Gå til innhold

Er dette den første smakebiten på nye Nokia-telefoner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener å huske å ha lest at det primært var folk fra feature phone avdelingen som endte opp i HMD, ikke smart phone avdelingen?

 

I praksis blir dette bare nok en kinamobil for min del. For all del, det finnes mange flotte kinamobiler, men registrerer mange som virker å planlegge kjøp bare fordi det står Nokia, fordi Nokia en gang var så bra. Men i praksis er det kun navnet som gjenstår av det gode gamle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er en av dem som planlegger Nokiakjøp fordi jeg alltid har hatt det. Det fordrer selvsagt at telefonene får gode tilbakemeldinger. Sykt synd om det blir androidtelefoner. Det hadde vært mye bedre om de kjørte Windows Phone (mulig umulig) eller turt å satse på og videreføre det geniale MeeGo.

Jeg er spent og gleder meg til nyheter. Min Nokia 1020 varer nok ikke så veldig mange år til.

Lenke til kommentar

Javist.Men hvis den kjører noe annet enn android blir det vel årets mobiloverraskelse.

Håper den kommer med den orginale oppstart logoen,den gamle nokia ringetonen,den gaamle sms tonen og solid nokia byggekvalitet :-)

Foresten,noen som har prøvd ut Z-launcher?

Lenke til kommentar

Mener å huske å ha lest at det primært var folk fra feature phone avdelingen som endte opp i HMD, ikke smart phone avdelingen?

 

I praksis blir dette bare nok en kinamobil for min del. For all del, det finnes mange flotte kinamobiler, men registrerer mange som virker å planlegge kjøp bare fordi det står Nokia, fordi Nokia en gang var så bra. Men i praksis er det kun navnet som gjenstår av det gode gamle.

 

HMD består av flere tidligere nokia ansatte, så veldig enkelt sett så fungerer HMD som ett datterselskap av Nokia. Nokia har jo feks en plass i styret hos HMD.

Lenke til kommentar

 

Mener å huske å ha lest at det primært var folk fra feature phone avdelingen som endte opp i HMD, ikke smart phone avdelingen?

 

I praksis blir dette bare nok en kinamobil for min del. For all del, det finnes mange flotte kinamobiler, men registrerer mange som virker å planlegge kjøp bare fordi det står Nokia, fordi Nokia en gang var så bra. Men i praksis er det kun navnet som gjenstår av det gode gamle.

HMD består av flere tidligere nokia ansatte, så veldig enkelt sett så fungerer HMD som ett datterselskap av Nokia. Nokia har jo feks en plass i styret hos HMD.

 

Jeg vet det er mennesker fra Nokia involvert og at de har en person i styret, men poenget er at det er svært lite til ingen knyting mellom den tidligere smart phone utviklingen i Finland og HMD. Microsoft solgte som jeg skrev feature phone, eller dumbphone, avdelingen, ikke smartphone. Sjekket nå, og det fremstår som litt vanskelig å se hva som havnet hvor, men det virker som alt av produksjons, distribusjon og salg ikke gikk til HMD, men til Foxconn. Altså, det aller meste av det MS solgte. Det HMD fikk fra Microsoft var rettighetene til å bruke Nokialogoen på feature phones, samt designet på feature phones.

 

HMD er ikke noe datterselskap av Nokia, men Smart Connect LP, og har så gjort en avtale med Nokia og Foxconn om å få produsert smartphones ut fra denne feature phone plattformen. Men i praksis er det da altså Foxconn som er drivverket bak det hele. HMD fremstår i praksis som en salgs og markedsavdeling for Foxconnmobiler med Nokia logo. Nokia på sin side har ingen ting med driften av HMD å gjøre, og har ikke investert ett eneste øre i HMD eller utviklingen av en ny Nokia. HMD har også avtale om å bruke logoen i ti år.

 

Igjen, jeg sier ikke at dette er en dårlig ting. Jeg sier ikke at dette ikke blir bra telefoner. Men det er helt klart at merkenostalgi ikke nødvendigvis bør være årsaken til at man kjøper produktene. I det minste ikke om det var produktene man var fornøyd med. Skiter man i dem, og kun elsker logoen så er det klart at dette er gull. Men om det var Nokia produkter man ønsket seg så er MS Lumia nærmere det Nokia en gang var, uten å starte en W10m vs Android diskusjon her.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...