Gå til innhold

E-SPORT: Mener en mildere straff hadde vært mer rettferdig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Riktig synes jeg. Skal Telenorligaen noen plass så må det være et godt system med konsekvente regler og straffer.

 

Synes du det er godt system når et lag bryter en regel ubevisst for første gang, så skal de få hardeste straffen og bli kastet ut av hele ligaen? Viktig å få avklart om du synes det er viktig at gamer skal ha et godt system eller om synes saken er rettferdig dømt, hvis du i det hele tatt har lest artikkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Synes du det er godt system når et lag bryter en regel ubevisst for første gang, så skal de få hardeste straffen og bli kastet ut av hele ligaen? Viktig å få avklart om du synes det er viktig at gamer skal ha et godt system eller om synes saken er rettferdig dømt, hvis du i det hele tatt har lest artikkelen.

 

Det er strengt (noe det burde være), men de ble rykket ned til 2. divisjon ikke kastet ut. 

Tror du at de brøt denne regelen ubevisst? Det finner jeg veldig usannsynlig. Det er veldig lett å sette seg inn i reglene og det burde være rimelig at et lag i 1. divisjon har satt seg inn i reglene.

 

Og ja jeg leste artikkelen og som de skriver der så legges laget ned fordi de mangler struktur, noe det tydeligvis gjorde da de ikke klarte å stille lag og da valgte et forsøk på juks. 

 

Regelen om å registrere lag er veldig viktig i e-sport akkurat som i annen sport.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Synes du det er godt system når et lag bryter en regel ubevisst for første gang, så skal de få hardeste straffen og bli kastet ut av hele ligaen? Viktig å få avklart om du synes det er viktig at gamer skal ha et godt system eller om synes saken er rettferdig dømt, hvis du i det hele tatt har lest artikkelen.

 

Det er strengt (noe det burde være), men de ble rykket ned til 2. divisjon ikke kastet ut. 

Tror du at de brøt denne regelen ubevisst? Det finner jeg veldig usannsynlig. Det er veldig lett å sette seg inn i reglene og det burde være rimelig at et lag i 1. divisjon har satt seg inn i reglene.

 

Og ja jeg leste artikkelen og som de skriver der så legges laget ned fordi de mangler struktur, noe det tydeligvis gjorde da de ikke klarte å stille lag og da valgte et forsøk på juks. 

 

Regelen om å registrere lag er veldig viktig i e-sport akkurat som i annen sport.

Hvem er du til å dømme om laget brøyt regelen bevisst? Det har ikke kommet fram til noe beslutning om at regelen ble brutt bevisst, heller tvert imot. Hvorfor vil man bevisst bryte en regel som fører til tap av kamp eller nedrykk, så tidlig i sesongen? Regler skal man gjøre sitt beste på å ikke bryte, der er vi enig. Første gang man bryter eller glemmer av en regel? Woops, ses i 2 div da! Gøy system, bra jobba.

Endret av Eskil2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvem er du til å dømme om laget brøyt regelen bevisst? Det har ikke kommet fram til noe beslutning om at regelen ble brutt bevisst, heller tvert imot. Hvorfor vil man bevisst bryte en regel som fører til tap av kamp eller nedrykk, så tidlig i sesongen? Regler skal man gjøre sitt beste på å ikke bryte, der er vi enig. Første gang man bryter eller glemmer av en regel? Woops, ses i 2 div da! Gøy system, bra jobba.

 

Hvem er du til å dømme om laget brøyt regelen ubevisst? Jeg vet ikke hvor stor stein du har der i glasshuset ditt nå men du startet med å dømme om det var bevisst eller ei.

 

De hadde fått tap uansett på walkover da de ikke kunne stille lag tidsnok. Så er spørsmålet hva som er mest sannsynlig

A: De visste at de ikke kunne stille lag, men håpet med at de kunne komme unna med å registrere noen etter fristen for å slippe walkover.

