Gå til innhold

Xiaomis første bærbare PC ligner på MacBook Air


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er uenig. I tilfeller der de klarer å opprettholde samme høye kvalitet, og har en del endringer likevel, så mener jeg dette er kraftig inspirert, men innafor. Ulikt MacBook Air har de 1920x1080 oppløsning, 256GB SSD som standard, flere porter (inkl HDMI), USB C og dedikert skjermkort. Tastaturet vil jeg tro også er for Windows, samtidig som at selve operativsystemet er Windows. Fargenyansen er også ulik. At de har valgt å bruke samme hengsel og åpningsluke som Apple, er helt greit. Apple har ikke patent på disse formene, eller tilsvarende, og det ser veldig detaljert og bra ut, så hvorfor ikke! :)

 

Eneste jeg savner er en 15-tommer variant. Med så kompakte maskiner vi har i dag, er det ikke et argument lenger at en 15-tommer ikke er ultra-portabel. Jeg har en 15" MBPr i dag, og aldri vært mer fornøyd med en laptop. Ekstra skjermareal gjør meg mer effektiv i alle sammenhenger, sliter mindre på øynene, bedrer filmopplevelsen, øker høyttalerkvaliteten 10 hakk og gir plass til stort batteri i tillegg. Dette BURDE være folkeformatet også for ultraportable.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kinesere asså... Det er jo forsåvidt god innovasjon å klare å produsere kvalitet såpass billig, men de eier jammen ikke skam når det kommer til å kopiere.

 

Ellers, Apple, se på denne. HDMI og en USB-port er en god idé.

 

Det er ikke mer kopiering enn Apple og alle de andre driver med. Hva skal de gjøre da? Lage rund skjerm? Det er veldig begrenset hvor forskjellig man kan lage en laptop, eller telefon, uten å kunne dra inn "hermegås". Firkantet dingsboms med skjerm.

 

Skal man kalle det "eier ikke skam, de kopierer" så mister ordet sin mening i forhold til hvor likt alt er i store deler av elektronikkmarkedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke mer kopiering enn Apple og alle de andre driver med. Hva skal de gjøre da? Lage rund skjerm? Det er veldig begrenset hvor forskjellig man kan lage en laptop, eller telefon, uten å kunne dra inn "hermegås". Firkantet dingsboms med skjerm.

 

Skal man kalle det "eier ikke skam, de kopierer" så mister ordet sin mening i forhold til hvor likt alt er i store deler av elektronikkmarkedet.

Du har gode poeng. Har brukt det samme i flere andre diskusjoner, men noen ganger er det jo veldig tydelig at det så og si er en kopi/kraftig inspirert.

  • Tilbys i gull og sølv
  • Nøyaktig samme tastaturutforming bare i en annen farge (pilene er like, designet på tastene, av/på-knappen lik, funksjonstastene øverst)
  • Identisk design på skjermfestet
  • Identisk design på touchpad
  • Identisk design på skjermen (helt flat, svarte kanter)
  • Identisk design på den dumpen hvor man kan åpne skjermen fra.
  • Navnet er også hentet fra at navn Apple bruker (Notebook Air/MacBook Air)
  • Hvit logo nede under skjermen

Ingen av disse isolert sett er noe kopi. Det er bare det at alle disse designelementene til sammen gjør at den i mine øyne uten tvil virker veldig inspirert av Apples design.

 

Det eneste jeg ser som skiller den fra Apple sine produkter er annerledes plassering av porter, ikke svart tastatur og at den ikke har et eple bak skjermen.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke mer kopiering enn Apple og alle de andre driver med. Hva skal de gjøre da? Lage rund skjerm? Det er veldig begrenset hvor forskjellig man kan lage en laptop, eller telefon, uten å kunne dra inn "hermegås". Firkantet dingsboms med skjerm.

