Gå til innhold

Har det dukket opp et nytt symbol på mobilen din?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ack, ser ut som Xperia Z3 ikke kommer til å få voLTE (i alle fall ikke D6603-varianten jeg kjøpte gjennom Netcom...). Litt snedig, men andre Z3-modeller støtter det visst, så blir vel å håpe på universal support via Marshmallow, da de fleste 4G-telefoner burde ha maskinvaren til å støtte voLTE.

 

Get on it, Goo...Alphabet!

Lenke til kommentar

Vel, jeg bruker Skype allerede på 3G og det funker aldeles utmerket, og dermed kan jeg ringe helt gratis til alle andre som har Skype, i hele verden. Og til faste telefoner og mobiler til betydelig lavere pris enn hva Teleselskapene ellers krever.

 

Skype med IP telefoni, er det som er fremtiden.

Lenke til kommentar

IP-telefoni er ikke fremtiden, ip-telefoni er nåtiden. Det er ingen nett som egetlig er linjebasert lenger, alt går over IP.

 

Skype derimot, det er en proprietær Microsoft-greie som bare blir dårligere og dårligere og som etter en haug år fortsatt ikke støtter innkommende samtaler. Det er like lite fremtiden som Facetime er det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Den største fordelen i daglig bruk er at man med dette (såvidt jeg forstår) også får støtte for å ringe via Wifi, noe som er topp både for brukerne (superdekning hjemme) og mobiloperatørene (mindre trafikk i nettet).

 

Så vidt jeg kan se, så er det to standarder. VoLTE og VoWiFi.

Har sett telefoner som kun støtter VoLTE, de vil ikke kunne bruke VoWiFi.

Så må operatøren implementere VoWiFi, om Telenor har gjort det står det vel ikke noe om i artikkelen.

 

Lumia 550, 950 og 950 XL støtter VoLTE, så hvis Telenor leser dette, please fiks støtte for disse. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan hende jeg misforstår eller at det ikke gjelder lille Norge, men her står det VoLTE er støttet fra iPhone 6 og nyere, bare operatøren legger inn støtte for det;

 

https://support.apple.com/no-no/HT203078

 

Kanskje har støtte for det. Men apple må legge ut oppdateringen som aktiverer det. Telenor hadde nok latt iPhone brukere får det om det var mulig nå. Men spørs om iPhone 6 får det da mobilen ikke har 4g+? At bare 6S får
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan se ut til at det satses mer på 4G i distriktene enn byene hos NetCom. Jeg har deaktivert 4G da telefonen ofte valgte svak 4G styrke fremfor grei 3G. Dermed gikk det mer unna på batteriet fordi telefonen holdt litt for godt på 4G.

 

Raskere oppkobling ved ringing, tja, jeg er litt usikker på betydningen av det i praksis. 1-2 sekunder spart ved oppkobling av anrop?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Vel, jeg bruker Skype allerede på 3G og det funker aldeles utmerket, og dermed kan jeg ringe helt gratis til alle andre som har Skype, i hele verden. Og til faste telefoner og mobiler til betydelig lavere pris enn hva Teleselskapene ellers krever.

 

Skype med IP telefoni, er det som er fremtiden.

 

Ringe gratis gjør du fram til du har brukt opp datamengden din xD Volte spiser ikke opp data pakka di, på samme måte når man ringer over 3G som nå at det ikke gjør det. Men enig i at skype er flott til å ringe utlands med. Men til norge bruk er det ikke så kjekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

IP-telefoni er ikke fremtiden, ip-telefoni er nåtiden. Det er ingen nett som egetlig er linjebasert lenger, alt går over IP.

Det er å ta litt i at ikke det er noe linjebasert lengre.

Det er kun LTE (4G) som er pakkeswitchet mobilnett. LTE ble spesifikt bygget for å gjøre det pakkeswitchet i radionettet og i mobilcore med alle fordler som lavere latency (og oppkoblingstid) og for å gjøre mobilnettet til et datanett som er det som hovedsaklig blir transportert der i dag. Det er et rent ip nett. VoLTE er altså prating over ip i mobilnettet.

 

 

På alle de endre standardene, hvorav størsteparten av oss fortsatt bruker til å ringe (1G, 2G og 3G) er det linjeswitchet samtaler.

 

Pakkeswitchet / ip-telefoni i mobilnett er ikke spesielt utbedrt enda, men i fast-linje verden er IP telefoni mye mer utbredt.

 

Jeg har også en telefon som støtter VoLTE med som telenor ikke har på listen sin, rart at de må legge inn støtte for hver enkelt telefon. Kanskje de vil gjøre tester med alle typer telefoner før de setter det i produksjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan hende jeg misforstår eller at det ikke gjelder lille Norge, men her står det VoLTE er støttet fra iPhone 6 og nyere, bare operatøren legger inn støtte for det;

 

https://support.apple.com/no-no/HT203078

Kanskje har støtte for det. Men apple må legge ut oppdateringen som aktiverer det. Telenor hadde nok latt iPhone brukere får det om det var mulig nå. Men spørs om iPhone 6 får det da mobilen ikke har 4g+? At bare 6S får

Stemmer det... Telefonen støtter det, men Apple må pushe en oppdatering som aktiverer funksjonen i hvert mobilnett og legger inn de nødvendige parameterene for at det skal fungere. Det gjelder for alle operatørene telefon produsentene, noe som er grunnen til at det er så få som støtter VoLTE i Norge i dag.

 

EDIT: Dårlig valg av ord.

Endret av Yaricks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ifølge apple er iPhoner klare for dette. https://support.apple.com/no-no/HT203078

 

Les artikkelen du linker til. Norge er ikke på listen selv om VoLTE er lansert. Apple må pushe en oppdatering for at det skal fungere. 

Står at operatøren i Norge ikke støtter det. Så kan godt være at det kun trengs en oppdatering ja, men poenget mitt var at iPhone 6 og nyere er klare for det nå.

Lenke til kommentar

Min LG Spirit LTE, må jeg bare kaste den da?  Eller har den, eller vil den i framtiden få støtte for VoLTE? Det står nå hos gsm-arena:

 

 

LTE band 1(2100), 3(1800), 7(2600), 8(900), 20(800)

 

 

En annen ting som er litt verdt å vente på er Bluetooth versjon 4.2, ikke at jeg går for Iphone av den grunn, men likevel:

 

http://www.phonearena.com/news/Did-you-know-Apple-has-added-Bluetooth-4.2-to-iPhone-6-iPhone-6-Plus-and-iPad-Air-2_id74601

 

 

VoLTE

http://telecomtalk.info/list-rjio-volte-enabled-smartphone/147516/

 

post-30484-0-81526100-1455194555_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar
De nyeste modellene av iPhone vil få 4G Tale i løpet av våren 2016. Dette gjelder iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPhone 6s og iPhone 6s Plus. Det er forventet at øvrige produsenter også vil gi støtte for 4G Tale på sikt. 

Samsung S5 Neo vil få 4G Tale samtidig med at den får oppgradering til Android Marshmallow.

 

Kilde

 

Spennende. Men mer spent på når VoWiFi blir mulig i utlandet. Tenk deg at du kan ringe med din mobil som normalt over wifi uten behov for spesielle apper. Og dyre tellerskritt. Nais :D

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...