Gå til innhold

SNIKTITT: Apple Music


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Jeg har ingenting i mot konkurranse, men jeg tror at artistene (eller rettere sagt, plateselskapene) vil ødelegge for seg selv.

 

Vi ser allerede eksklusivitetsavtaler, hvor artister og album kun er tilgjengelig på en strømmetjeneste, hvor de andre blir stående på andre siden av gjerdet.

 

Dersom man ender i en situasjon hvor man skulle måtte betale for tre forskjellige tjenester for å få tilgang til musikken man ønsker, tror jeg dette fort vil gjøre at folk faller tilbake i gamle uvaner med piratkopering.

 

Mitt største problem med dette er at jeg ikke lenger vil ha ett sted å samle alle mine spillelister, og vil måtte sjonglere rundt basert på hva jeg vil lytte på for øyeblikket.

 

Blir spennende å se hvordan markedet ser ut om ett år, og om Spotify til slutt vil bli tvunget til å drepe sin gratistjeneste.

Lenke til kommentar

Om det faktisk blir slik at man må betale for flere tjenester for å få musikken man vil ha, kan man like godt kjøpe den fysisk/laste ned. Streamingtjenestene har begynt å integrere musikk man har lagret lokalt, så man kan streame den også. Det blir fort tungvint å skulle abonnere på flere musikktjenester, og skifte mellom fortløpende etter hvilken musikk man vil høre.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvordan markedet ser ut om ett år, og om Spotify til slutt vil bli tvunget til å drepe sin gratistjeneste.

 

Hele ideen som musikkstrømming ble etablet på vil virke mot sin hensikt hvis Spotify (og andre) må gjøre dette, da den overveldende majoriteten av brukerne er gratismedlemmer. Og alt dette er altså takket være Apple, som forsøker å forhandle fram avtaler under bordet med plateselskaper, avtaler som ikke har noen annen formål og effekt enn å ødelegge for konkurrentene. Du finner ikke noe mer konkurransefiendtlig enn dette. At mange norske brukere (og attpåtil Spotify-brukere) ikke har dette i bakhodet når de vurderer Apple Music finner jeg underlig. Anbefaler å styre unna Apple Music, spesielt når de etablerer seg med slike avskyelig taktikker; det vil ikke forundre meg om de etterfølger det med andre/flere ekslusivitetsavtaler i fremtiden -- som du så så fint poengterte den negative siden med.

 

Edit: Uansett er den langt unna i å kunne tilby en like god tjeneste som det man får på Spotify, som artikkelen så fint påpeker: "Det virker ikke som om markedslederen Spotify har veldig mye å frykte her når det kommer til selve tjenesten." Og selv om de klarer å levere like godt på alle områder som på Spotify, er det ingen reell grunn til å skifte over med mindre de har noen viktige funksjoner som Spotify mangler (akkurat nå, og i nærmeste fremtid, er dette omvendt).

Endret av La Menthe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kansellerte Spotify Premium abonnementet tidligere i dag, godt at det varer i ca 7-dager til for det ser ikke ut som Apple slipper noen ny iOS 9 BETA med det første, så per nå så har jeg null "Apple Music" annet enn tilgang på radiokanalene (Beats1) som er fine nok de, men vil jo ha spillelister osv..

 

Har fått lagt inn iOS 8.4 på madammen sin iPhone og iPad og førsteinntrykket er at det visuelt ser veldig pent ut, men merker at jeg nok trenger noe tid til å bli vant til UI og navigering. Virker å være bygget opp ganske så annerledes sammenlignet med Spotify og Wimp / Tidal som er de tjeneste jeg har mest erfaring med fra før av.

 

 

Med en 3-måneder lang testperiode så får man jo veldig bra med tid til å teste ut tjenesten og programvare på godt og vondt, man vil også ha god tid til å teste ut stabiliteten på tjenesten som naturligvis vil være litt haltende nå som serverne blir fullstendig overkjørt. Så får vi se hva man ender opp med til slutt, Apple Music eller tilbake til Spotify.