 

Skal man kalle det "eier ikke skam, de kopierer" så mister ordet sin mening i forhold til hvor likt alt er i store deler av elektronikkmarkedet.

Du har gode poeng. Har brukt det samme i flere andre diskusjoner, men noen ganger er det jo veldig tydelig at det så og si er en kopi/kraftig inspirert.

  • Tilbys i gull og sølv
  • Nøyaktig samme tastaturutforming bare i en annen farge (pilene er like, designet på tastene, av/på-knappen lik, funksjonstastene øverst)
  • Identisk design på skjermfestet
  • Identisk design på touchpad
  • Identisk design på skjermen (helt flat, svarte kanter)
  • Identisk design på den dumpen hvor man kan åpne skjermen fra.
  • Navnet er også hentet fra at navn Apple bruker (Notebook Air/MacBook Air)
  • Hvit logo nede under skjermen

Ingen av disse isolert sett er noe kopi. Det er bare det at alle disse designelementene til sammen gjør at den i mine øyne uten tvil virker veldig inspirert av Apples design.

 

Det eneste jeg ser som skiller den fra Apple sine produkter er annerledes plassering av porter, ikke svart tastatur og at den ikke har et eple bak skjermen.

 

http://www.notebookcheck.net/uploads/tx_nbc2/asusN76.jpg

Asus har også svarte kanter, hvit logo nederst på skjermen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes ikke at de ligna så mye på hverandre

Ikke så rart når du sammenligner feil modeller. Uansett, noe er hentet fra én modell, mens noe er mer likt andre modeller. Den ligner nok mest på den nye MacBook-modellen:

Y2ZRa2Jm.jpeg

gsmarena_002.jpg

 

Med svart tastatur kunne du klart å lure meg en stund hvertfall ;)

Lenke til kommentar

 

Det er ikke mer kopiering enn Apple og alle de andre driver med. Hva skal de gjøre da? Lage rund skjerm? Det er veldig begrenset hvor forskjellig man kan lage en laptop, eller telefon, uten å kunne dra inn "hermegås". Firkantet dingsboms med skjerm.

 

Skal man kalle det "eier ikke skam, de kopierer" så mister ordet sin mening i forhold til hvor likt alt er i store deler av elektronikkmarkedet.

Du har gode poeng. Har brukt det samme i flere andre diskusjoner, men noen ganger er det jo veldig tydelig at det så og si er en kopi/kraftig inspirert.
  • Tilbys i gull og sølv
  • Nøyaktig samme tastaturutforming bare i en annen farge (pilene er like, designet på tastene, av/på-knappen lik, funksjonstastene øverst)
  • Identisk design på skjermfestet
  • Identisk design på touchpad
  • Identisk design på skjermen (helt flat, svarte kanter)
  • Identisk design på den dumpen hvor man kan åpne skjermen fra.
  • Navnet er også hentet fra at navn Apple bruker (Notebook Air/MacBook Air)
  • Hvit logo nede under skjermen
Ingen av disse isolert sett er noe kopi. Det er bare det at alle disse designelementene til sammen gjør at den i mine øyne uten tvil virker veldig inspirert av Apples design.

 

Det eneste jeg ser som skiller den fra Apple sine produkter er annerledes plassering av porter, ikke svart tastatur og at den ikke har et eple bak skjermen.

Basen (tastaturdelen) minner mer om Surface book enn macbook air, skjermen ligner ikke i det hele tatt. Logoer under skjermen er det langt flere enn apple som opererer med, så jeg vil påstå det er innafor. Når maskinen er lukket kan den derimot minne mer om en macbook air. Heldigvis har de ikke "kopiert" apple på spesifikasjoner, for her er omtrent alt siste generasjon. DDR4 ram, 6 gen. cpu, pci-e ssd som starter på 256gb, usb-c og ikke minst en anstendig oppløsning i en skjerm med smale kanter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ikke mer kopiering enn Apple og alle de andre driver med. Hva skal de gjøre da? Lage rund skjerm? Det er veldig begrenset hvor forskjellig man kan lage en laptop, eller telefon, uten å kunne dra inn "hermegås". Firkantet dingsboms med skjerm.

