Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan han anmelde meg? Svindel?


blomster124

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skulle kjøpe en mobil på finn.no for 2200kr. Jeg sa jeg kunne overføre 1000kr med en gang, og 1200kr om noen dager, da jeg får lønn. Jeg overførte de 1000kr, og han sa han sendte mobilen. Nå har det gått en uke, har ikke fått mobilen. Skulle ha fått den etter 2 dager. Jeg nekter å overføre resten av de 1200kr, for jeg synes egentlig han har vært litt tvilsom hele tiden,tviler på at han har sendt den. Han sier selv at han har hørt med postkontoret, og at de sier den er sendt. Han mener da at den har blitt rotet bort i posten, og at det ikke er hans feil, og at han anmelder meg om jeg ikke overfører resten av pengene. Hva synes dere jeg bør gjøre? Har han rett til å anmelde meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk du noe sporingsNR eller kvittering for sendt pakke? 

 

Hev kjøpet via Finn, snakk me de så får du hjelp.

 

Feilen her er jo at 1) du har forhåndsbetalt og 2) bruk oppkrav eller trygg betaling neste gang

 

En anmeldelse her er nok bare han som prøver å skvise ut pengene, tipper telefonen ikke er sendt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er en grunn til at mange krever at tingen sendes med Norgespakke og sporing, da skjer det som regel ikke slike ting. Som nevnt så er postoppkrav også å foretrekke, spesiellt på Finn siden det er maaange svindlere og lugubre folk der. De ekstra kronene det koster er verdt det. Eksempel; Si du kjøper 10 ting til 1.000,- og alt går bra, så kjøper du ting nr 11 til 1.000,- og blir svindlet/ ikke får produktet da har du tapt like mye som det kostet å få send med sporing/ postoppkrav på alle de andre pakkene hvis ekstrakostnad for postoppkrav er 100,-. Er det noe dyrere så har du tapt mer enn kostnaden for postoppkrav.

 

Da har du vel lært leksa di og vet hva du bør unngå neste gang :)ALDRI bruk brevpost fra privatpersoner, ALLTID krev Norgespakke eller annet alternativ med sporing. Svindlere nekter ofte å sende med Norgespakke eller sporing.

 

Edit; Ble litt feil.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Utgangspunktet for når risikoen går over på deg, det vil si på hvilket tidspunkt du må betale selv om tingen skulle bli ødelagt eller borte, følger av kjøpsloven §§ 7 og 8:

 

 

 

§ 7.Plasskjøp og sendekjøp.

(1) Skal tingen bringes til kjøperen på samme sted eller innenfor det område der selgeren vanligvis sørger for å bringe ut slike ting (plasskjøp), skjer levering når tingen mottas der.

 

(2) Skal tingen ellers sendes til kjøperen (sendekjøp) og annet ikke følger av transportklausul eller annen avtale, skjer levering ved at tingen blir overgitt til den fraktfører som påtar seg transport fra avsendingsstedet. Utfører selgeren transporten selv, skjer levering først når tingen mottas av kjøperen.

 

(3) Er tingen solgt «fritt», «levert» eller «fritt levert» med angivelse av et bestemt sted, anses den ikke levert før den er kommet fram til dette sted.    

 

§ 8.Tilleggsplikter ved sendekjøp.

 

(1) Skal selgeren sørge for at tingen blir sendt, plikter han å inngå avtaler som trengs for å få den transportert til bestemmelsesstedet på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport.

 

(2) Skal ikke selgeren tegne transportforsikring for tingen, må han når kjøperen ber om det, gi de opplysninger kjøperen trenger for å kunne tegne forsikring.

 

(3) Dersom selgeren leverer tingen til en fraktfører uten at det ved merking, i transportdokument eller på annen måte tydelig framgår at den skal til kjøperen, må selgeren gi kjøperen slik melding som gjør det klart hva han skal motta.

 

Når tingen er levert går risikoen for tingen over på deg som kjøper. Hva dette innebærer følger av kjøpsloven § 12:

 

 

 

Når risikoen for tingen er gått over på kjøperen, faller ikke hans plikt til å betale kjøpesummen bort ved at tingen deretter går tapt, skades eller minskes som følge av hending som ikke beror på selgeren.

 

 

Hvis han har sendt telefonen er du pliktig å betale, selv om du ikke har fått den. Har han ikke sendt telefonen har han misligholdt kjøpsavtalen, og du kan holde tilbake resten av kjøpesummen. Det var ganske dumt å ikke kreve sporing for noe så dyrt.

 

Han har ikke noe grunnlag for å anmelde deg, uansett utfall har det ikke skjedd noe straffbart.

 

 

Så, hva bør du gjøre? Tja. Hva vet du om selger? Hva kan du finne ut av om selger? Noen selgere er faktisk så dumme at de legger ut samme objekt på Finn en gang til like etterpå - sjekk det. Kan også lønne seg å forsøke å få Finn til å opplyse om han har hatt lignende annonser ute før.

 

Angrep kan noen ganger være det beste forsvar. Resultatkravet til Posten er at de skal ha svært lite svinn, og det er ganske usannsynlig at han har sendt den uten at den kommer frem. Så det kan vært forsøket verdt å true med at ikke bare får han ikke mer penger, du kommer til å gå til sak for å få pengene dine tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vilkåret for at forbrukerkjøpsloven skal gjelde er at selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Dette er alternative vilkår, så det holder at en av dem opptrer som næringsdrivende. Men vilkåret er at personen representerer selgeren.

 

Selger man for/på vegne av en kompis som er næringsdrivende er dette et forbrukerkjøp, og i et forbrukerkjøp er ikke tingen levert/risikoen overtatt før du har den i hånda, jfr. forbrukerkjøpsloven §§ 7 og 13.

 

Hvis dette er et forbrukerkjøp har du krav på pengene tilbake hvis du ikke har tingen i hånda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vilkåret for at forbrukerkjøpsloven skal gjelde er at selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Dette er alternative vilkår, så det holder at en av dem opptrer som næringsdrivende. Men vilkåret er at personen representerer selgeren.

 

Selger man for/på vegne av en kompis som er næringsdrivende er dette et forbrukerkjøp, og i et forbrukerkjøp er ikke tingen levert/risikoen overtatt før du har den i hånda, jfr. forbrukerkjøpsloven §§ 7 og 13.

 

Hvis dette er et forbrukerkjøp har du krav på pengene tilbake hvis du ikke har tingen i hånda.

 

 

Åhhh så bra! Nå ble jeg glad. Jeg kan skrive akkurat hva han skrev til meg "​Jeg selger for kompisen som driver iphonefikser-kontor her i byen."

Endret av blomster124
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...