Gå til innhold

Store deler av Internett var nede i Europa i går


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hva slags BGP config endring som ble gjort slikt at det ble droppet pakker i transitnettet. Hvis det i hele tatt det var det som ble gjort. Eller var det en MPLS/BGP blackhouling som skjedde? Hvis man ikke merker feks en transittlink med MPLS. Forklaring: http://blog.ipspace.net/2011/11/ldp-igp-synchronization-in-mpls.html Det er i slike situasjoner man plutselig legger til mpls ldp igp sync overalt og hardner LDP sesjoner. Lite andre service providere kan gjøre med sine BGP filter når transitt nett dem bruker sier alt er ok så er en feil på en node som gjør at alle pakker dropper. Dette kan gi også store ringvirkninger til kontrollplanet til andre noder og påvirke hele kjernenettet.   Ingen redundans av kritiske noder som hjelper i slike feil.  Så er ikke MPLS hardening på plass så bør man være forsiktig å ressette LDP sesjoner og annonsere transitt linker inn i IGP hvor MPLS ikke er satt på eller fjerner all konfig på ett interface hvor MPLS er satt på men lar IP konfig stå igjen. 

Endret av Rune Jon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

The Register har en helt annen oppfattelse av hva som skjedde. Jeg syntes deres konklusjon virker mer sannsynlig. Det skal mye til for at feil på kabler utarter seg med de symptomene vi så i går.

 

Hei igjen!

 

Jeg snakket med Ellen Scheen i Telia nå, som mener det var en feil på den transatlantiske kabelen som var årsaken. Jeg slengte inn sitatet fra henne i saken.

 

- Niklas

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

The Register har en helt annen oppfattelse av hva som skjedde. Jeg syntes deres konklusjon virker mer sannsynlig. Det skal mye til for at feil på kabler utarter seg med de symptomene vi så i går.

 

Hei igjen!

 

Jeg snakket med Ellen Scheen i Telia nå, som mener det var en feil på den transatlantiske kabelen som var årsaken. Jeg slengte inn sitatet fra henne i saken.

 

- Niklas

Som i en fysisk feil, men likevel så hadde de andre ISPene BGP naboen oppe? Greit det var feil på kabelen, men spurte du om dette var en fysisk feil? Feilen kunne likevel ha vært en konfigurasjonfeil på en av linkene. Det går også under feil på kabelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

The Register har en helt annen oppfattelse av hva som skjedde. Jeg syntes deres konklusjon virker mer sannsynlig. Det skal mye til for at feil på kabler utarter seg med de symptomene vi så i går.

 

Hei igjen!

 

Jeg snakket med Ellen Scheen i Telia nå, som mener det var en feil på den transatlantiske kabelen som var årsaken. Jeg slengte inn sitatet fra henne i saken.

 

- Niklas

Som i en fysisk feil, men likevel så hadde de andre ISPene BGP naboen oppe? Greit det var feil på kabelen, men spurte du om dette var en fysisk feil? Feilen kunne likevel ha vært en konfigurasjonfeil på en av linkene. Det går også under feil på kabelen.

Kan lime inn hele sitatet fra Telia her:

 

Årsaken til feilen i går var at en port på vår transatlantiske kabel inneholdt en aktiv konfigurasjon som gikk live ved en planlagt kapasitetsutvidelse. Konfigurasjonen gjorde at all trafikk ble dirigert til denne ene porten, som medførte overbelastning. Det lot seg ordne raskt og vi har gjort tiltak for å forhindre at dette skjer igjen. Vi beklager de ulempene dette forårsaket for våre kunder.

 

Spurte om de dermed kunne avkrefte at det *ikke* var en menneskelig feil gjort av en Telia-ingeniør, slik The Register skrev, men dette kunne de ikke si noe mer om.

 

Dette står forøvrig allerede i saken, i tilfelle du ikke har sett den siste oppdateringen :)

 

- Niklas

Lenke til kommentar

 

 

 

The Register har en helt annen oppfattelse av hva som skjedde. Jeg syntes deres konklusjon virker mer sannsynlig. Det skal mye til for at feil på kabler utarter seg med de symptomene vi så i går.

 

Hei igjen!

 

Jeg snakket med Ellen Scheen i Telia nå, som mener det var en feil på den transatlantiske kabelen som var årsaken. Jeg slengte inn sitatet fra henne i saken.

 

- Niklas

Som i en fysisk feil, men likevel så hadde de andre ISPene BGP naboen oppe? Greit det var feil på kabelen, men spurte du om dette var en fysisk feil? Feilen kunne likevel ha vært en konfigurasjonfeil på en av linkene. Det går også under feil på kabelen.

Kan lime inn hele sitatet fra Telia her:

 

Årsaken til feilen i går var at en port på vår transatlantiske kabel inneholdt en aktiv konfigurasjon som gikk live ved en planlagt kapasitetsutvidelse. Konfigurasjonen gjorde at all trafikk ble dirigert til denne ene porten, som medførte overbelastning. Det lot seg ordne raskt og vi har gjort tiltak for å forhindre at dette skjer igjen. Vi beklager de ulempene dette forårsaket for våre kunder.

 

Spurte om de dermed kunne avkrefte at det *ikke* var en menneskelig feil gjort av en Telia-ingeniør, slik The Register skrev, men dette kunne de ikke si noe mer om.

 

Dette står forøvrig allerede i saken, i tilfelle du ikke har sett den siste oppdateringen :)

 

- Niklas

Vel ett menneske skrev no shut på interfacet. Ett menneske plugget fysisk en kabel i porten før alt var klart. Happens.

Lenke til kommentar

 

The Register har en helt annen oppfattelse av hva som skjedde. Jeg syntes deres konklusjon virker mer sannsynlig. Det skal mye til for at feil på kabler utarter seg med de symptomene vi så i går.

 

Hei igjen!

 

Jeg snakket med Ellen Scheen i Telia nå, som mener det var en feil på den transatlantiske kabelen som var årsaken. Jeg slengte inn sitatet fra henne i saken.

 

- Niklas

Veldig bra! Godt å se dere følger opp. Dette er grunnen til at tek.no er mitt favorittnettsted når det kommer til IT-relaterte nyheter. :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kanskje dette er grunnen til at internettet mitt datt ut hele tiden hos meg søndag den 19. juni? Jeg sendte mail til min nettleverandør angående dette, og jeg fikk i tillegg misstanker om at min D-Link DIR-655 ruter holdt på å ta kvelden.

Lenke til kommentar

Den bør du brenne uansett. 

Finnes bare en værre, 615. 

 

Der datt nettet ut i dag også gitt, så er nok ruteren som må på dungen snart.

 

Jeg så for meg at dette var en kjempe-ruter da jeg kjøpte den. Tre antenner FTW!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...