Gå til innhold

Oktoberfest 2016 - HelenaN - 21mm f/1.8


Anbefalte innlegg

Bruker: HelenaN
Deltakernivå: Pingle

Utstyr: Sony A7/A7II, VM-E close focus adapter og Voigtländer Ultron 21mm f/1.8

 

Lenge siden jeg var med i disse festene, men gleder meg til å deltake igjen.

 

Egentlig liker jeg 50mm best, men kjöpte nylig Voigtländern og hösten er min favorittid for foto, så jeg tenkte å bruke festen for å bli vant til objektivet og for teste litt forskjellige typer av motiver med det. Godt mulig det ikke blir så höyt nivå på bildene siden jeg planerer å slappe av og ha det göy uten stress og press.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk Randi! På Heimdal var det frost både igår og idag (-2C når jeg vaknet igår).

 

Fikk det litt travelt, men jeg har fått tatt bilder, så håpentligvis skal det funke med Oktoberfesten likevel. Tror jeg skal få tid til å sjekke deres tråder og kommentere litt snart.
 
Min plan er å teste litt forskjellige motiver med 21mm, så jeg skal pröve å variere meg selv om det kan bety at jeg ibland velger å poste et dårligere bilde enn noe annet jeg tatt samme dag.
 
Dette er fra Scott Kelby-walk'en. Jeg spurte om lov og da poserte de og smilte pent, men jeg liker bedre dette der de jobber.
 
1.
 
post-178020-0-61231000-1475589478_thumb.jpg
 
EXIF: A7, 21mm, 1/60, f/8, ISO 160.

 

Et annet bilde tatt på photowalk'en:

 

post-178020-0-19392600-1475589610_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takk Randi, Jorun og Smort1 for hyggelige kommentarer! Skal sjekke deres bilder så snart jeg får tid. Vi drar til Sverige imorgen for å skrive kontrakt på en hytte. Det var en skikkelig töff budgivning (20 spekulanter til å begynne med!) som varte ni dager og endte måndag kveld. Vi har sett etter hytta i over åtte år og dette er den förste vi virkeligen likt.

 

3.

 

Lauglovatnet.

 

post-178020-0-96852900-1475662061_thumb.jpg

 

EXIF: A7II, 21mm, 1/320, f/8, ISO 100.

Endret av HelenaN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Friske takter med nytt objektiv.

1: Sikkert en bra avgjørelse å ta bildet i arbeidsmodus, i stedet for et oppstilt bilde. Spoileren var noe helt annet, et minimalistisk og strengt bilde med stor dybde. Begge fungerer på hvert sitt vis.

2: Må ha vært på Røros ca. en million ganger, et flott sted. Men jeg har etter hvert litt problemer med å finne gode, nye motiver. Kirken er jo et yndet sådan, og her har du tatt det fra en uvant vinkel. Selv om første spoiler er et mer tradisjonelt pent bilde, så er det pluss i margen for å forsøke noe nytt.

3: Objektivet takler tydeligvis motlys helt utmerket. Nydelig bilde med sola som bryter gjennom og lyser opp takå/frostrøyken,

4: Dybdeskarpheten blir jo mindre jo nærmere motivet du kommer. Hjelper ikke selv med 21mm når du kommer virkelig nært. Men hvem har sagt at fasit er å ha alt i fokus? Flott rim på bregnebladet. Er litt overrasket over at objektivet "smører ut" såpass mye på det som er ute av fokus, men det er vel slik det er konstruert.

Lenke til kommentar

Takk alle (spesielt k.b.n.) for gode tilbakemeldinger!

 

Er fornöyd med objektivet så langt og det er overraskende göy å bruke til närbilder også. Med close focus-adaptered på maks blir närgrensen ca 5cm fra frontlinsen. Bakgrunnen blir selvfölgelig penere med en lenger brennvidde, men vidvinkel passer for noen motiver og kan gi bildet bildet mer dynamikk. Har ingen gode slike bilder ennå, men ser potentialen.

 

Vi får nökkel til hytta i begynnelsen av November, så dessverre blir det ingen bilder derifra til Oktoberfesten.

 

 

6. Oktober.

 

Elvegris (Brødrene Dal var populert i Sverige også :)).

Ånnsjön lengs E14 i Sverige.

 

post-178020-0-26386500-1475916487_thumb.jpg

 

EXIF: A7II, 21mm, 1/400, f/8, ISO 100.

 

 

post-178020-0-39649200-1475916538_thumb.jpg

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar

De siste tre dagene har du virkelig fått utnyttet 21-millimeteren til det fulle. Når man ser disse, er det vanskelig å forstå at du helst ville brukt et annet objektiv (som nevnt i hovedtråden for Oktoberfesten).

 

Vanskelig å si hvilket av bildene fra hytta som er best. I thumbnail så hovedbildet best ut, men når jeg åpnet de så nesten spoilerbildet vel så bra ut. Uansett bra utført, og virkelig flotte omgivelser du har fått deg her.

 

Veldig bra utnyttelse av lyset på nærbildet av soppene. Nok et blinkskudd.

 

Jeg tok faktisk et liknende bilde i går, som du har presentert i dag. Dvs. himmel som speiler seg i vann, og skog og myr ut mot vannkanten. Jeg må uansett innrømme at din utførelse ble bedre, nå er du virkelig i siget her.

Lenke til kommentar

Tusen takk k.n.b! Du er så flink til å skrive gode kommentarer.

 

Dog når jeg leser ser jeg at jeg "lurt" dere, men det var ikke med avsikt. Bildet 6. Oktober er ikke tatt ved hytta - kun de i linken til det andre forumet. Elvegrisbildet er tatt i Ånn, Sverige, lengs E14 mellom Trondheim og Östersund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...