 

B: De har ikke fått med seg en grunnleggende og enkel regel om lagoppstilling og registrering og trodde alt var i orden når de legger til et lagmedlem til laget som skal spille bare timer etterpå. 

 

Her er det nok A som er mest sannsynlig, men selv om de gjorde det ubevisst så er det brudd på en viktig og grunnleggende regel. Her har de bare seg selv å skylde. De kunne unngått denne straffen veldig lett.

 

Straffen skal være rettferdig og proporsjonal men samtidig så skal straffen være preventativ. Om de bare fikk trekk i poeng så er det ikke sikkert det er avskrekkende nok til at andre ikke prøver det samme. Og hva tenker de resterende lag om de slapp billig unna med noe sånt som dette her? Hvilken straff foreslår du de burde fått som hadde gjort at alle ble fornøyd? 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Gamer -> skift ut hele administrasjonen. Folk har fått midlere// ingen straff for dette før.. Latterlig avgjørelse. Korrupt gjeng. Håpe på en bedre liga i Norge som tar over dette skvipet.

Hvor gammel er du? Å rope "korrupt gjeng" og det andre du spyr ut er ikke konstruktivt og det gjør det veldig vanskelig for andre å ta innlegget ditt seriøst.

 

Kommentaren din passer bedre inn på Facebook sine kommentarfelt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvem er du til å dømme om laget brøyt regelen bevisst? Det har ikke kommet fram til noe beslutning om at regelen ble brutt bevisst, heller tvert imot. Hvorfor vil man bevisst bryte en regel som fører til tap av kamp eller nedrykk, så tidlig i sesongen? Regler skal man gjøre sitt beste på å ikke bryte, der er vi enig. Første gang man bryter eller glemmer av en regel? Woops, ses i 2 div da! Gøy system, bra jobba.

 

Hvem er du til å dømme om laget brøyt regelen ubevisst? Jeg vet ikke hvor stor stein du har der i glasshuset ditt nå men du startet med å dømme om det var bevisst eller ei.

 

De hadde fått tap uansett på walkover da de ikke kunne stille lag tidsnok. Så er spørsmålet hva som er mest sannsynlig

A: De visste at de ikke kunne stille lag, men håpet med at de kunne komme unna med å registrere noen etter fristen for å slippe walkover.

 

B: De har ikke fått med seg en grunnleggende og enkel regel om lagoppstilling og registrering og trodde alt var i orden når de legger til et lagmedlem til laget som skal spille bare timer etterpå. 

 

Her er det nok A som er mest sannsynlig, men selv om de gjorde det ubevisst så er det brudd på en viktig og grunnleggende regel. Her har de bare seg selv å skylde. De kunne unngått denne straffen veldig lett.

 

Straffen skal være rettferdig og proporsjonal men samtidig så skal straffen være preventativ. Om de bare fikk trekk i poeng så er det ikke sikkert det er avskrekkende nok til at andre ikke prøver det samme. Og hva tenker de resterende lag om de slapp billig unna med noe sånt som dette her? Hvilken straff foreslår du de burde fått som hadde gjort at alle ble fornøyd? 

 

 

Om det var bevisst eller ikke, har ingen betydning egentlig. Personlig sammenligner jeg saken med å stjele godteri på rema 1000 for første gang og bli bannlyst til Sverige.

 

Enkelt for personer som sitter på sidelinjen å dømme. Hvis du fortsatt mener et nedrykk er på plass etter første regel brudd pga 2 spillere ble brukt isteden for 1, som heller ville gitt tap, så tror jeg du mangler evnen til å se fra andres perspektiv eller helheten i saken.

 

I denne aktuelle saken, en fin løsning vært å straffet med 8 poeng før sluttspill eller en løsning som gjør at ligaen og laget ikke blir henrettet/handicapped i flere måneder. Dette vil være en streng nok straff til at gjentagelse ikke skjer, samtidig som at laget får virkelig satt seg inn i reglene, noe de tydeligvis ikke hadde.

Lenke til kommentar

Det er strengt (noe det burde være), men de ble rykket ned til 2. divisjon ikke kastet ut. 