 

Skal man kalle det "eier ikke skam, de kopierer" så mister ordet sin mening i forhold til hvor likt alt er i store deler av elektronikkmarkedet.

Du har gode poeng. Har brukt det samme i flere andre diskusjoner, men noen ganger er det jo veldig tydelig at det så og si er en kopi/kraftig inspirert.

  • Tilbys i gull og sølv 1.
  • Nøyaktig samme tastaturutforming bare i en annen farge (pilene er like, designet på tastene, av/på-knappen lik, funksjonstastene øverst)
  • Identisk design på skjermfestet 2.
  • Identisk design på touchpad 3.
  • Identisk design på skjermen (helt flat, svarte kanter) 4.
  • Identisk design på den dumpen hvor man kan åpne skjermen fra.
  • Navnet er også hentet fra at navn Apple bruker (Notebook Air/MacBook Air)
  • Hvit logo nede under skjermen 5.

Ingen av disse isolert sett er noe kopi. Det er bare det at alle disse designelementene til sammen gjør at den i mine øyne uten tvil virker veldig inspirert av Apples design.

 

Det eneste jeg ser som skiller den fra Apple sine produkter er annerledes plassering av porter, ikke svart tastatur og at den ikke har et eple bak skjermen.

 

1. Den holder ikke

2. Vel, den er tynn. Et godt feste er et godt feste, blir som å sammenlikne hengerfester på bil

3. Joa, greit nok å påpeke den, men her er samme problemstillingen som jeg nevnte. Firkantet dingsboms, skulle de laget den rund?

4. Den er jeg med på, uansett så ser den svarte rammen grell ut :p

5. Den er jeg ikke med på, det er en fin plassering veldig mange bruker

 

Kopiering eller ikke kan diskuteres dagen lang, men det er vel minimum inspirasjon. Problemet jeg har er at det er så mye som kan kalles kopiering at det blir for dumt + at en veldig stor andel blir "anklaget" for å herme etter Apple, det er veldig mange andre man kunne sammenliknet med. Så kan ikke Apple sies å være noe særlig originale de heller.

 

Men for all del jeg forstår begge sider av diskusjonen veldig godt :) På enden av dagen så handler det vel egentlig mest om pris/ ytelse (inkludert batteritid), jeg tenker hvertfall ikke på designet på enhetene mine :)

Lenke til kommentar

1. Den holder ikke

2. Vel, den er tynn. Et godt feste er et godt feste, blir som å sammenlikne hengerfester på bil

3. Joa, greit nok å påpeke den, men her er samme problemstillingen som jeg nevnte. Firkantet dingsboms, skulle de laget den rund?

4. Den er jeg med på, uansett så ser den svarte rammen grell ut :p

5. Den er jeg ikke med på, det er en fin plassering veldig mange bruker

 

Kopiering eller ikke kan diskuteres dagen lang, men det er vel minimum inspirasjon. Problemet jeg har er at det er så mye som kan kalles kopiering at det blir for dumt + at en veldig stor andel blir "anklaget" for å herme etter Apple, det er veldig mange andre man kunne sammenliknet med. Så kan ikke Apple sies å være noe særlig originale de heller.

 

Men for all del jeg forstår begge sider av diskusjonen veldig godt :) På enden av dagen så handler det vel egentlig mest om pris/ ytelse (inkludert batteritid), jeg tenker hvertfall ikke på designet på enhetene mine :)

Jeg tror ikke problemet er at mye kalles kopiering, men at det blir fremstilt i så dårlig lys. Det er jo bra for alle at det kopieres/inspireres. Husker jo veldig godt for en tid tilbake dokumentet fra Samsung som gikk systematisk gjennom iPhone sine fordeler sammenlignet med den første galaxy-modellen. Flere hundre/titalls(husker ikke helt) småting ble pekt ut og endret på. Så lenge man gjør det med sin egen touch/vri så ser jeg ikke problemet. Det har jo bare ført positive ting med seg for forbrukerne til syvende og sist.

