Gå til innhold

Modem fra Telenor med egen ruter.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har i det siste hatt store problemer med multimodemet til Telenor, den restarter seg i hytt og gevær. Har snakket med Telenor tidligere, og jeg fikk da tilsendt et nytt multimodem, men det samme har nå skjedd igjen. Flere ganger daglig bestemmer den for å restarte seg.

 

Så, det jeg lurer på er om det samme vil skje om jeg bruker multimodemet kun som et modem, og bruker min egen ruter? Evt. er det mulig å få kjøpt eget modem også? Hvordan vil dette fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om modemet restarter av seg selv, og du har forsøkt med et annet, så er det noe en av enhetene på nettverket ditt gjør som får modemet til å skru seg av og på. Om det vil påvirke en annen ruter vet du ikke før du forsøker, men først kan det være en ide å teste ut om problemet følger en av enhetene dine. PCen f.eks. Om modemet kun restarter seg selv når PCen er tilkoblet så har du jo fått avgrenset endel.

 

 

Du får ringe Telenor og be om og få det satt i bridge-modus, jeg bruker et Homenet-modem her og det fungerer bra mot Telenor.

 

For det første, det trengs kun om han skaffer seg en egen ruter. For det andre, hvorfor ringe Telenor? Det er jo noe du gjør selv. Veiledning her: https://www.telenor.no/bedrift/kundeservice/bredbandshjelp/zyxel-p8702/deaktivering-av-ruterfunkjson.jsp

Bare bytt ut IPen 192.168.1.1 med 10.0.0.138

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om modemet restarter av seg selv, og du har forsøkt med et annet, så er det noe en av enhetene på nettverket ditt gjør som får modemet til å skru seg av og på. Om det vil påvirke en annen ruter vet du ikke før du forsøker, men først kan det være en ide å teste ut om problemet følger en av enhetene dine. PCen f.eks. Om modemet kun restarter seg selv når PCen er tilkoblet så har du jo fått avgrenset endel.

 

 

Du får ringe Telenor og be om og få det satt i bridge-modus, jeg bruker et Homenet-modem her og det fungerer bra mot Telenor.

 

For det første, det trengs kun om han skaffer seg en egen ruter. For det andre, hvorfor ringe Telenor? Det er jo noe du gjør selv. Veiledning her: https://www.telenor.no/bedrift/kundeservice/bredbandshjelp/zyxel-p8702/deaktivering-av-ruterfunkjson.jsp

 

Bare bytt ut IPen 192.168.1.1 med 10.0.0.138

 

Er ikke alle som har dette valget, ingen av mine har hatt det og da må man ringe, kan tenkes dette kun er skrudd på for bedriftabb.

Lenke til kommentar

Nope.

 

Det finnes i alle fall på 8702N, og på P2812 før det. Jeg mener å ha gjort det så langt tilbake som på Thomson Speedtouch 546, og det begynner å bli noen år siden.

 

Har hatt to hvor jeg satt og lette etter dette og nope ikke noe slikt valg, jeg satt med samme siden som linket til her og det fantes ikke noen mulighet utover og be TN endre konfigen i sitt adminsystem, tror jeg hadde fire stykker og ingen av de var stabile og krevde daglige reboots så det siste av de henger på veggen til pynt.

Lenke til kommentar

Har vært borti et solid antall 8702er og 2812er fra Telenor. Aldri sett eller hørt noe rykte om at det valget mangler. Har du skjermbilde av det?

 

Kjenner disse såpass godt at om dette var en mangel som var vanlig nok til at du skulle ha fått 4stk med samme mangel, hadde jeg garantert hørt om det. Da er jeg, inntil jeg har et konkret eksempel på det motsatte, sikker på at du har leitet på feil plass etter menyvalget.

Lenke til kommentar

Om modemet restarter av seg selv, og du har forsøkt med et annet, så er det noe en av enhetene på nettverket ditt gjør som får modemet til å skru seg av og på. Om det vil påvirke en annen ruter vet du ikke før du forsøker, men først kan det være en ide å teste ut om problemet følger en av enhetene dine. PCen f.eks. Om modemet kun restarter seg selv når PCen er tilkoblet så har du jo fått avgrenset endel.

 

 

Du får ringe Telenor og be om og få det satt i bridge-modus, jeg bruker et Homenet-modem her og det fungerer bra mot Telenor.

 

For det første, det trengs kun om han skaffer seg en egen ruter. For det andre, hvorfor ringe Telenor? Det er jo noe du gjør selv. Veiledning her: https://www.telenor.no/bedrift/kundeservice/bredbandshjelp/zyxel-p8702/deaktivering-av-ruterfunkjson.jsp

 

Bare bytt ut IPen 192.168.1.1 med 10.0.0.138

Beklager å bumpe tråden, men vet noen om det trengs en modem del i router for å få dette til å virke på en annen router?

Har en Apple airport extreme jeg gjerne vil bruke som modem. Har prøvd før uten hell... Vil gjerne bli kvitt den møkkarouteren jeg kjøpte av Telenor. Jeg har vdsl om dette betyr noe. Setter stor pris på tilbakemelding :D

Lenke til kommentar

Beklager å bumpe tråden, men vet noen om det trengs en modem del i router for å få dette til å virke på en annen router?

Har en Apple airport extreme jeg gjerne vil bruke som modem. Har prøvd før uten hell... Vil gjerne bli kvitt den møkkarouteren jeg kjøpte av Telenor. Jeg har vdsl om dette betyr noe. Setter stor pris på tilbakemelding :D

 

Du kan ikke bruke en router som et modem, du må ha et modem eller et multimodem satt i Bridge Mode foran en Apple Airport Extreme. Hvilken Telenor-router har du? Jeg har brukt både 2812 og 8702 lenge, og har (med unntak av noen FW-versjoner for 8702) vært fornøyd med både stabilitet, rekkevidde og ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...