Gå til innhold

Du kan oppgradere til Windows 10 å få aktivert uten å reservere deg med RTM .iso/DVD/minnepenn


Anbefalte innlegg

Har testet litt i det siste med Windows RTM .iso filene, og i dag var jeg kommet til aktivering.

Fant ut noe ganske nyttig, på en måte, det er så lenge du har en Windows 10 RTM .iso fil/DVD plate eller minnepenn så kan du oppgradere en aktivert Windows 7 eller 8.1 pc, velge om du vil kjøre full oppgradering (beholde alt) om oppgraderingsprogrammet godkjenner det, eller så kan du velge å beholde filer, eller slette alt.

Uansett, så lenge du starter Windows 10 installasjonen direkte fra Windows, og ikke starter opp .iso/DVD/minnepenn og starter derfra, så vil Windows 10 være aktivert etter installasjonen.

 

Bakdelen er jo at du på denne måten ikke får noen Windows 10 nøkkel da. Men så sier jo Microsoft at man skal kunne installere Windows 10 på nytt, på samme pc, på f.eks en ny tom disk, og så bli aktivert igjen uten å måtte legge inn gammel Windows på nytt.

 

Dette skal jeg selvsagt teste når jeg kommer så langt, men enn så lenge så kan man i alle fall uten problemer oppgradere (eller clean install) Windows 7 eller Windows 8.1 å få en aktivert Windows 10, uten å ha reservert seg eller fått det hvite ikonet nede ved klokken.

Men den gamle Windows versjonen må være aktivert.

 

Ikke testet hvordan dette funker på pcer med Loader eller andre piratkopi metoder. Får se om jeg gidder det ;)

 

Edit 1:

 

Det med clean install på en pc som allerede er oppgradert til Windows 10, gikk som bare det.

Jeg formaterte disken helt (slettet alle partisjoner) via DVD platen til Windows Server 2012 R2.

Så slo jeg av pcen, satt inn Windows 10 RTM platen, og så kjørte jeg en custom install (siden en upgrade ikke var tilgjengelig siden disken var tom).

Og jaggu så var Windows 10 automatisk aktivert etter installasjonen, uten at jeg har skrevet inn noen produktnøkkel.

 

Så det fungerte nøyaktig slik som Microsoft har sagt det.

 

Og husk, dette var på en pc som ikke hadde reservert seg til gratis Windows 10 oppgradering. Den var uaktivert, helt til jeg aktiverte den nå før testen, med en ekte Windows 8 (ikke 8.1) nøkkel fra MSDN.

 

Nå holder jeg på med test tre. På en helt annen server (her hjemme, og ikke i Tyskland der den andre test serveren står) så la jeg inn Windows 8.1, brukte den samme Windows 8 (ikke 8.1) nøkkelen som jeg brukte på test pcen i Tyskland. Hardwaren er helt ulik (Core i5 2500k her hjemme) (XEON E3-1245v2 i Tyskland). Den aktiverte Windows 8.1 i alle fall. Nå har jeg starte oppgraderingen til Windows 10 på denne virtuelle pcen.

 

Er Windows 10 aktivert på denne også, så funker i alle fall retail nøkkelen som har 10 aktiveringer.

 

Edit 2:

Nå er test nr 3 ferdig. Brukte samme retail nøkkel på en helt annen hardware, oppgraderte med en clean install, og Windows 10 var aktivert etter installasjonen. Så har man en retail nøkkel, kan man i alle fall oppgradere gratis rett fra Windows 8.1 (og går ut i fra Windows 7 også) på flere pcer.

 

Så det var godt nytt, siden jeg stort sett bare har retail nøkler.

 

Test nr 4 er underveis nå, den består i at jeg eksporterer hele den virtuelle pcen til en annen server, ser jeg så starter opp Windows. Da skal den jo reagere på at hardwaren er ny, og er det en OEM lisens jeg har fått, vil den jo ikke la seg aktivere uten en ny nøkkel.

Holder den seg aktivert, eller lar seg aktivere, så er det virkelig lovende.

 

Neste blir da å finne ut hvordan jeg kan få ut nøkkelen fra Windows 10, så jeg ev. kan teste den på en helt ren pc uten noen form for oppgradering. Der funker ikke Windows 8.x nøklene, det har jeg selv testet, så må ev. hente ut Windows 10 nøklene, om det er noen.

 

Edit 3: Clean install, men fortsatt en oppgradering

 

For de som ønsker en clean install, men må gå "oppgraderings" veien, så er ikke det noe stress.

Bare start Windows 10 setup.exe filen fra Windows installasjonen din. Den må selvsagt være aktivert.

Etter litt, får du opp tre valg, et er grået ut om du går fra norsk til engelsk, det neste valget er å beholde filer, det tredje valget er å ikke beholde noe.

Da får du faktisk en clean install an Windows 10, som er ferdig aktivert.

 

Så du trenger ikke å installere Windows 10 enda en gang for å få "clean install", det tredje valget fikser det for deg. Sparer deg for masse tid.

 

Senere, om noen uker, måneder eller år, kan du med Windows 10 RTM platen/minnepennen/.iso filen installere Windows 10 direkte på f.eks en tom disk, og den vil likevel bli aktivert, så lenge du ikke bytter annen hardware, særlige hovedkort og CPU.

Endret av myhken
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funker dette på Home ed. ? Funket ikke på første forsøket her. Installerer imidlertid en haug med Windows update nå. Kanskje det hjelper.

 

Har ikke prøvd det på home Premium, så kan ikke gi deg noe svar. Men vet i alle fall at på Windows 8.1 krever den at alle oppdateringer er installert frem til den datoen det hvite ikonet begynte å dukke opp rundt om kring.

 

Kan teste Windows 7 i morgen kanskje.

