Gå til innhold

SNIKTITT: Kan en arbeidsstasjon til nesten 50 000 kroner hamle opp med en av de råeste spill-PC-ene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den eneste unnskyldningen i å ha "produksjonsrettede" komponenter som FirePro og Xenon i motsetning til "forbrukerrettenede" komponenter er egentlig presisjonen av beregninger og mengden med potensielle feil i beregningene.

Dermed kunne egentlig selv den kresne brukeren av videoredigering gjerne droppe "pro" maskinen og heller satse på et "spill-maskin", i motsetning til for eksempel noen som skal bruke makinen til simulering av fysiske modeller e.l. som krever en viss presisjon i beregningene man får til slutt.

 

Som jeg leste en plass forklart av en mye klokere hode enn meg, så var det omtrent slik: "tenk deg en piksel med feil farge i videokonvertering, den er ubetydelig. Tenk da på en lignende feil i for eksempel et 3d modell som skal til slutt bli en bygning".

Alt etter behov, men visse selskaper skjønner ikke behovet sitt og bare kjøper pro-maskinen med en gang og sløser masse penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

...men visse selskaper skjønner ikke behovet sitt og bare kjøper pro-maskinen med en gang og sløser masse penger.

Sånt går ofte på avtaler om service og garantier med leverandør, ofte er at avtalen er viktigere enn produktet.

 

Forskjellen på 3d pro vs home (f.eks. Firepro og Radeon) ligger vesentlig i drivere, kortene har samme 99% hardware. Det er noe mer fokus på å oppnå "feilfrie" drivere til AutoCad enn til BF4.

Lenke til kommentar

"tenk deg en piksel med feil farge i videokonvertering, den er ubetydelig. Tenk da på en lignende feil i for eksempel et 3d modell som skal til slutt bli en bygning".

Alt etter behov, men visse selskaper skjønner ikke behovet sitt og bare kjøper pro-maskinen med en gang og sløser masse penger.

 

Jeg jobber med 3D-modeller av bygninger og jeg kan ikke se for meg noe scenario hvor en pixelfeil fører til problemer. 

 

Bedriftene jeg har jobbet for kjøper også disse firepro/quadro-kortene til tusenvis av kroner, selv om alle programmene jeg kjører i jobbsammenheng kjører like bra eller bedre på gamingpc-en hjemme. Jeg har inntrykk av det er nesten umulig å kjøpe bedriftspc-er uten disse overprisede kortene i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"tenk deg en piksel med feil farge i videokonvertering, den er ubetydelig. Tenk da på en lignende feil i for eksempel et 3d modell som skal til slutt bli en bygning".

Alt etter behov, men visse selskaper skjønner ikke behovet sitt og bare kjøper pro-maskinen med en gang og sløser masse penger.

 

Jeg jobber med 3D-modeller av bygninger og jeg kan ikke se for meg noe scenario hvor en pixelfeil fører til problemer. 

 

Bedriftene jeg har jobbet for kjøper også disse firepro/quadro-kortene til tusenvis av kroner, selv om alle programmene jeg kjører i jobbsammenheng kjører like bra eller bedre på gamingpc-en hjemme. Jeg har inntrykk av det er nesten umulig å kjøpe bedriftspc-er uten disse overprisede kortene i. 

Poenget her er at sammenligningen er mellom et grafisk produkt (video, 3d modell, bilde etc) der en piksel som er feil er et resultat av feilberegning. Om man da for eksempel modellerer et struktur, eksempelvis modellerer fysikk, er samme type feil en plass (1 beregning ut av 10 milliarder for eksempel) kan føre til at hele resultatet er tilsynelatende i orden, men feil pga den ene beregningen. Det er derfor CPU, GPU etc kan oppgis med "single precision" og "double precision" regnekraft, der den siste er adskillig mindre produktiv (mindre enn 50% av ytelsen til den første varianten), men presisjonen - det vil si kvaliteten - til beregningen garanteres til å være bedre.

Samme vil også gjelde minne med EEC-funksjonalitet der det er viktig at det som lagres i RAM er stor betydning, og at den gangen den informasjonen skal avleses så er det uakseptabelt å få avlest feil.

 

Så akkurat i denne sammenhengen om man skal lage en raytracing-basert animasjon av noen tegneseriefigurer og får til sammen 100 piksler som er feil i en 10 min lang snutt er kanskje akseptabelt, men i modellering av for eksempel oppførselen til proteiner er en lignende "ubetydelig" feilberegning kanskje mye mer alvorlig, av praktiske og ikke estetiske hensyn som med filmer, animasjoner o.l.

 

Edit:

en annen praktisk eksempel er at elektronisk medisinsk utstyr godkjent til bruk i sykehus o.l. er laget av komponenter som hver for seg er sertifisert til å kunne brukes i medisinsk utstyr. Jeg vet ikke nøyaktig hva sertifiseringskravene er, men regner med det har mye med toleranser og pålitelighet å gjøre, contra for eksempel hva slags komponenter Bluray-spillere og "smarte lyspærer" til hjemmebruk kan være laget av. Mye av det samme konseptet gjelder datamaskiner/servere til profesjonell bruk.

Endret av nessuno
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...men visse selskaper skjønner ikke behovet sitt og bare kjøper pro-maskinen med en gang og sløser masse penger.

