Gå til innhold

Apple skal nå lage sine egne grafikkbrikker til iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig kynisk. Først bruke ett firma, for så å snappe opp deres ansatte og så bryte avtalen med firmaet når de har fått tak i de ansatte de vil. Ikke bra.

 

Kunne det tenkes at de tidligere ansatte gikk frivillig over til Apple?

Og seff er Imagination skuffet, de har muligens mistet over halve inntekten, og hvis de må legge ned eller går konkurs, så er det vel pga at de ikke har en nok attraktiv vare, finnes jo flere mobilprodusenter som kan kjøpe tjenestene de tilbyr.

Lenke til kommentar

På min telefon får eg kun følgende tekst i artikkelen "Apple skal nå lage sine egne grafikkbrikker til iPhone. Det er ikke den nåværende produsenten fornøyd med. (4)EIGIL KNUDSEN 4. april 2017 - 18:01"

Er det mer?

 

Hei! Beklager, det var en liten bug - håper det fungerer for alle nå! :)

 

- Niklas

Lenke til kommentar

 

På min telefon får eg kun følgende tekst i artikkelen "Apple skal nå lage sine egne grafikkbrikker til iPhone. Det er ikke den nåværende produsenten fornøyd med. (4)EIGIL KNUDSEN 4. april 2017 - 18:01"

Er det mer?

 

Hei! Beklager, det var en liten bug - håper det fungerer for alle nå! :)

 

- Niklas

Jeg har samme problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Utrolig kynisk. Først bruke ett firma, for så å snappe opp deres ansatte og så bryte avtalen med firmaet når de har fått tak i de ansatte de vil. Ikke bra.

 

Kunne det tenkes at de tidligere ansatte gikk frivillig over til Apple?

Og seff er Imagination skuffet, de har muligens mistet over halve inntekten, og hvis de må legge ned eller går konkurs, så er det vel pga at de ikke har en nok attraktiv vare, finnes jo flere mobilprodusenter som kan kjøpe tjenestene de tilbyr.

At store selskaper "raner" mindre selskaper for kompetanse er ikke noe nytt som sådan, men det er svært skadelig for konkurransen og ikke minst de berørte bedriftene. Men nei, de har ikke stjålet denne personen i ordets rette forstand, og han har nok høyst frivillig hoppet over.

 

Når Apple vurderte markeder for elektriske kjøretøyer var de aktivt ute og fisket inn kompetanse fra selskaper som har brukt mye tid og resurser på å bygge kompetanse innenfor dette fagfeltet, inklusive en av nøkkelingeniørene til et av selskapene som utvikler elektriske motorsykler. En kompetanse som i praksis ikke uten videre kunne erstattes, med det resultat at hele firmaets eksistens ble satt i fare.

 

Ikke ulovlig, men heller ikke noe i alle fall jeg setter høyt. Dette betyr altså at de store selskapene bare kan sitte å vente på at mindre selskaper utvikler kompetanse og teknologi, og så kjøpe personene uten at selskapet som har stått bak dem får noen verdens ting. Patenter kan ikke dekke inn alt dette.

 

Selskapet som omtales her har brukt mange resurser på å utvikle et produkt som har vært nødvendig for Apple. Dette inkluderer kompetanse og intellektuell einendom, og her havner man umiddelbart i en ny hengemyr. Hvilke kunnskaper og viten er personens egne, og hva tilhører selskapet?

 

En nylig tilsvarende rettssak er jo den mellom Facebook og Zenimax. Men jeg tviler på at noe tilsvarende vil skje med Apple.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Imagination er ikke et lite startupselskap akkurat da...

 

Og hvis vi se på de andre mobile GPU produsentene i dag:

Qualcomm kjøpte opp Andreno fra AMD

ARM kjøpte Falanx https://www.digi.no/artikler/arm-kjoper-norsk-teknologiselskap/280866

 

Apple var og i samtaler om oppkjøp av Imagination, men åpenbart kom ikke forhandlingene noen vei. Apple hadde derimot ikke lyst å fortsette den veien Imagination gikk, og åpenbart ville ikke alle ansatte heller + at de garantert fikk bedre lønn. Så vi vet ikke i dette tilfelle hva som faktisk har skjedd. Imagination kan f.eks ha forlangt masse penger av Apple, fordi de vet Apple har masse penger. Så sa Apple nei. Og så bestemte de seg for at de da heller gjør det alene. Eller så kan Apple ha prøvd å presse Imagination til noe de ikke ville, og sa har Apple bare fått ansatte over for å gjøre det med eller uten Imaginations samarbeid. Det er mye som kan ha skjedd. Så jeg ville ikke vært så raskt ute med å dømme noen uten å vite alle fakta.

 

Det er sant at mange amerikanske og andre teknologiselskaper ofte bare snapper opp folk fra andre selskaper ol., men det betyr ikke at de alltid gjør det. Eller at de har gjort det her.

Lenke til kommentar

 

På min telefon får eg kun følgende tekst i artikkelen "Apple skal nå lage sine egne grafikkbrikker til iPhone. Det er ikke den nåværende produsenten fornøyd med. (4)EIGIL KNUDSEN 4. april 2017 - 18:01"

Er det mer?

 

Hei! Beklager, det var en liten bug - håper det fungerer for alle nå! :)

 

- Niklas

Funker like dårlig på min iPhone 6S og Safari, kun overskrift...

Lenke til kommentar

Hvis et selskap driver å "kjøper" retigheter til teknologi utviklet fra mindre selskap , samtidig som de får de ansatte til gå over "frivilig " , hvor har de da i utgangspunktet fått pengne fra ?

 

I dag er Apple et stort selskap , men hvor fikk de tak i pengen for kunne gjøre alle opkjøpene fra slik at de kunn bygge seg stor ?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...