Gå til innhold

Kunne noen tenke seg å definere "Gud"?


Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål - kan noen definere "Gud" på en presis og forståelig måte?

 

Altså beskrive på en presis måte hva du legger i det begrepet. Jeg er nysgjerrig på hva slags definisjoner folk legger i det, da spesielt de som tror på at en slik skapning eksisterer.

 

: an explanation of the meaning of a word, phrase, etc. : a statement that defines a word, phrase, etc.

 

: a statement that describes what something is

 

: a clear or perfect example of a person or thing

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjapt spørsmål - kan noen definere "Gud" på en presis og forståelig måte?Altså beskrive på en presis måte hva du legger i det begrepet. Jeg er nysgjerrig på hva slags definisjoner folk legger i det, da spesielt de som tror på at en slik skapning eksisterer. 

: an explanation of the meaning of a word, phrase, etc. : a statement that defines a word, phrase, etc.: a statement that describes what something is: a clear or perfect example of a person or thing

Å prøve å avgrense ideen om et evigvarende superintelligent uendelig supervesen innenfor en ( per definisjon begrenset ) språklig formulering må omtrent være det dummeste prosjektet som går an å tenke seg. Hele poenget med ideen "Gud" er jo at den peker mot et mysterium hinsides all fatteevne og alle mulige definisjoner. Å forsøke å definere noe sånt er mildt sagt å misse poenget.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Gud er en menneskeskapt fiktiv enhet. Et resultat av gjenfortelling av andre menneskers påstander.

De som tror på gud, er fortalt at han er allvitende, allestedsværende og allmektig. 

Den menneskeskapte gud har bevist at han er ingen av delene ved sitt blotte fravær.

 

De som tror på gud, tror at bibelen er hans ord, igjen - bare fordi andre har fortalt dem det.

 

Gud -kalles/ har blitt kalt- også Jupiter, Odin, Zeus og Allah - for å nevne noen. De er også menneskeskapte.

 

Hvorfor tror da noen på en menneskeskapt gud? Det lurer nok en ekte Gud på også. (Jeg tror at gullroten er "Det evige liv".)

 

Dersom universet er skapt av en Gud, tror jeg ikke Han, Hun eller Det hverken har noenting til felles med de menneskeskapte gudene, eller et ønske om å ha det!

 

Det finnes kun to hensikter med en menneskeskapt gud:

1 Økonomisk gevinst.

2 Makt.

 

Ikke for massene som tror, men de som bestemmer hva massene skal tro.

 

Å skape en gud er den største forbrytelse mot menneskeheten, som kan begås!

 

Bibelen har rett i mange ting. Blant dem er "Dommedag", men Bibelen tar feil i hvem som skal dømmes.

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål - kan noen definere "Gud" på en presis og forståelig måte?

 

Altså beskrive på en presis måte hva du legger i det begrepet. Jeg er nysgjerrig på hva slags definisjoner folk legger i det, da spesielt de som tror på at en slik skapning eksisterer.

 

: an explanation of the meaning of a word, phrase, etc. : a statement that defines a word, phrase, etc.

 

: a statement that describes what something is

 

: a clear or perfect example of a person or thing

 

Gud er det sanne menneskets ånd (personlighet) 

Lenke til kommentar

Hæ? Hva er "det sanne menneskets ånd"? Du kunne umulig vært mer vag, det vil si - du svarte ikke på trådstarten.

Det er ikke kanskje du som er alt for komplisert til å forstå noe så enkelt som dette ? Jesus Kristus er det sanne mennesket (ekte menneske) hans ånd er Gud.

 

NB:  Forutsetningen her er jo at du forstår at mennesket har en ånd (personlighet) 

Lenke til kommentar

 

Så, din presise definisjon av Gud er at Gud er Jesus personlighet? På hvilken måte gir det noen som helst mening?

 

 

Et hvert ekte menneskes personlighet, cuadro

 

Mening ? Det er mange personlighets typer i verden og det er en stor kamp mellom dem. Den største og sterkeste av dem er imidlertidig personligheten over alle personligheter, manifestert i mennesket Jesus Kristus. 

 

Gud er en person (personlighet) i flere personer.

Lenke til kommentar

 

Folk er gud og Jesus er gud og Jesus ånd er gud. Flott. Da vet vi det.

Så dette var forvirrende ? Hva er vanskelig med å forstå at mange har lik personlighet og at den sterkeste personlighets typen er Gud selv ?

 

*kremt*? den sterkeste personlighetstypen? Gud sier: "I AM" 

Hvis GUD kun er den sterkeste, hvem er så resten?

Lenke til kommentar

 

 

Folk er gud og Jesus er gud og Jesus ånd er gud. Flott. Da vet vi det.

Så dette var forvirrende ? Hva er vanskelig med å forstå at mange har lik personlighet og at den sterkeste personlighets typen er Gud selv ?

 

*kremt*? den sterkeste personlighetstypen? Gud sier: "I AM" 

Hvis GUD kun er den sterkeste, hvem er så resten?

 

Vel, Gud er den sterkeste, men han deler sitt jeg, sin makt med dem som velger hans side.

Lenke til kommentar

 

 

 

Folk er gud og Jesus er gud og Jesus ånd er gud. Flott. Da vet vi det.

Så dette var forvirrende ? Hva er vanskelig med å forstå at mange har lik personlighet og at den sterkeste personlighets typen er Gud selv ?