Tror du at de brøt denne regelen ubevisst? Det finner jeg veldig usannsynlig. Det er veldig lett å sette seg inn i reglene og det burde være rimelig at et lag i 1. divisjon har satt seg inn i reglene.

 

Og ja jeg leste artikkelen og som de skriver der så legges laget ned fordi de mangler struktur, noe det tydeligvis gjorde da de ikke klarte å stille lag og da valgte et forsøk på juks. 

 

Regelen om å registrere lag er veldig viktig i e-sport akkurat som i annen sport.

 

Du baserer deg på antagelser. Det er liga-ansvarlig Erling Rostvåg som spekulerer i "At de legger ned er først og fremst en konsekvens av at de ikke hadde struktur i egen organisasjon."

 

Her er det ingen som har forsøkt å jukse. Dette var en utilsiktet feil.

 

"Regelen om å registrere lag er veldig viktig i e-sport akkurat som i annen sport."

- Helt enig! Hvor mange tippeliga-klubber hadde blitt sparket ut av ligaen for å spille med en uregistrert spiller?

Lenke til kommentar

 

Det er strengt (noe det burde være), men de ble rykket ned til 2. divisjon ikke kastet ut. 

Tror du at de brøt denne regelen ubevisst? Det finner jeg veldig usannsynlig. Det er veldig lett å sette seg inn i reglene og det burde være rimelig at et lag i 1. divisjon har satt seg inn i reglene.

 

Og ja jeg leste artikkelen og som de skriver der så legges laget ned fordi de mangler struktur, noe det tydeligvis gjorde da de ikke klarte å stille lag og da valgte et forsøk på juks. 

 

Regelen om å registrere lag er veldig viktig i e-sport akkurat som i annen sport.

Du baserer deg på antagelser. Det er liga-ansvarlig Erling Rostvåg som spekulerer i "At de legger ned er først og fremst en konsekvens av at de ikke hadde struktur i egen organisasjon."

 

Her er det ingen som har forsøkt å jukse. Dette var en utilsiktet feil.

 

"Regelen om å registrere lag er veldig viktig i e-sport akkurat som i annen sport."

- Helt enig! Hvor mange tippeliga-klubber hadde blitt sparket ut av ligaen for å spille med en uregistrert spiller?

 

 

Interessant spørsmål, hvor mange ganger har noen spilt med uregistrerte spillere i tippeligaen, og hva har skjedd?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil bare rette opp i en gjengående misforståelse her: Riddle er ikke kastet ut av Telenorligaen. De er trukket fra 1. divisjon og rykket derfor ned ett nivå. Deretter valgte de å legge ned Overwatch-laget sitt.

Her bør gamer.no spørre seg selv, var dette den beste avgjørelsen og hva er konsekvensene av valget vi tar? Kunne det ha blitt løst på en annen måte med tanke på hvordan det gikk i ettertid? Spillere slutter, klubben slutter satsing og gamer.no sitter igjen med et rykte om at her skal man kaste ned lag ved førstegangs regelbrudd, er ikke det fantastisk? Er det slik dere vil drive liga?

 

Greit nok at gamer.no skal være en seriøs aktør og vil sette et sterkt poeng mot en etablert klubb men, hvem vinner i denne avgjørelsen og hva får dere ut av denne beslutningen? Lag vil glemme, bryte og missforstå regler i fremtiden også, skal dere løse de på samme måte? Hvorfor velge den enkle veien, når man kan løse det på en bedre og muligens mer effektiv måte for de involverte men, samtidig sette et sterkt poeng for andre lag i ligaen..

 

Samtidig vil jeg spørre hvilken verdier dere setter i regel: “Reaksjon må ikke tildeles uten at saken er undergitt en forsvarlig saksbehandling, som tar

hensyn til forseelsens art og alvorlighet, graden av skyld og overlegg. Reaksjonen som

tildeles bør ikke fremstå som urimelig streng når dette vurderes.” Dere ser nå ettersmak av saken, virker den nå "urimelig" streng eller har du noe innspill på dette? Kjekt med diskusjoner, slik man smartere :)

Endret av Eskil2k
Lenke til kommentar

 

"Regelen om å registrere lag er veldig viktig i e-sport akkurat som i annen sport."

