Gå til innhold

TEST: Zyxel PLA5456 HD Powerline Adapter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Du har altså ingen garanti for at det fungerer optimalt i ditt tilfelle, og ting som kan påvirke er blant annet kvaliteten på strømnettet, og om det er mye støy og forstyrrelser i strømnettet. Det anbefales å ikke bruke stikkontakter i nærheten av større elektriske apparater, som varmepumper og kjøleskap.

Vet en god grunn for å styre unna har i rekke tilfeller opplevd at slike adapter overopphetes slik at de slutter å virke etter 1-2 år.

Problemet er de fleste har strøm IT nett som betyr muligens kun en leder er koblet mellom 2-3 kurser.

Som betyr man muligens maks får 50-70 mbit sist jeg prøvde.

 

Så rådet er heller å strekke opp fiber eller cat6 kabel eller nye det er lønnsomt en å kjøpe noe så billig søppel som dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Forstår hvorfor det ikke finnes mediaconverter med 2 porter RJ45 og coax (TV\Radio)

DS3-T3/E3 Coax to Fiber
Stand-Alone Media Converter

SCSCF30xx-11x-thumb.jpg

Det må vel være mye bedre løsning så i fremtiden trenger man kanskje ikke mediaconverter da fiber klarer vel 2 TB\s og fremdeles være med på utvikling eneste ulempen er endeutstyr (Mediaconverter) ganske dyrt hvis man skal opp på 10 gigabit utstyr.

 

Noe som

LC to LC fiber patch cord jumper cable, SM, Simplex, 9/125, 20 Meters typisk altibox fiber bør være ok?

Hvis man ønsker så tynne kabeler som mulig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Forstår hvorfor det ikke finnes mediaconverter med 2 porter RJ45 og coax (TV\Radio)

DS3-T3/E3 Coax to Fiber

Stand-Alone Media Converter

SCSCF30xx-11x-thumb.jpg

Det må vel være mye bedre løsning så i fremtiden trenger man kanskje ikke mediaconverter da fiber klarer vel 2 TB\s og fremdeles være med på utvikling eneste ulempen er endeutstyr (Mediaconverter) ganske dyrt hvis man skal opp på 10 gigabit utstyr.

 

Noe som LC to LC fiber patch cord jumper cable, SM, Simplex, 9/125, 20 Meters typisk altibox fiber bør være ok?

Hvis man ønsker så tynne kabeler som mulig.

 

Vad kostar en fibersvets idag? Vet det var dyrt som attans før några år sedan.

Lenke til kommentar

Min tidligere erfaring med slike powerlineadaptere, alle fra ZyXEL, er at de har dødd på seg ved første spike i strømmen. En kondensator i strømforsyningen popper. Skjer dette fortsatt?

En slik adopter inneholder isolasjon mellom lysnettet og elektronikken, og mellom den og Ethernettet. På grunn av EMC krav er det kondensatorer mellom disse som demper radiostøy, men desverre lar spiker/lynnedslag passere. De knekker gjerne strømforsyning eller Ethernet port. I tillegg kommer overspenning som kan sprenge switch-mode strømforsyning som jeg regner med denne har. Så jeg tror dette skjer fortsatt...

Vil tro det kan hjelpe med et overspenningsvern, for eks. "Brennestuhl" som Jula selger til 149.  Og siden de får god jording, transienter fra telelinjen går også mot jord, bruk derfor sikringer beregnet for telelinje foran ADSL router.

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Om denne, eller dette: De lager radiostøy i VHF og UHF-båndet.

De er iflg artikkelen blitt testet på forskjellige kurser men det er ingen opplysning om de var på samme fase?

Min erfaring er at de fungerer elendig hvis de er på forskjellig fase, dvs at de har kun en leder felles.

Bruksområdet? Ren nødløsning!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår hvorfor det ikke finnes mediaconverter med 2 porter RJ45 og coax (TV\Radio)

DS3-T3/E3 Coax to Fiber

Stand-Alone Media Converter

SCSCF30xx-11x-thumb.jpg

Det må vel være mye bedre løsning så i fremtiden trenger man kanskje ikke mediaconverter da fiber klarer vel 2 TB\s og fremdeles være med på utvikling eneste ulempen er endeutstyr (Mediaconverter) ganske dyrt hvis man skal opp på 10 gigabit utstyr.

