Gå til innhold

Vil ha tre år i fengsel for fildeling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rettssystemet i USA tjener fortsatt storkapitalens interesser ser det ut til. Dette lovforslaget kommer jo bare fordi de store filmselskapene har sånn enorm makt i USA, og de klarer dermed å påvirke lovgiverne. 3 års fengsel for å putte en fil i en delt mappe? Snakk om å overreagere. Vi er jammen heldige som ikke lever i en sånn politistat. Copyrightloven i USA ble i sin tid laget for å beskytte kunstnere, musikere og oppfinnere mot å bli utnyttet av storkapitalen. I dag ser det mer ut til at denne loven tjener de mektige selskapenes interesser, på bekostning av vanlige folks frihet.

 

I prinsippet burde selvsagt ikke nye filmer distribueres fritt på Internett, men med den raske utviklingen som stadig foregår innen data og nettverksteknologi ser det ut til at denne utviklingen er umulig å stoppe. Det er alltid noen som vil finne en måte å kopiere Office eller PhotoShop på, og det er alltid noen som vil distribuere pre-release filmer på Internett nesten før de er kommet på kino. Selv om de som gjør dette er i mindretall, er det et stort marked som er interessert i å laste det kopierte materialet ned. Finnes det da egentlig noen måte å stoppe fildelingen på uten at samfunnet degenererer til en politistat? Etter min mening nei. Jeg tror uansett ikke at de store filmselskapene vil lide så utrolig under dette, siden de alltid vil finne nye måter å tjene penger på. Og er det egentlig så ille om disse pengemaskinene mister en liten del av den enorme fortjenesten de har?

 

Disse filmselskapene som i dag sutrer over fildeling har faktisk i sin tid snytt oss vanlige filmkjøpere for enorme pengebeløp. En ting er at DVD-filmer i dag er enormt overpriset. Hadde prisene på filmer holdt et realistisk nivå tviler jeg på at det er mange som hadde giddet å laste ned filmer fra Internett, siden disse faktisk holder svært lav kvalitet og ikke er egnet for fremvisning på storskjerm. En annen ting er at filmselskapene tvinger oss til å kjøpe helt nye filmer hver gang en ny teknologi kommer på banen. Tenk VHS/DVD. Tenk BlueRay og High Definition som ikke er mange år unna. Når jeg kjøpte VHS-filmer for mange år siden, betalte jeg ikke etter min mening for en kassett med et bånd inni. Jeg betalte for selve filmopplevelsen, for manusforfatternes, regissørens og skuespillernes arbeid. Likevel måtte jeg, da DVD kom, kjøpe alle filmene på nytt til fullpris, selv om jeg egentlig allerede hadde betalt for retten til privat fremvisning av filmene som åndsverk livet ut. Etter min mening skulle jeg da ha betalt kun for den fysiske DVD-platen, og kanskje noen kroner for redistribusjon av filmen på DVD. Men at filmselskapene skulle tilby oss slike "oppgraderings"-ordninger er vel like usannsynlig som at de får bukt med piratkopieringen.

 

Men det er jo slike ordninger vi i dag har i databransjen. Når man kjøper en programvare på CD, så kjøper man egentlig en lisens til å bruke programmet. CD'en er bare en måte å distribuere det på. Og skulle vi være så uheldige å ødelegge CD'en, så har vi fortsatt lisensen og kan derfor få et nytt eksemplar gratis. Sånn skulle det selvsagt vært i film og musikkindustrien også. Men problemet er at de store film og musikkselskapene er så utrolig gammeldagse i sin tankegang og uvillige til å tilpasse seg en ny tid med digitale medier, der man faktisk ikke kan ta betalt for samme ting mer enn en gang.

Lenke til kommentar

Ai Ai sakta i bakkorna nu HW.no! :wow::wow::wow:

 

Kan du definere hva piratvirksomhet er kanskje? Dette er helt rått hvordan filmindustrien har klart å prente inn i hodet på folk at de som kopierer en fil til eget bruk er det samme som en pirat. :shrug::shrug::shrug:

Sist jeg sjekket så er piratvirksomhet = organisert kopiering av filmer/musikk som så distribueres i ett nettverk i den hensikt for å tjene penger. :ide: :ide: Det at average Joe Six-pack eller Ola Norman sitter å laster ned et program for eget bruk er da nå ikke det samme som dette er det vel :shrug::roll::roll:

 

PS! hver gang aviser osv skriver om privat kopiering og bruker ordet piratvirksomhet gjør de akkurat som filmindustrien vil! Nemlig å likestille privat kopiering og piratvirksomhet.

Lenke til kommentar
PS! hver gang aviser osv skriver om privat kopiering og bruker ordet piratvirksomhet gjør de akkurat som filmindustrien vil! Nemlig å likestille privat kopiering og piratvirksomhet.

Distribusjon av filmer med opphavsrett kan ikke på noen måte forsvares med "til privat bruk".

