Gå til innhold

Core X-serien utvides med billigere i9-prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, aktiv kjøling for vrm, chipset og m.2.

 

Pluss kanskje en fullstendig redesign av hovedkort. Det må till for å dra full nytte hastigheten til Intel Optane og mulighetene det åpner for, økning av pci-lanes for å gi nok båndbredde til at de ikke er en flaskehals (noe de ofte er på high-end systemer nå i dag), En chipset og formfaktor redesign rett og slett.

 

For går man helt i topp siktet av high-end er det ofte bus hastigheten, varme, latency mellom enhetene (cpu, ram, pci, lagring) og et par ting til som begrenser endelig pc kraft for å kalle det noe. (snappiness er faktisk et uttrykk jeg har hørt, responsiveness også)

 

Men på dette nivået snakker vi om pc ytelse normale mennesker sliter med å utnytte fult ut, vi er der egentlig alt faktisk. Jeg sitter nå på en flere år gammel Intel I5 basert pc (har ikke råd til mer akkurat nå) og jeg bruker generelt sjelden mer enn 50% av systemets ytelse (ofte mellom 10 og 30). En stor begrensning hos meg er farten til lagringen da jeg ikke har ssd. Men av og til går ting litt tregere enn jeg liker, så jeg vet en oppgradering snart blir nødvendig.

 

Og jeg vet at moderne systemer har over 6 ganger mer ytelse enn systemet mitt, Pluss det at Intel Optaneer som en ssd på crack blandet med speed og uppers og det er bare en side av den teknologien.

Lenke til kommentar

Hadde de kosta maks 3k så ja, men ellers nei.

GJ med vrm kjøling på x299 hk også.

Rart ikkje vrm blir for varm på mine 2 x299 maskiner. En 7800x og en 7900x. Rart det der ;)

 

Younoobere som hypa opp et ikke-problem :)

 

X58 hadde varmere vrm kjøleribbe for å si det slik, med 980x

Lenke til kommentar

 

Hadde de kosta maks 3k så ja, men ellers nei.

GJ med vrm kjøling på x299 hk også.

Rart ikkje vrm blir for varm på mine 2 x299 maskiner. En 7800x og en 7900x. Rart det der ;)

 

Younoobere som hypa opp et ikke-problem :)

 

X58 hadde varmere vrm kjøleribbe for å si det slik, med 980x

Tenker jeg går på en smell med Rampage VI + 7920x  :dribble:

 

Eneste jeg er betenkt er klokkehastigheten. Hvis de ikke kommer seg over 4.5 så blir det å nøye seg med 7900

Endret av gthaman
Lenke til kommentar

 

Hadde de kosta maks 3k så ja, men ellers nei.

GJ med vrm kjøling på x299 hk også.

Rart ikkje vrm blir for varm på mine 2 x299 maskiner. En 7800x og en 7900x. Rart det der ;)

 

Younoobere som hypa opp et ikke-problem :)

 

X58 hadde varmere vrm kjøleribbe for å si det slik, med 980x

Kunne du postet et bilde eller to av maskinene, innvendig?

Lenke til kommentar

 

 

Hadde de kosta maks 3k så ja, men ellers nei.

GJ med vrm kjøling på x299 hk også.

Rart ikkje vrm blir for varm på mine 2 x299 maskiner. En 7800x og en 7900x. Rart det der ;)

 

Younoobere som hypa opp et ikke-problem :)

 

X58 hadde varmere vrm kjøleribbe for å si det slik, med 980x

Kunne du postet et bilde eller to av maskinene, innvendig?

Er på ferie i 2 uker til :)

Lenke til kommentar

Ja, aktiv kjøling for vrm, chipset og m.2.

 

Pluss kanskje en fullstendig redesign av hovedkort. Det må till for å dra full nytte hastigheten til Intel Optane og mulighetene det åpner for, økning av pci-lanes for å gi nok båndbredde til at de ikke er en flaskehals (noe de ofte er på high-end systemer nå i dag), En chipset og formfaktor redesign rett og slett.

 

For går man helt i topp siktet av high-end er det ofte bus hastigheten, varme, latency mellom enhetene (cpu, ram, pci, lagring) og et par ting til som begrenser endelig pc kraft for å kalle det noe. (snappiness er faktisk et uttrykk jeg har hørt, responsiveness også)

 

Men på dette nivået snakker vi om pc ytelse normale mennesker sliter med å utnytte fult ut, vi er der egentlig alt faktisk. Jeg sitter nå på en flere år gammel Intel I5 basert pc (har ikke råd til mer akkurat nå) og jeg bruker generelt sjelden mer enn 50% av systemets ytelse (ofte mellom 10 og 30). En stor begrensning hos meg er farten til lagringen da jeg ikke har ssd. Men av og til går ting litt tregere enn jeg liker, så jeg vet en oppgradering snart blir nødvendig.

 

Og jeg vet at moderne systemer har over 6 ganger mer ytelse enn systemet mitt, Pluss det at Intel Optaneer som en ssd på crack blandet med speed og uppers og det er bare en side av den teknologien.

Nå er det jo ikke hvilken ytelse PC'en trenger "normalt" som setter kravet for ytelsen man trenger da. Det er hva man trenger ved maximal belastning. Og innen nær fremtid med f.eks real time rendring av høy oppløst 3D stereoskopiske bilder til VR, eller redigering av 360 graders stereoskopisk høyoppløst film fra ferien så kan det fort bli brukt for ganske syke ytelser for hvermannsen som max av hva han behøver.

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...