 

Noe som LC to LC fiber patch cord jumper cable, SM, Simplex, 9/125, 20 Meters typisk altibox fiber bør være ok?

Hvis man ønsker så tynne kabeler som mulig.

 

Om du tenker en konverter fra parabol/tv/radioantenne til fiber så er vel en del av grunnen rett og slett kapasitet. Enten må du ha en tuner som dekoder det du skal ha ut på fiberkabelen og rekoder det til noe som snakker med en tv i andre enden ( dette finnes, mye brukt på hoteller der en henter ned kanaler via satelitt og distribuerer dette via nettverk. Koster rundt 80 000 for ti kanaler i hd), eller så må du videreføre alle kanalene som kommer inn, noe som ikke finnes, og som hadde brukt enormt med kapasitet ( en kanal i kabelnettet har med tilgjengelig utstyr en kapasitet på 84mbit. Gang det opp med noen hundre kanaler, så ser du hvor mye kapasitet EN koaks har :)

Lenke til kommentar

Ja docsis 3.0 har 6 gigabit\s ned og 300 mbit opp.

Docsis 3.1 kan maksimalt klare 10 gigabit ned og 2 gigabit opp.

 

Fiber kan ofte ha 10 gigabit 40 gigabit\100 gigabit eller 1 gigabit.

Problemet er ikke kapasitet, men pris og skulle man brukt fiber her måtte man nok gå for multimode hvis det ikke skulle bli for dyrt, koster ikke så mye for 10 gigabit f.eks

 

25 Meter lang fiber kabel JZ-050LL025PC

 

SFP+ Tranceiver Finisar FTLX8571D3BCL

 

Så kunne man skaffet mediaconverter som konverter det til Coax\ (10 gigabit\s) Eller 1 gigabit\s ethernet.

Problemet er skal man oppgradere det må man over til 40 gigabit som er noe dyrt.

 

Det viktigste for meg er heller at fiberkablen tåler ekstrem mye bøying og er fleksibel, godt skjermet

Er ofte problemet med fiber og man bør kjøpe riktig lenge ellers kan det slutte å fungere etter 1-2 år på grunn av laseren slites derfor kjøper jeg ikke det ennå.

 

Homeplug skulle jeg gjerne gått for om jeg hadde bedre strømnett. Ellers hjelper det lite.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Etter gjentatte målinger på ulike steder ser det ut til at du må regne med 1-3 ms ekstra ping når du bruker Internett via strømnettet. I undertegnedes hus er det omtrent den samme forsinkelsen jeg får når jeg bruker trådløst nett

Ble dette testet under last? Det som er interessant er jo å se hvordan pingen endrer seg med 10-50-80-100% last av linjens kapasitet, for å se hvordan denne endrer seg. Er det 10ms ping ved 0% bruk men 1500ms ping ved 50% bruk så er synet på hvor brukbart de er til spilling ganske annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 Etter gjentatte målinger på ulike steder ser det ut til at du må regne med 1-3 ms ekstra ping når du bruker Internett via strømnettet. I undertegnedes hus er det omtrent den samme forsinkelsen jeg får når jeg bruker trådløst nett

Ble dette testet under last? Det som er interessant er jo å se hvordan pingen endrer seg med 10-50-80-100% last av linjens kapasitet, for å se hvordan denne endrer seg. Er det 10ms ping ved 0% bruk men 1500ms ping ved 50% bruk så er synet på hvor brukbart de er til spilling ganske annerledes.

Nei - det ble kun testet ved å kjøre pingtest.net på en PC som sto koblet til den ene HomePlug-adapteren. I tillegg prøvde vi å pinge en PC som sto koblet til i samme nett – via strømnettet. Forsåvidt en god idé å teste samtidig med at vi belaster linjen – det er noe vi skal tenke på til neste gang (nå er adapterne levert tilbake – så får ikke testet det denne gangen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...