre som vurderer det samme?

Selvsagt er det ikke noe kortere levetid på batteriet, når Apple har satt ned maks fart på prosessoren. Det er jo derfor de har satt ned maks fart på prosessoren.

Lenke til kommentar

Det kan vel Boba_Fett teste veldig raskt og enkelt ved å kjøre Geekbench på telefonen og verifisere om SoC er throttlet eller ikke? Nå vet ikke jeg hva "average" slitasje vil tilsi. Disse "Battery Life"-appene pleier vel å rapportere maksimal kapasitet og hva som er din nåværende maksimale kapasitet så da må man jo nesten vurdere om man føler at 299 kr eventuelt er verdt det for å få et nytt batteri som er 100% eller ikke. Nå har vel uansett ikke fått noen offisielle norske priser enda? Og ettersom vi ikke har Apple Stores i Norge så regner jeg med at telefonene må sendes inn til Apple? Så du må jo da eventuelt sitte uten telefon en ukes tid, minst.

 

Jeg vet heller ikke hvor troverdige disse tredjepart-appene egentlig er? Hvor henter de ut denne batteriinformasjonen ifra? Så vidt det er meg bekjent så har ikke iOS noen tredjepart/utvikler API-er for dette?

 

Nå har vel Apple også sagt at de skal få på plass en langt mer detaljert informasjon direkte i iOS og det er vel noe som står høyt prioritert hos dem nå da dette sikkert skaper en hel masse usikkerhet og diverse teorier så de ønsker vel en offisiell måte kunder raskt og enkelt kan sjekke tilstanden på batteriet som kan bekrefte eller avkrefte om telefonen deres er utsatt eller ikke og hvorvidt batteriet ser ut til å fremdeles være innenfor garantivilkårene eller ikke. Kan vel håpe at dette kommer med iOS 11.3 som sikkert slippes i løpet av Q1.

Lenke til kommentar

 

Oppgrader til neste versjon av operativsystemet, som potensielt gjør enheten tregere da det kan krever mer kraft, for a sjekke om enheten er gjort tregere som følge av slitt batteri.

 

Hvor er ellers beste alternativet? Få Apple til å bytte batteriet gratis under reklamasjon.

 

Reklamasjon hjelper deg lite om batteriet bare er slitt til en tilstand hvor det ikke lenger fungerer godt nok til å drive mobilen. Batterier klassifiseres som forbruksvare, litt som et bildekk. Er det dog en defekt med batteriet, og ikke slitasje, så vil de derimot dekke det. Reduksjonen i kraft skjer ut til å skje i alle tilfeller der mobilen merker at batteriet er redusert til en for svak tilstand til at det klarer å drive mobilen under «peak performance». Opplevde selv på min 4,5 år gamle Macbook Pro 15» retina å få nytt batteri på reklamasjon, da det hadde en defekt og ikke hadde passert verken sykluser eller blitt utsatt for varme etc, Apple er stort sett veldig greie så lenge det faktisk er noe feil fra fabrikk som viser seg senere.. dette ser en autorisert tekniker lett.

Du har fremdeles reklamasjon på batteriet, om det er merkbart redusert innen to år med normal bruk så faller det under reklamasjon.

Lenke til kommentar

Hvor må man for å få prisen til 299 (evt +100) i frakt? Ser det står mer info kommer, men har vel ikke skjedd noe her? Hørte rykter om at elkjøp matcher denne prisen (+100 i frakt) - stemmer dette? Via apple betales bare 299 + frakt, men ikke arbeid? Er dette tilsvarende andre steder?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...