Gå til innhold

Nå kommer endelig Nokias toppmodell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gode nyheter!

 

Ikke alle har krav til at mobilene skal være i toppklasse enten i ytelse eller pris (eller begge deler), men til nå har Nokia presentert og lansert 3310, 3, 5 og 6. Ingen av dem er i toppklasse eller deromkering, men snarere bra ytelse for en ålreit pris.

 

6-eren (som kom i salg i Kina for et halvt år siden) er ennå ikke kommet skikkelig i salg over resten av verden. De fire modellene ble presentert allerede i januar, og det har tatt forholdsmessig lang tid før de er kommet i handelen.

 

Vurderte en stund 6-eren, men da måtte den hatt bedre kamera. Derfor er det gode nyheter at en 8-er kan være nær forestående, og forhåpentlig i butikkene kort etter at den er presentert - ikke månedsvis etterpå. Det kan bli min første Nokiatelefon på en stund. Den siste var en Lumia 630.

 

Det ble aldri reist noen statue av meg utenfor Nokias tidligere hovedkvarter i Salo, men faen skal vite at jeg bidro økonomisk til deres suksess! Det er ikke få modeller jeg har hatt av det merket.

 

Det som senere skjedde med Nokia, er tragisk. På relativt kort tid gikk de fra en markedsandel på over 40%, og rett vest. Det handlet blant annet om å ikke se og justere seg etter Androids fremmarsj, samt å ansette en løk som, satt på spissen, kun hadde til oppgave å ødelegge nok til at Microsoft overtok. Det Microsoft gjorde, var etter hvert å kjøre alt i dass. De var trege med oppdateringer, og de hadde ingen god kjemi med blant annet Google. Det var ikke veldig bra for windowstelefonene.

 

I tillegg var utvalget av apper til Windows begrenset, og mange fikk ikke windowsversjon av populære apper i originalutgave; de måtte heller ty til dårlige tredjepartsversjoner. Etter hvert trakk flere og flere av kjente tilbydere appene fra Windows, fordi det ikke var regningssvarende å utvikle for en plattform som solgte stadig mindre og mindre. Microsoft har latt hele greia gå til helvete i stadig økende fart.

 

Synd alt sammen, for jeg syntes Windows og Lumia var bra og spennende. Hadde i alt tre lumiatelefoner. Men med den vel utviklingen gikk, ønkset jeg ikke å satse på den plattformen. Da var det over på Apple og Android igjen.

 

Men, kanskje jeg nå blir Nokia-eier igjen i tredje kvartal. Hadde vært kjekt, det! Kjekt uansett at Nokia er tilbake for fullt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, dette er jo ikke ekte Nokia. Bare noe generisk made in China crapvorfor. med et Nokia stempel.

 

 

Det er ikke gamle Nokia, nei, men det virker å være bra saker. Hvis de skal back in business igjen, må de lage attraktive varer. Telefonene virker å være av god kvaltet, samt at de kjører rein Android, slik at kjøperne slipper å vente månedsvis på oppdateringer og nye hovedversjoner. Dessuten holder de greie priser.

 

"Made in China" gjelder fryktelig mange varer, og vi vet hvorfor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nja, dette er jo ikke ekte Nokia. Bare noe generisk made in China crapvorfor. med et Nokia stempel.

 

 

Det er ikke gamle Nokia, nei, men det virker å være bra saker. Hvis de skal back in business igjen, må de lage attraktive varer. Telefonene virker å være av god kvaltet, samt at de kjører rein Android, slik at kjøperne slipper å vente månedsvis på oppdateringer og nye hovedversjoner. Dessuten holder de greie priser.

 

"Made in China" gjelder fryktelig mange varer, og vi vet hvorfor.

Nå er riktignok Nokia representert i styret i HMD samt at de fleste ansatte kommer fra/har jobbet i Nokia tidligere (iallfall iflg hjemmesiden til HMD)

Lenke til kommentar

 

 

Nja, dette er jo ikke ekte Nokia. Bare noe generisk made in China crapvorfor. med et Nokia stempel.

 

 

Det er ikke gamle Nokia, nei, men det virker å være bra saker. Hvis de skal back in business igjen, må de lage attraktive varer. Telefonene virker å være av god kvaltet, samt at de kjører rein Android, slik at kjøperne slipper å vente månedsvis på oppdateringer og nye hovedversjoner. Dessuten holder de greie priser.

"Made in China" gjelder fryktelig mange varer, og vi vet hvorfor.

Nå er riktignok Nokia representert i styret i HMD samt at de fleste ansatte kommer fra/har jobbet i Nokia tidligere (iallfall iflg hjemmesiden til HMD)

 

I tillegg har Nokia gitt tillatelse til at HMD bruker deres navn. Det innebærer at det er retningslinjer og kvalitetsstandarder som må følges.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nja, dette er jo ikke ekte Nokia. Bare noe generisk made in China crapvorfor. med et Nokia stempel.

 

 

Det er ikke gamle Nokia, nei, men det virker å være bra saker. Hvis de skal back in business igjen, må de lage attraktive varer. Telefonene virker å være av god kvaltet, samt at de kjører rein Android, slik at kjøperne slipper å vente månedsvis på oppdateringer og nye hovedversjoner. Dessuten holder de greie priser.

Blir interessant å se når de mindre produsentene kommer til å legge inn støtte for 4G-tale og Wi-Fi-tale i norske nett, mange modeller kommer trolig aldri til å bli oppdatert med støtte for disse teknologiene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...