 

Design har hvertfall noe å si for meg på mine enheter og jeg vet ikke helt om jeg tror på at det er totalt irrelevant for deg heller ;)

Lenke til kommentar

Det er faktisk totalt irrelevant. Hvorfor skal jeg kjøpe en sak som er "pen", de "pene" har stort sett høyere pris også. Er prisen lik og ytelsen identisk så kjøper jeg jo den jeg synes er finest, hvis ikke den andre er veldig stygg, det er artig å ha stygge ting som er awesomesuperbra :p Edit; Men jeg tror adri jeg har sett et eksempel på det.

 

Sant det at det blir stillt i dårlig lys, men ingen fornuftige gidder vel å bry seg om slik? Jeg hater X fordi de kopierer Y :lol:

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Det er faktisk totalt irrelevant. Hvorfor skal jeg kjøpe en sak som er "pen", de "pene" har stort sett høyere pris også. Er prisen lik og ytelsen identisk så kjøper jeg jo den jeg synes er finest. Edit; Men jeg tror adri jeg har sett et eksempel på det.

 

Sant det at det blir stillt i dårlig lys, men ingen fornuftige gidder vel å bry seg om slik? Jeg hater X fordi de kopierer Y :lol:

Det blir en helt annen diskusjon, men det finnes ekstremt få (om noen) som tar 100% rasjonelle valg. Du vil nok påvirkes av ytre ting. Jeg ville aldri kjøpt en PC fra Razer f.eks. Den kan nesten være så god den bare vil ;)

 

Jeg tror du overvurderer folk ;) Merketilhørighet, følelser og andre uviktige ting har større påvirkning enn man skulle tro.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil jeg påvirkes av ytre ting når ytelse og byggekvalitet er det som er relevant? Jeg ville heller aldri kjøpt en Razer PC, men det er fordi de er overprisede. Jeg kjøpte etter "kulhetsfaktor" før, men når man blir voksen og komfortabel med seg selv så er ikke det viktig lenger.

 

En ting som kunne ha spillt inn på mine valg hadde vært hvis jeg hadde noe å tjene på designet. For eksempel en jobb der man må se presentabel ut, det er utrolig hvor mye slike ting kan påvirke.

 

Edit; Merketilhørigtet påvirker meg i den graden at jeg er kjent med den generelle kvaliteten, men jeg har ingen problemer med å se vekk fra det hvis prisforskjellen er stor nok, forbrukerrettigheter, garanti og reklamasjon er det samme alikevel. Jeg kjøper også på butikker som er dyrere hvis jeg har god erfaring med support etc, men det er vel utenfor poenget.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Forstår ikke at folk driver med disse kopi beskyldningene fortsatt. Blir folk aldri lei?

 

Apple har ikke veldig unike trekk ved sitt design. Leveres i sølv? Skal det være kopiering nå liksom?

 

Trackpaden som er lik på alle PCer er kopiering?

 

Du mener navnet er kopiering, selv om de altså kopierer Macbook og ikke Macbook Air. Du kommer og inn og sier de tar forskjellige elementer fra forskjellige maskiner....

 

Har du sett Apples iPhone 6 og 6S? De er en mashup fra forskjellige android mobiler, spesielt HTC sine mobiler. Altså en kopi av HTC sine mobiler da, om en skal bruke slik logikk. Hver gang en ny Samsung eller HTC kommer ut, så skriver folk om at de kopierer Apple. Like morsomt hver gang, da det er Apple som har laget sin basert på disse merkene som de kopierer.

