Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes Fairphone bør få litt pusterom når det kommer til pris, siden de har lagt veldig mye tid og penger i å gjøre telefonen etisk, noe som ikke er målbart i Tek.no sine tester.

 

Hei, vi har valgt å bruke de samme testkriteriene for denne telefonen som vi bruker når vi tester øvrige produkter. Karakteren må gjenspeile hvor fornøyd vi tror en gjennomsnittlig bruker vil bli med telefonen. Når det er sagt så er det mange nisjeprodukter som mange vil være villige til å betale mer for av bestemte grunner, for eksempel i tilfellet med Fairphone, hvor mange nok vil være villige til å betale litt ekstra på grunn av at telefonen er miljøvennlig, etc.

 

Karakterene kan ikke leses svart/hvitt – for noen nisjer vil et produkt kunne fortjene høyere karakter for nettopp denne nisjen. For eksempel kan en robust telefon være perfekt for de som jobber for eksempel i bygg- og anleggsbransjen (og fortjene 10/10 om vi skulle testet kun for målgruppen til produktet), men som telefon for folk flest vil den kanskje ha for dårlig ytelse, for dårlig skjerm – eller på andre måter ikke fungere optimalt. Vi prøver derfor så godt som mulig å beskrive hva vi tester og hva vi vektlegger slik at våre lesere kan gjøre seg opp sine egne meninger.

 

Sagt på en annen måte: Selv om en telefon kan være veldig bra for en liten nisje, er det ikke sikkert den er bra for det store flertallet av våre lesere. Og det må nesten karakterene reflektere.

 

Når det er sagt, så tror jeg mange vil være villige til å ofre litt på ytelse, funksjoner og andre ting for å få en telefon hvor man har bestrebet seg på å lage en så miljøvennlig og rettferdig telefon som mulig – og for disse brukerne vil Fairphone 2 kunne være et godt valg.

 

Kurt Lekanger, testsjef Tek.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er i utgangspunktet enig i det du sier, og jeg er glad for at testene deres er konsise, der epler blir sammenlignet med epler. Derimot så mener jeg at Fairphone ikke blir representert riktig i en "apples to apples" sammenligning, siden det handler om mye mer enn valuta for pengene.

 

Dere ga Fairphone oppmerksomhet, og skrev en knallbra anmeldelse, og det er nok til å få tommel opp fra meg.  :thumbup:

 

Jeg synes nå at det etiske aspektet med telefoner burde telle for noe, litt som at lokale og økologiske egg fra frittgående høns teller noe, selv om de hverken er billigere eller bedre enn alternativet. Det å nevne hva Fairphone står for er kanskje tilstrekkelig for å kunne få Fairphone til å skille seg ut fra andre telefoner, men det er litt synd når man kleiser på en feit, rød minus for prislappen, når man betaler for mye mer enn bare et produkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...