Sånt går ofte på avtaler om service og garantier med leverandør, ofte er at avtalen er viktigere enn produktet.

 

Forskjellen på 3d pro vs home (f.eks. Firepro og Radeon) ligger vesentlig i drivere, kortene har samme 99% hardware. Det er noe mer fokus på å oppnå "feilfrie" drivere til AutoCad enn til BF4.

 

 

Som jeg skrev i mitt svar til Heatsink så er wafere som brukes i slike "pro" utgaver av grafikkort/prosessorer ofte mye av det samme som high-end utgaven av samme komponentene til oss vanlige dødelige, bortsett fra at de blir testet og mengden med feil de har (avhengig av hva produsenten ønsker) er meget lav eller null, de blir solgt som "pro" produkter, mens nøyaktig samme brikkene med feil blir skrudd ned i ytelse av praktiske hensyn til feilene de har, og solgt som brikker til gaming-kort etc.

Så det er ikke drivere man betaler for, men for produkter som er garantert til å enten ikke inneholde noen feil eller så lite som det aksepteres for produkter med slik ytelse.

 

Tenk deg forskjellen mellom batteriskrumaskin til hjemmebruk, og en som skal brukes på ISS. Teknisk sett de er litt forskjellige, men ikke så mye egentlig. Ytelsesmessig kan den sistnevnte til og med være svakere enn det første. Men mens du har en mulighet å hente et nytt ett for noen hundrelapper fra nærmeste Clas Ohlson, så kan ikke folk som jobber på ISS gjøre det samme. Derfor så koster deres skrumaskin kanskje 100x mer, men man får pålitelighet for pengene sine.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar

Hadde vært veldig interessant om dere kunne ha sammenlignet Quadro og Firepro kort med Geforce og Radeon kort i CAD program som 3d studio og Maya.

Av en eller grunn er det svært liten informasjon å finne om ytelsesforskjellene. Utfør gjerne også tester i spill, slik at folk kan veie fordelene med ulempene.

 

Quadro og firepro kort har forskjellige fordeler, og diverse cad programmer er optimalisert mot forskjellige kort.

 

Generelt har nvidia litt bedre drivere mot diverse programvarer (men du må fysisk bytte drivere etter hvilket program du vil optimalisere deg mot.)

 

Nvidia er generelt det beste valget..

Men AMD's kort drar fra på enkelte programer som Autodesk 3d studio max, inventor/solidworks.

 

vi gikk for AMD W7000 på mestparten av våre maskiner når vi oppgraderte sist.

 

http://www.xbitlabs.com/articles/graphics/display/nvidia-quadro-amd-frirepro.html

Lenke til kommentar

 

Hadde vært veldig interessant om dere kunne ha sammenlignet Quadro og Firepro kort med Geforce og Radeon kort i CAD program som 3d studio og Maya.

Av en eller grunn er det svært liten informasjon å finne om ytelsesforskjellene. Utfør gjerne også tester i spill, slik at folk kan veie fordelene med ulempene.

 

Ofte er det bare en firmware og noen har forskjellig minne mengde på kortene.

i noen veldig få programvarer så brukes DirectX som vil gi Gaming kort en fordel, mens mestparten bruker openGL som profesjonelle kort er optimalisert mot,

Og en del programmer kjører også spesielle kommandoer mot profesjonelle kort, som må tas igjennom cpu hvis det er feil firmware på GPUen.

 

En annen ting og ta med i beregningen på gaming kort vs pro kort. er at et gaming kort, vil godta en feilberegning, mens pro kortene har innebygget feil sjekk.

(dette kan utgjøre en risiko ved veldig viktig og nøyaktige beregninger, hvor 2 beregninger kan gi desimalforskjell på et gaming kort)

 

3d studio har DIrectX intigrert så dette er nok en av programmene som et gaming kort vil gjøre det stort i.

Lenke til kommentar

Selv har jeg vanskelighet å tro en Dell laptop til rundt 30 000 kr kan ha noe nytte av å vurderes istedenfor å bytte laptop hver 5 år.

Kjøp heller nettbrett til samme prisen, hadde vært speendene å sett hvordan nettbrett til 30 000 kr hadde vært i 2020.

Lenke til kommentar

Selv har jeg vanskelighet å tro en Dell laptop til rundt 30 000 kr kan ha noe nytte av å vurderes istedenfor å bytte laptop hver 5 år.

Kjøp heller nettbrett til samme prisen, hadde vært speendene å sett hvordan nettbrett til 30 000 kr hadde vært i 2020.

Det handler om riktig verktøy til riktig jobb. Da har ikke innkjøpsprisen så alt for stor betydning. Bare for å ha nevnt det, bærbare datamaskiner for det profesjonelle markedet kostet et sted mellom 30-60.000 også for omtrent 25 år siden, det var ganske mye dyrere den gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja men jeg ser ikke noe grunn å handle bedriftprodukter til privatbruk ennå.

 

Så vidt jeg vet finnes det ikke en laptop med SFP+ eller fiberinngang.

Må være optisk fiber hvis man er heldig.

 

Finner lite maskiner i dag der man kan bytte skjermkort\cpu.

Gjerne noe som kan oppgraderes om 5-10 år.

 

Så her har bedrift laptopene lite å rytte med.

 

Selv Tri-Band Wireless-AC 17265 må man se langt etter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...