 

Ser det samme med laptoper. Dette er et ganske så vanlig, generisk design. Folk har f.eks lagt ved bilder av Asus maskiner som også er slik du har beskrevet. Logoplaseringen er ellers svært vanlig. Jeg ville sagt det er uvanlig å ikke ha den der. Egentlig, så er nesten alt du har skrevet veldig vanlig på en PC.

 

Du tar og alle kinesiske selskaper under ett, og påstår de kopierer alle sammen. Du mener altså at Asus, MSI, Acer, Multicom (Clevo), Lenovo, Huawei, HTC som eksempler kopierer? Til tross for at alle disse selskapene selger produktene sine problemfritt i USA?

 

Det finnes nok av kinesiske selskaper som kopierer, det betyr ikke at alle selskaper gjør det av den grunn. Som du sikkert er klar over er kopiering ulovlig, og de kan altså ikke selge produktene sine vanlig om de selger kopiprodukter. Det er ulovlig også i Kina.

 

Hvis noen hadde kopiert Dells XPS, HP sin nye Spectre, Lenovo sine med den fancy hengslen, så hadde det jo vært en åpenbar kopi, da disse har unike designtrekk. Ingenting av det du trekker frem er unike designtrekk fra Apple sin side. Apple har bra design, så det finnes selskaper som drar mye inspirasjon fra det. De får ikke noe spesielt unik eller eksepsjonelt design ut av det, men de får noe som ser ganske bra ut.

 

Håper vi i fremtiden kan stoppe med at X kopierer Y osv. Alle "kopierer" alle, slik er det. De henter inspirasjon. Det er ingen som har patent på å lage trackpads eller keyboards på en helt vanlig måte. Eller å ha logoen under skjermen. Og bra er det! Se f.eks på LG. De har jo patent på WOLED, som betyr monopol på store OLED skjermer. Selv slike helt greie, rene tekniske patenter gjør at konkurransen blir klart mindre. Hva skulle en gjort om alt som var i nærheten av å ligne et Apple produkt var ulovlig?

Folk mener jo tom. at Galaxy S7 er kopi av Apples iPhone. Det blir litt dumt. Det er alltid og slik at mindre merker kopierer store merker. Aldri store som kopierer mindre. Dermed kan liksom ikke Apple kopiere, fordi de er så store. Samme gjelder i stor grad Samsung.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er ikke mer kopiering enn Apple og alle de andre driver med. Hva skal de gjøre da? Lage rund skjerm? Det er veldig begrenset hvor forskjellig man kan lage en laptop, eller telefon, uten å kunne dra inn "hermegås". Firkantet dingsboms med skjerm.

 

Skal man kalle det "eier ikke skam, de kopierer" så mister ordet sin mening i forhold til hvor likt alt er i store deler av elektronikkmarkedet.

Du har gode poeng. Har brukt det samme i flere andre diskusjoner, men noen ganger er det jo veldig tydelig at det så og si er en kopi/kraftig inspirert.
  • Tilbys i gull og sølv
  • Nøyaktig samme tastaturutforming bare i en annen farge (pilene er like, designet på tastene, av/på-knappen lik, funksjonstastene øverst)
  • Identisk design på skjermfestet
  • Identisk design på touchpad
  • Identisk design på skjermen (helt flat, svarte kanter)
  • Identisk design på den dumpen hvor man kan åpne skjermen fra.
  • Navnet er også hentet fra at navn Apple bruker (Notebook Air/MacBook Air)
  • Hvit logo nede under skjermen
Ingen av disse isolert sett er noe kopi. Det er bare det at alle disse designelementene til sammen gjør at den i mine øyne uten tvil virker veldig inspirert av Apples design.

 

Det eneste jeg ser som skiller den fra Apple sine produkter er annerledes plassering av porter, ikke svart tastatur og at den ikke har et eple bak skjermen.

tror til og med de har kopiert bokstavene på tastaturet! erremulig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...