Gå til innhold

[Løst] oppgradere 6 år gml pc. passer disse delene?


Anbefalte innlegg

bygget pc for snart 6 år siden. hittil erstattet kun psu og gpu. nåværende specs:

 

hovedkort: GIGABYTE GA-P67-DS3-B3 DDR3 S-1155 ATX

cpu: INTEL CORE I5 2500 3.30GHZ 6MB S-1155

ram: KINGSTON 8GB 1333MHZ DDR3 CL9 HYPERX BLU (2X4GB)

gpu: Gigabyte Windforce OC AMD Radeon RX 460 2GB

psu: Corsair CX-M Series CX650M 650watt 80 PLUS Bronze

os: windows 7

 

hangler og går lol

 

pga budsjett må jeg ta litt om gangen, og nå ønsker jeg meg mer ram og lurte på om disse passer til hva jeg har for øyeblikket? https://www.dustinhome.no/product/5010752482/vengeance-pro-series en anmelder nevner et problem med høyden på dem. vil det bli et problem for meg også? for jeg vil i tillegg til ram også få meg ny cpu-vifte - https://www.dustinhome.no/product/5010821990/pure-rock-prosessorkjoler

 

og et noob-spørsmål; kan jeg installere den nye ram'en i -tillegg til- den jeg allered har installert, sånn at jeg får 24 gb, eller må all ram være samme merke?

 

budsjett på ram max 1500,-

 

i neste omgang ønsker jeg meg nytt kabinett og hovedkort, men lager ny tråd om det når den tid kommer.

 

takknemlig for alle tips

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal kjøpe nytt hk senere så lønner deg seg ikke å kjøpe mer ram, de aller fleste nye hk idag bruker DDR4, du har DDR3, jeg ville strengt tatt ikke kjøpt mer ram om du da ikke finner noe billig på finn.no.

Angående høyde så burde man jo bare kjøpe de laveste brikkene man finner, men har CPU kjølern bare 1 vifte så kan den settes på andre siden å trekke luft igjennom istednefor å dytte igjennom.

 

Men ja, ramen passer til det du har for øyeblikket og det samme gjør kjølern.

Lenke til kommentar

det kan fort gå et halvt år før jeg kan bytte ut hovedkortet, og jeg har ikke veldig mye tålmodighet til å vente så lenge før jeg kan oppgradere ram så tror jeg dette blir en utgift jeg bare må svelge akkurat nå. tror jeg går for disse istedenfor - https://www.dustinhome.no/product/5010659260/vengeance. såvidt jeg kan se så skal disse også passe? (fersk pc-bygger) noe billigere og lavere enn de andre. takk for godt tips om det, forresten.

Endret av fortborte
Lenke til kommentar

ærlig talt tenkte jeg bare at det kunne være skikkelig moro å ha nok minne for en gangs skyld, har aldri hatt det. men jeg trenger vel strengt tatt ikke så mye, da, kanskje.

 

det går mye i blender og photoshop samtidig. rendering og materialer. blir også en del videoredigering. ofte kjører jeg også sl (second life) samtidig.

 

eta: jeg hadde veldig gjerne kjørt tyngre spill hvis jeg hadde hatt nok minne

 

blir 24 gb fremdeles overkill eller kunne jeg klare meg med mindre?

Endret av fortborte
Lenke til kommentar

Som en sa før meg, kjøp kun deler på bruktmarkedet til denne PC'n. Finner du et 16GB RAM sett billig, go for it, ellers la vær. Ikke bland de sammen med dine gamle, det er ikke anbefalt. Til spill holder 16GB RAM, men til Blender bruk kan du ha bruk for mer.

 

Det selges ikke nye hovedkort til den prosessoren du har nå, da den gikk ut av produksjon for flere år siden. Derfor skal du oppgradere den PC'n du har, så må det bli hvis du finner RAM og skjermkort billig på bruktmarkedet, og eventuellt en CPU kjøler som passer. Ellers er det å kaste bort penger på en så gammel maskin, om jeg skal være ærlig.

 

Det lureste er å spare opp penger og kjøpe alt nytt. En PC med i7 8700K, Z370 hovedkort, 32GB DDR4 RAM og resten. Om du ikke klarer å vente på det, så vurder tipset mitt om ting fra bruktmarkedet ;)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Helt enig med rådene over! Spar penger til en større oppgradering, ytelseøkningen du vil få med mer RAM nå er minimal - sammenlignet med ny CPU, hk og RAM senere. 

 

Det du ikke sier noe om er hvilken lagringsløsning du har. Hvis du bare bruker snurredisk kan en 500 GB SSD hjelpe godt på respons i windows, og den vil være naturlig å bruke i et nytt oppsett de neste par årene. Så hvis pengene brenner i lomma vil innkjøp av SSD være ok, samt med en ren installasjon av windows.

Lenke til kommentar

Her er det på tide med et helt nytt system da det er kortsiktig å gjøre noe med den eksisterende PC-en.

 

Optimalt så hadde du lagt av penger, en fast sum hver måned, slik at du hadde penger klar til ny maskin. Livet er enklere og bedre når man har en plan.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Er det noe ytelsesforbedring å hente på å øke ram-mengde fra 8 til 16GB i det hele tatt? 

Vedlagt bilde var fra en sammenligningstest jeg fant på google

 

Ja. Kan man alltid måle det med gjennomsnitt fps, nei. Både under spilling av Battlefield 1 og faktisk også PUBG, så har jeg sett 10-11GB RAM av mine 32GB brukt under en gaming session. Det som skjer når man ikke har nok RAM er at Windows må bruke swapfila som minne, og det er mye tregere. Forskjellen ligger mer på lugging i spilla, og hvor raskt ting laster.

 

Så 16GB RAM er definitivt verdt det, og har vært det en god stund...

Lenke til kommentar

Men er det verdt 1500kr når premissene som foreligger er at de rambrikkene skal i søpla ved neste veiskille, som er om kort tid ifølge trådstarter... Syns det er ganske merkelig veiledning og rådgivning å komme med til en person som ifølge han selv har begrenset med midler, og lurer på om det kan være en hensiktsmessig investering... 

Selvfølgelig er mer ram bedre enn mindre ram, men er det hensiktsmessig på mellomkort tidshorisont når hovedkort, prosessor og ram skal byttes uansett?

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Men er det verdt 1500kr når premissene som foreligger er at de rambrikkene skal i søpla ved neste veiskille, som er om kort tid ifølge trådstarter... Syns det er ganske merkelig veiledning og rådgivning å komme med til en person som ifølge han selv har begrenset med midler, og lurer på om det kan være en hensiktsmessig investering... 

Selvfølgelig er mer ram bedre enn mindre ram, men er det hensiktsmessig på mellomkort tidshorisont når hovedkort, prosessor og ram skal byttes uansett?

 

For trådstarter, nei det er ikke verdt å oppgradere. Jeg gav han noen valg. Han ville jo ikke vente på å kjøpe helt ny maskin. Derfor kan mer RAM gi en boost for ham, hvis prisen er rett. 1500 kr er ikke rett pris her.

 

For andre som bygger ny maskin, så er 16GB RAM minimum i dag spør du meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...