- Helt enig! Hvor mange tippeliga-klubber hadde blitt sparket ut av ligaen for å spille med en uregistrert spiller?

 

 

Interessant spørsmål, hvor mange ganger har noen spilt med uregistrerte spillere i tippeligaen, og hva har skjedd?

 

AtW

UEFA har en tradisjon for at bruk av uberettiget bruk av spiller gir tap og 0-3

Lenke til kommentar

 

 

Det er strengt (noe det burde være), men de ble rykket ned til 2. divisjon ikke kastet ut. 

Tror du at de brøt denne regelen ubevisst? Det finner jeg veldig usannsynlig. Det er veldig lett å sette seg inn i reglene og det burde være rimelig at et lag i 1. divisjon har satt seg inn i reglene.

 

Og ja jeg leste artikkelen og som de skriver der så legges laget ned fordi de mangler struktur, noe det tydeligvis gjorde da de ikke klarte å stille lag og da valgte et forsøk på juks. 

 

Regelen om å registrere lag er veldig viktig i e-sport akkurat som i annen sport.

Du baserer deg på antagelser. Det er liga-ansvarlig Erling Rostvåg som spekulerer i "At de legger ned er først og fremst en konsekvens av at de ikke hadde struktur i egen organisasjon."

 

Her er det ingen som har forsøkt å jukse. Dette var en utilsiktet feil.

 

"Regelen om å registrere lag er veldig viktig i e-sport akkurat som i annen sport."

- Helt enig! Hvor mange tippeliga-klubber hadde blitt sparket ut av ligaen for å spille med en uregistrert spiller?

 

 

Interessant spørsmål, hvor mange ganger har noen spilt med uregistrerte spillere i tippeligaen, og hva har skjedd?

 

AtW

Jeg vet hva som skjer da jeg: da trekkes laget fra videre spill også regnes det som sist på tabellen og rykker ned til 2. div. Tror folk reglene er tatt fra løse luften her?

 

https://lovdata.no/nfffor/2014-03-09-1/§12-2

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er strengt (noe det burde være), men de ble rykket ned til 2. divisjon ikke kastet ut. 

Tror du at de brøt denne regelen ubevisst? Det finner jeg veldig usannsynlig. Det er veldig lett å sette seg inn i reglene og det burde være rimelig at et lag i 1. divisjon har satt seg inn i reglene.

 

Og ja jeg leste artikkelen og som de skriver der så legges laget ned fordi de mangler struktur, noe det tydeligvis gjorde da de ikke klarte å stille lag og da valgte et forsøk på juks. 

 

Regelen om å registrere lag er veldig viktig i e-sport akkurat som i annen sport.

Du baserer deg på antagelser. Det er liga-ansvarlig Erling Rostvåg som spekulerer i "At de legger ned er først og fremst en konsekvens av at de ikke hadde struktur i egen organisasjon."

 

Her er det ingen som har forsøkt å jukse. Dette var en utilsiktet feil.

 

"Regelen om å registrere lag er veldig viktig i e-sport akkurat som i annen sport."

- Helt enig! Hvor mange tippeliga-klubber hadde blitt sparket ut av ligaen for å spille med en uregistrert spiller?

 

 

Interessant spørsmål, hvor mange ganger har noen spilt med uregistrerte spillere i tippeligaen, og hva har skjedd?

 

AtW

Jeg vet hva som skjer da jeg: da trekkes laget fra videre spill også regnes det som sist på tabellen og rykker ned til 2. div. Tror folk reglene er tatt fra løse luften her?