 

Her er det heller ikke snakk om "til privat bruk", men med hensikt å distribuere opphavsrettet materiale videre.

 

:)

Lenke til kommentar
Norge har ingen lov som sier noe om dette, derfor er det ikke ulovelig i norge..

Selv om det ikke finnes noen lov for dette i Norge, betyr ikke at man ikke kan bli dømt for dette. Internasjonal opphavsrett blir stadig mer aktuelt, selv om dette er et langt lerret å bleke. Med økende kommunikasjon og samarbeid på tvers av landegrenser, må man på en eller annen måte komme frem til retningslinjer om hva som "er lov" og "ikke lov".

Lenke til kommentar

Film og musikk bransjen har et stort problem og bør vel egentlig gå seg selv etter i sømmene!!

 

1. De har problemer med å takle ny teknologi, og bør vel være mer imøtekommende til denne. Det kommer stadig nye og bedre p2p programmer som ivaretar brukerens annonymitet. Film og musikk selskapene prøver å spamme disse med filer som ikke inneholder noen ting. Men nå er det slik at disse p2p programmene er slevrensende, dvs folk vil slette filer som er falske og man vil lett få tilgang til de riktige filene. Grokster er et eksempel på dette.

 

2. Filmselskapene tjener over 50% av sine inntekter på hjemmemarkedet og da bør de heller konsentrere seg om å lage filmer som folk vil kjøpe, legge inn ekstra materiale og diverse godbiter. Og med tanke på at en rekke brukere i dag sitter på meget avanserte hjemmekinoanlegg, kunne det vært en ide å få utgivelsene samtidig på dvd og kino. Selv sitter jeg på et anlegg som ovegår det som er av kinosaler i Norge i dag, og trives best å se film alene sammen med venner. DVD'er bør også slippes samtidig over hele verden. Sone 1 slippes jo ofte 1/2 år før sone 2, og det er ikke holdbart i en global verden.

 

3. Film og musikk selskapene må lære seg at de ikke kan begynne markedsføringen av en film et år før den kommer. Folk er sultene på å se det de hører om der og da. De bør ha en mye bedre markedsføringsstrategi enn det de fører pr. dags dato.

 

4. De bør se gjennom egen prispolitikk. Jeg syns det er horribelt å betale 200 kroner for en cd i butikken eller 250 for en dvd.

 

 

Jeg lurer på hvordan mitt firma ville gått hvis vi hadde saksøkt målgruppen og kundegruppen vår.

 

Jeg er selv en stor filmelsker og kjøper filmer fra play.com for 1000 nok i mnd. Men jeg innrømmer at jeg har lastet ned en rekke filmer, ene og alene fordi de ikke er tilgjenglige på andre medier.

Lenke til kommentar

I henhold til amerikanske lover er piratvirksomhet, piracy, definert som ran og drap på sjøen:

18 USC Sec. 1652 01/26/98

TITLE 18 - CRIMES AND CRIMINAL PROCEDURE

PART I - CRIMES

CHAPTER 81 - PIRACY AND PRIVATEERING

Sec. 1652. Citizens as pirates

Whoever, being a citizen of the United States, commits any murder or robbery, or any act of hostility against the United States, or against any citizen thereof, on the high seas, under color of any commission from any foreign prince, or state, or on pretense of authority from any person, is a pirate, and shall be imprisoned for life.

Lenke til kommentar
Det som holder meg til å kun laste ned simpson og top gear episoder, er foreløpig, den råtne kvaliteten jeg får på alle filmene jeg laster ned. Ok bildekavalitet i wmp. på liten skjerm når man sitter så langt fra at man så vidt ser hva osm foregår. Verre når det blåses opp i stua på prosjektor, for ikke å snakke om lyden... Men, dette vil vel tiden gjøre noe med tenker jeg
Lenke til kommentar

3 år er helt klart å ta i. Mange gode poenger her.

 

Jeg mener at dersom man har lastet ned en film, eller musikk erller hva som helst - så kjøper man det hvis man liker det! Gode produkter er verdt å betale for, men det er jo så vanskelig å sjekke det ut først. Når det gjelder filmer så kan man altså se den på kino, men nå er det jo langt i fra alle filmer som går der og dessuten koster det jo nok. Og når det gjelder spill, demoene som lages er ofte så langt i fra det fulle spillet at man ikke får noe særlig godt inntrykk.

En annen ting er at man kanskje oppdager former for underholdning som man kanskje ellers aldri ville kommet borti ellers. Jeg er selv glad i japanske tegnefilmer, og det er det mange andre som er. Hadde det ikke vært for fildeling hadde jeg nok aldri fått interessen for det, og neppe kjøpt noe. Japanske tegnefilmer på dvd koster forresten ofte 300 kroner for 3-4 korte episoder, det er for rått.

Vi får nå håpe det ikke kommer en lov slik det gjorde i Sverige her for ikke lenge siden... akk og ve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...