Gå til innhold

Hundrevis av nye emojier på vei til iPad og iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Her er de nye emojiene som kommer til mobilen din",

 

Nei, dessverre eller heldigvis får ikke jeg, eller en stor mengde av leserne til TEK disse imojiene.

 

Så lenge de kun kommer til IOS-enheter, så er en stor mengde av oss fritatt fra å motta disse.

 

Skulle dog ønske at emojiene måtte gjennom et standardiseringsorgan, slik at de ble tilgjengelige for alle andre platformer, men at produsentene selvsagt kunne være mer fristilt i den grafiske utførelsen av symbolene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Her er de nye emojiene som kommer til mobilen din",

 

Nei, dessverre eller heldigvis får ikke jeg, eller en stor mengde av leserne til TEK disse imojiene.

 

Så lenge de kun kommer til IOS-enheter, så er en stor mengde av oss fritatt fra å motta disse.

 

Skulle dog ønske at emojiene måtte gjennom et standardiseringsorgan, slik at de ble tilgjengelige for alle andre platformer, men at produsentene selvsagt kunne være mer fristilt i den grafiske utførelsen av symbolene.

De kommer selvsagt ikke bare til iOS, dette er en standard som Unicode Consortium - ref. artikkelen - har bestemt. Samlingen som iOS nå får, og Android m.fl. har hatt en stund heter Emoji 5.0, som er en del av Unicode 10.0.

 

Se https://emojipedia.org/emoji-5.0/ for detaljer.

Endret av Surfern
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan dere ikke lage an sak om Emojis på IOS vs. Android? :) Er jo litt snakk om det.. Når man velger en Emoji på android kan IOS-brukere få opp noe helt annet enn det jeg så for meg, eller bare et spørsmålstegn fordi de ikke har den emojien jeg valgte. Hadde vært kult om det går an å lage en oversikt på det eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Kan dere ikke lage an sak om Emojis på IOS vs. Android? :) Er jo litt snakk om det.. Når man velger en Emoji på android kan IOS-brukere få opp noe helt annet enn det jeg så for meg, eller bare et spørsmålstegn fordi de ikke har den emojien jeg valgte. Hadde vært kult om det går an å lage en oversikt på det eller noe sånt?

Som det er sagt tidligere så er det en standard som settes for emojiene, så hverken apple eller google bestemmer dette. Men siden iPhone, iPadder osv er oppdatert med siste os så har de også de siste emojiene. På android telefoner eller nettbrett så er det veldig få som er på siste utgave av android.

Lenke til kommentar

Som det er sagt tidligere så er det en standard som settes for emojiene, så hverken apple eller google bestemmer dette.

Hva de skal illustrere bestemmes av Unicode Consortium, men selve designet er opp til hver enkelt plattform. F.eks. så endret Apple designet på pistol-emojien så den nå er en vannpistol!

Windows 10 sine emojier, både på PC og mobil, er i flere tilfeller veldig ulik iOS og Facebook sine... Som Martine skriver er det også forskjeller på enkelte i iOS og Android, et eksempel: https://www.nrk.no/vestfold/emojier-skaper-misforstaelser-1.13671614

Lenke til kommentar

 

"Her er de nye emojiene som kommer til mobilen din",

Nei, dessverre eller heldigvis får ikke jeg, eller en stor mengde av leserne til TEK disse imojiene.

Så lenge de kun kommer til IOS-enheter, så er en stor mengde av oss fritatt fra å motta disse.

Skulle dog ønske at emojiene måtte gjennom et standardiseringsorgan, slik at de ble tilgjengelige for alle andre platformer, men at produsentene selvsagt kunne være mer fristilt i den grafiske utførelsen av symbolene.

 

De kommer selvsagt ikke bare til iOS, dette er en standard som Unicode Consortium - ref. artikkelen - har bestemt. Samlingen som iOS nå får, og Android m.fl. har hatt en stund heter Emoji 5.0, som er en del av Unicode 10.0.

 

Se https://emojipedia.org/emoji-5.0/ for detaljer.

I stand corrected! Stolte på at journalisten gjorde jobben sin og hadde skrevet dette, fremfor å få det til å se ut som nok en Apple-only-artikkel.

 

Dette er dog en type endring som burde gå som patchoppdatering, og ikke kreve ny OS-versjon. Men uansett, da er det Google og/eller telefonleverandøren som ikke orker å gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hadde vært kult om det går an å lage en oversikt på det eller noe sånt?

www.emojipedia.org der kan du se på hver enkelt emoji hvordan den ser ut hos Apple (både iOS og OS X regner jeg med?), Google (standard Android antar jeg, siden flere produsenter har egne og muligens Chrome?), Microsoft (Windows 10 på alle typer enheter), Samsung, LG, HTC, WhatsApp, Facebook, Messenger (Facebook chat/meldinger), Twitter, EmojiOne (ikke spør meg hva dette og den neste er...), emojidex og Mozilla (Firefox).

Endret av Surfern
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...