 

Ellers, les min første Edit 1 i førsteposten. Dette lover bra, og Microsoft holder ord, så lenge du har aktivert Windows 10 på en pc, kan du slette hele disken, og alle partisjonene, og så legge inn Windows 10 på nytt uten noen nøkkel, og så er den likevel aktivert når installasjonen er ferdig. Så den er koblet til hardware IDen.

 

Jeg bruker ingen Microsoft konto i disse testene, så det er ingen ting som kunne ha spart på nøkkelen, utenom selve hardware IDen og kanskje IPen?

Lenke til kommentar

Blir du på noe tidspunkt bedt om å taste nøkkel?

 

Ja, opptil flere ganger, men velger bare skip (hopp over). Blir bedt om å taste nøkkel nesten med en gang installasjonen starter, og så to ganger når du setter opp pcen, rett før du kan bruke den, men bare hoppe over alle sammen.

Lenke til kommentar

Ok, da kan jeg ikke hjelpe. Windows 7 ligger langt bak i køen av ulike tester osv jeg skal gjøre. I tillegg holder jeg på å oppgradere et par virtuelle pcer her hjemme som jeg bruker til daglig. Kanskje noen andre vet mer?

 

Om ikke, så er det nå kun 3 dager til Windows 10 blir lansert, og helt ekte Microsoft .iso filer ligger ute.

Lenke til kommentar

Problemet er at man bare kan oppdatere med en passende versjon av WIndows 10. Jeg som har Win7 Home Premium trenger det som nå er "Home"-versjonen av Windows 10. Det meste som ligger på nettet er Pro-versjoner.

 

Masse spennende info til utolmodige sjeler her:

 

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3ee1gx/windows_10_10240_esd_download_here/

 

Blant annet: 

 

Everyone asking if you can upgrade with these: if the upgrade setup that you launch from your existing Windows does NOT ask you for a key (it does it in the first few dialogs), then it will successfully activate on first boot.

If the setup DOES ask you for a key, then you're trying to upgrade to the wrong Windows 10 edition and continuing with a generic key will leave you without activation.

I've successfully upgraded a 8.1 Pro system to 10 Pro and 7 Home Premium SP1 Home to 10 Home fully activated but the requirement is you are not asked for a key during upgrade.

I did try to upgrade from 7 Home Premium to 10 Pro but it asked for a key during upgrade setup and giving it the generic upgrade key left it in notification mode as expected.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Problemet er at man bare kan oppdatere med en passende versjon av WIndows 10. Jeg som har Win7 Home Premium trenger det som nå er "Home"-versjonen av Windows 10. Det meste som ligger på nettet er Pro-versjoner.

 

Masse spennende info til utolmodige sjeler her:

 

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3ee1gx/windows_10_10240_esd_download_here/

 

Blant annet: 

 

Everyone asking if you can upgrade with these: if the upgrade setup that you launch from your existing Windows does NOT ask you for a key (it does it in the first few dialogs), then it will successfully activate on first boot.

If the setup DOES ask you for a key, then you're trying to upgrade to the wrong Windows 10 edition and continuing with a generic key will leave you without activation.

I've successfully upgraded a 8.1 Pro system to 10 Pro and 7 Home Premium SP1 Home to 10 Home fully activated but the requirement is you are not asked for a key during upgrade.

I did try to upgrade from 7 Home Premium to 10 Pro but it asked for a key during upgrade setup and giving it the generic upgrade key left it in notification mode as expected.

 

 

Dette var en hendig side :D

Takk!

Lenke til kommentar

Damn! Dette decryptprogrammet bruker alle 8 kjernene og bruker 80-90% av cpu. I like it :D

edit: Der var det ferdig gitt :p

edit nr2: Hvor lenge skal den "getting updates" tro? Kanskje jeg skulle ha skippa updates før install?

edit nr 3. Gadd ikkje vente lengre. 15min seriøst ! ?

 

Da blir det install uten updates :D

Edit nr 4. Dette skar seg. UK versjonen ville ikkje fungere for meg. Har win 8.1 "Alle språk (nedlastning)" i følge mircrsoftstore på ordrehistorikk.

Da blir det å teste US isoen.

Edit nr 5: Faen! Det funka ikkje nå heller. Blir bare spurt om key... Orginal windows suger! 

Uorginal har en tendens til å alltid fungere :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hva driver du med egentlig?

 

Du skrev at du hadde en fresh installasjon av Win8.1 som skulle oppgraderes til Win10 RTM. Om du hadde startet installasjonen inne fra Windows 8.1 (så lenge den var aktivert), så ville du hatt  en aktivert Windows 10 for lengst. Uten å måtte ha noen annen nøkkel.

Så derfor lurer jeg på hva du prøver på eller gjør?

Lenke til kommentar

Akkurat det jeg har gjort. Startet win 10 inne i aktivert 8.1. :/

 

Og Windows 8.1 er aktivert med en gyldig lisens? Og du legger inn samme type som du skal, altså har du Windows 8.1 (core) så får du kun aktivert Windows 10 Home på pcen din

Jeg har i alle fall gjort denne operasjonen fra en rekke pcer nå, og funker hver gang.

 

Den raskeste metoden er å legge inn Win8,1 (dropppe alt av oppdateringer) så starter setup.exe fra Windows 10 platen fra utforsker, så velge å oppgradere, men om det er ulikt språk. får du kun opp valget beholde filer eller slett alt. (clean install). Jeg velger det siste, for da er det ingen spor av Windows 8.1 på pcen etter  installasjonen, sparer plass, og gjør Win10 raskere.

 

Alle mine instalasjoner har fått Win10 auto aktivert etter installsjonen. Hvilke medium bruker du da?

Jeg har stort sett brukt RTM .iso filen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...