 

https://lovdata.no/nfffor/2014-03-09-1/§12-2

Du er virkelig på alle tråder og bare sprer irrelevant svada :) Hvis du først skal peke til annen praksis, burde du ta utgangspunkt reglement innenfor andre ligaer innen esport. Herre min hatt bx3 er på kjøret assa X)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er strengt (noe det burde være), men de ble rykket ned til 2. divisjon ikke kastet ut. 

Tror du at de brøt denne regelen ubevisst? Det finner jeg veldig usannsynlig. Det er veldig lett å sette seg inn i reglene og det burde være rimelig at et lag i 1. divisjon har satt seg inn i reglene.

 

Og ja jeg leste artikkelen og som de skriver der så legges laget ned fordi de mangler struktur, noe det tydeligvis gjorde da de ikke klarte å stille lag og da valgte et forsøk på juks. 

 

Regelen om å registrere lag er veldig viktig i e-sport akkurat som i annen sport.

Du baserer deg på antagelser. Det er liga-ansvarlig Erling Rostvåg som spekulerer i "At de legger ned er først og fremst en konsekvens av at de ikke hadde struktur i egen organisasjon."

 

Her er det ingen som har forsøkt å jukse. Dette var en utilsiktet feil.

 

"Regelen om å registrere lag er veldig viktig i e-sport akkurat som i annen sport."

- Helt enig! Hvor mange tippeliga-klubber hadde blitt sparket ut av ligaen for å spille med en uregistrert spiller?

 

 

Interessant spørsmål, hvor mange ganger har noen spilt med uregistrerte spillere i tippeligaen, og hva har skjedd?

 

AtW

Jeg vet hva som skjer da jeg: da trekkes laget fra videre spill også regnes det som sist på tabellen og rykker ned til 2. div. Tror folk reglene er tatt fra løse luften her?

 

https://lovdata.no/nfffor/2014-03-09-1/§12-2

Du er virkelig på alle tråder og bare sprer irrelevant svada :) Hvis du først skal peke til annen praksis, burde du ta utgangspunkt reglement innenfor andre ligaer innen esport. Herre min hatt bx3 er på kjøret assa X)

 

 

Noen trekker inn fotball, og det kommer et spørsmål om hvordan det praktiseres der. Han svarer. Det som framstår som tøv og svada er ditt innlegg dessverre.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men nå tar han jo helt feil i hvordan det praktiseres i fotballen. Regelen det henvises til i linken er hvis et lag ikke møter opp til kamp eller trekker seg midt i kampen, ikke hvis de stiller med uregistrerte spillere. Spilleberettigelse dekkes i §2-1 i samme dokument, og der står det ingen spesifisert straff.

 

Hønefoss spilte med en ureglementert keeper i 12 kamper i 2012, straffen var -1p i trekk og 50 000kr i bot, resultatet i alle kampene sto seg http://www.tv2.no/a/3920910/

 

Sogndal brukte en uberettiget spiller i en kamp i 2000, straffen var 10 000kr, resultatet forble uendret http://www.vg.no/sport/fotball/byaasen-trener-raser/a/4913207/

 

Ham-Kam brukte en spiller 25 kamper i 2006 i Tippeligaen uten riktige papirer, 80 000kr i bot. Sandefjord en spiller i 7 kamper samme år, 60 000kr i bot.

 

 

Noen eksempler jeg kjapt fant på google. Nå har det for så vidt ingenting å si hvordan det gjøres i en annen idrett, men greit å ikke komme med feilinformasjon. Hva som er passende straff for Riddle har ikke jeg grunnlag for å mene noe særlig om, et automatisk tap og advarsel om strengere reaksjon dersom det skulle gjenta seg var vel det første som slo meg.

Lenke til kommentar

Bør også legge til at reglene som de ble dømt på har vært der siden august 2016. Dersom Riddle eller noen andre mente reglene var for strenge, så ville det vært naturlig å ta det opp før noe inntraff i stedet for etterpå. Det er ikke registrert noen klage på dette tidligere, selv ikke i saker der andre lag er trukket av samme årsak. I kjennelsen står det imidlertid at Telenorligaen vil se på hvordan man man kan forhindre slike hendelser i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...