 

*kremt*? den sterkeste personlighetstypen? Gud sier: "I AM" 

Hvis GUD kun er den sterkeste, hvem er så resten?

 

Vel, Gud er den sterkeste, men han deler sitt jeg, sin makt med dem som velger hans side.

 

Gud har gitt deg livet. Han har aldri gitt deg makt. Hvis vi skal snakke om epletrær nå, så er hele poenget mitt borte. Han skapte oss i sitt bilde. Du må like det bildet du har fått. Nå begynner vi å snakke. Eller har du gått ifra lyshastighet, til 30 sone og fartsdumper?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Folk er gud og Jesus er gud og Jesus ånd er gud. Flott. Da vet vi det.

Så dette var forvirrende ? Hva er vanskelig med å forstå at mange har lik personlighet og at den sterkeste personlighets typen er Gud selv ?

 

*kremt*? den sterkeste personlighetstypen? Gud sier: "I AM" 

Hvis GUD kun er den sterkeste, hvem er så resten?

 

Vel, Gud er den sterkeste, men han deler sitt jeg, sin makt med dem som velger hans side.

 

Gud har gitt deg livet. Han har aldri gitt deg makt. Hvis vi skal snakke om epletrær nå, så er hele poenget mitt borte. Han skapte oss i sitt bilde. Du må like det bildet du har fått. Nå begynner vi å snakke. Eller har du gått ifra lyshastighet, til 30 sone og fartsdumper?

 

Nei, du er født av dine foreldre. Du må bli født av Gud, født på ny for å komme opp i lysets hastighet der Gud er, du vil da få del i hans liv og hans makt.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Folk er gud og Jesus er gud og Jesus ånd er gud. Flott. Da vet vi det.

Så dette var forvirrende ? Hva er vanskelig med å forstå at mange har lik personlighet og at den sterkeste personlighets typen er Gud selv ?

 

*kremt*? den sterkeste personlighetstypen? Gud sier: "I AM" 

Hvis GUD kun er den sterkeste, hvem er så resten?

 

Vel, Gud er den sterkeste, men han deler sitt jeg, sin makt med dem som velger hans side.

 

Gud har gitt deg livet. Han har aldri gitt deg makt. Hvis vi skal snakke om epletrær nå, så er hele poenget mitt borte. Han skapte oss i sitt bilde. Du må like det bildet du har fått. Nå begynner vi å snakke. Eller har du gått ifra lyshastighet, til 30 sone og fartsdumper?

 

Nei, du er født av dine foreldre. Du må bli født av Gud, født på ny for å komme opp i lysets hastighet der Gud er, du vil da få del i hans liv og hans makt.

 

Hehe.. Ble jesus født av sine foreldre? Nei, sier du sikkert. Du vil sikkert si han ble født av den hellige ånd gjennom Maria?

Var det ikke snakk om noe leire som gud blåste liv i for å skape mennesket?

Hvem blåser liv i oss da? Hvis jeg blir født av mine foreldre, så har de fått liv og gitt det videre til meg da?

Hmm..  :hmm:

Tolkning kan føre oss langt av sted. Det er ditt bilde, så det har du all rett til å tegne slik du selv vil. Personlig tror jeg gud liker best tegninger som små barn lager, for de er ikke preget av så mye annet enn sin kjærlighet til å gjøre akkurat det de gjør der og da, som det eneste som egentlig betyr noe. Men selv om jeg tror det, så går jeg ikke rundt i gatene og synger bæ bæ lillelam til meg selv heller, bare for å føle meg som ett barn, slik gud skal like meg mer. Han liker deg jo vel akkurat slik du er med alle dine feil og mangler, akkurat slik som din mor og far gjør? Hvis ikke, så tror jeg ditt personlige forhold er mer ett selvbedrag, enn noe annet?  :hrm:

Lenke til kommentar

 

Nei, du er født av dine foreldre. Du må bli født av Gud, født på ny for å komme opp i lysets hastighet der Gud er, du vil da få del i hans liv og hans makt.

 

 

Hehe.. Ble jesus født av sine foreldre? Nei, sier du sikkert. Du vil sikkert si han ble født av den hellige ånd gjennom Maria?

 

 

Jesu Kristi far er Gud, han er "født" av Gud og alle kan gjennom ham bli født på ny, få Gud til far og bli Guds barn.

Lenke til kommentar

 

 

Nei, du er født av dine foreldre. Du må bli født av Gud, født på ny for å komme opp i lysets hastighet der Gud er, du vil da få del i hans liv og hans makt.

 

 

Hehe.. Ble jesus født av sine foreldre? Nei, sier du sikkert. Du vil sikkert si han ble født av den hellige ånd gjennom Maria?

 

 

Jesu Kristi far er Gud, han er "født" av Gud og alle kan gjennom ham bli født på ny, få Gud til far og bli Guds barn.

 

Jeg blir igrunn bare forvirret av å høre på argumentene dine?  :hm:

Hva er så komplisert her? Gud har skapt alt, ergo er vi alle en del av han, selv Jesus? 

Rasjonell tankegang og religion hører ikke sammen gitt.

Hva så med alle som levde før jesus? alle religionene før? mener du at alle de menneskene sitter i helvete og brenner, fordi Jesus ikke hadde gidda å blitt gjenfødt ennå?

Hvis det er tilfelle, så er det ikke min gud iallefall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...