Gå til innhold

Microsoft: – Vi vil bygge en fungerende kvantedatamaskin innen få år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kritik av D-Wave er ikke noe nytt - det er vel ingen som tror at D-Wave systemene er "ekte" kvantum datamaskiner, eller at de er raskere enn vanlig datamaskiner (til tross for ca. 1000 prisforskjell). Det gjelder også Google, NASA og Boeing, som er D-Wave kunder. Disse selskaper kjøper ikke D-Wave maskiner fordi de tror at de er ekte kvantum datamaskiner som kan bl.a. kjøre Shor's algoritme til faktorisering av store tall. De kjøper dem fordi systemene har verdiger i forskning og teknologi, som steg langs den veldige lange stien mot kvantum datamaskiner og andre type datamaskiner.

 

Og selv om "quantum anealing" som D-Wave bruker er langt fra "ekte" kvantum datamaskiner, kan de likevel være av interesse for mange problemer dersom man få nok fart og stabilitet samt konkurransedyktig priser og størrelser sammenlignet med vanlig supercomputer.

 

At Microsoft velger å ta en annen taktikk i forskning er heller ikke noe overraskelse. Og bare for å være klar her - at de regner med å ha en fungere kvantumdatamaskin om 10 år betyr ikke at de forventer å ha noe som er raskere eller mer effektivt enn vanlig datamaskiner - bare at de skal ha tatt noen flere steg på veien.

 

Jeg er ganske sikkert på at vi aldri kommer til å se kvantum datamaskiner som konkurrere med vanlig datamaskiner - men det betyr ikke at slike forskning er bortkast.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Kritik av D-Wave er ikke noe nytt - det er vel ingen som tror at D-Wave systemene er "ekte" kvantum datamaskiner, ...*snip*

 

Jeg har virkelig ikke lyst å gå helt skrive-nazi på deg her, men vær så snill ikke bruk kvantum (referer til "en viss mengde av noe"; https://snl.no/kvantum).Det er tydelig at du oversetter direkte fra engelske "quantum", men bruk heller kvante eller den engelske varianten. Blir da lettere å ta det du skriver mer alvorlig.

 

Ellers tusen takk for matnyttig info =)

Endret av daniel_984
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kritik av D-Wave er ikke noe nytt - det er vel ingen som tror at D-Wave systemene er "ekte" kvantum datamaskiner, ...*snip*

 

Jeg har virkelig ikke lyst å gå helt skrive-nazi på deg her, men vær så snill ikke bruk kvantum (referer til "en viss mengde av noe"; https://snl.no/kvantum).Det er tydelig at du oversetter direkte fra engelske "quantum", men bruk heller kvante eller den engelske varianten. Blir da lettere å ta det du skriver mer alvorlig.

 

Ellers tusen takk for matnyttig info =)

 

Det er helt greit for meg at du rette på norsk ferdighetene mine - spesielt dersom du føler at det har betydning for hva jeg skriver eller hvordan det høres ut.  Som du sikkert har skjønt, er ikke norsk morsmålet mitt.  Er det rette uttrykket på norsk "kvantedatamaskin", eller er det lettest å bruke engelsk "quantum computer"?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Kritik av D-Wave er ikke noe nytt - det er vel ingen som tror at D-Wave systemene er "ekte" kvantum datamaskiner, ...*snip*

 

Jeg har virkelig ikke lyst å gå helt skrive-nazi på deg her, men vær så snill ikke bruk kvantum (referer til "en viss mengde av noe"; https://snl.no/kvantum).Det er tydelig at du oversetter direkte fra engelske "quantum", men bruk heller kvante eller den engelske varianten. Blir da lettere å ta det du skriver mer alvorlig.

 

Ellers tusen takk for matnyttig info =)

 

Det er helt greit for meg at du rette på norsk ferdighetene mine - spesielt dersom du føler at det har betydning for hva jeg skriver eller hvordan det høres ut.  Som du sikkert har skjønt, er ikke norsk morsmålet mitt.  Er det rette uttrykket på norsk "kvantedatamaskin", eller er det lettest å bruke engelsk "quantum computer"?

Kvantedatamaskin og Quantum computer kan fint brukes begge deler, og hva som foretrekkes vil nok variere. Vi vil uansett forstå hva det er snakk om. :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...