 

Det jeg ikke liker med Spotify er at applikasjonen bare blir mer og mer tunggrodd for hver oppdatering, og Apple Music tilbyr jo en familieløsning til en langt bedre pris samtidig som du kan "matche" opp til 100'000 av dine egne, lokale sanger og få de streamet og ikke kun synkronisert lokalt som med Spotify.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Førsteinntrykk etter en kveld med Music...

 

Spotify er flyttet til side 2 i menyene, Music ligger nå på side 1. Spotify er avlogget, men foreløpig ikke avsluttet. Syns Apple har fått til en såpass god start med Music at jeg rimelig sannsynlig sier takk for følget til Spotify.

 

Alle de artister og låter jeg søker etter, finner jeg i Music. Ikke så rart kanskje, Apple har kanskje verdens største bibliotek når det gjelder musikk gjennom iTunes. De trenger vel egentlig bare å gjøre det tilgjengelig via Music.

 

Integrasjonen i OS'et fremstår som veldig bra.

 

Et nytt brukergrensesnitt er nytt uansett App, det gjaldt også den gangen jeg startet med Spotify. Det vil gå seg til over litt tid, men jeg syns allerede det er enkelt å finne frem i Music, så Apple har som vanlig gjort en god designjobb på brukergrensesnitt.

 

Lydkvalitet virker å være veldig bra på de ganske få artister jeg så langt har hørt på.

 

 

Så ja, dette lover bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Venter fortsatt på oppdatert utgave av iTunes til Windows...

 

Men har spilt endel over AppleTV idag og synes det her virker bra så langt.

 

iTunes till Windows har vært en katastrofe fra dag en. Makan til tungrodd og tregt program. Programmet fryser/henger seg opp til stadighet, kanskje på grunn av dårlig kode og optimalisering mot Windows. (er jo først og fremst beregnet på Mac OS)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville vel vært litt rart om en konkurrent gjorde det lett å skifte ved å få med spillelister osv..?

 

Det ville egentlig ikke vært så rart. Alle tjener over tid på at det er lettest mulig å bytte mellom ulike tjenester. Se bare på banker, forsikringsselskaper, strømleverandører, telefonileverandører osv osv. De har alle lagt best mulig til rette for at kunder enkelt og greit skal kunne flytte mellom de som hver og en mener har det beste tilbudet.

 

Når det gjelder Music/Spotify/Tidal eller andre, så kan det jo være tekniske utfordringer på å få det til.

Lenke til kommentar

Regner med at det kommer etter hvert. Men tenker det er naturlig at Apple velger å fokusere på seg selv og egen tjeneste nå i starten før de eventuelt tilbyr dette. Om ikke så kommer det garantert tredjepartsløsninger, men utviklerne trenger nok mer enn et par timer på å skrive den koden/løsningen...

Endret av blured
Lenke til kommentar

Wow

 

Nå ble jeg sykt imponert. Trodde dette bare funka med iOS 9. Men prøv på iOS 8.4 å si dette til Siri (på engelsk)

 

Play top music from 2001 (eller et annet år). Sykt imponert.

 

Morsomt om dette vil funke på norsk også når vi får Siri. Vilt

 

Prøvde også

Play some DDE

Play top songs from avicii

 

Fungerer skremmende bra

 

Edit: helt til slutt. Skal ikke skryte for mye av tjenesten men har nå ligget fra 01 til 0330 og bare hørt på sanger jeg ikke har hørt på 10 år. Enten ved å bruke Siri funksjonen eller å ha søkt. Syntes Apple har gjort det veldig lett å finne god musikk fra årene tilbake. Håper dette vil fungere på norsk Siri når det kommer. Morro å finne gammel musikk men ikke har hørt på lenge. Topp stemning

 

Forøvrig så ble sangene jeg lagret offline ca 6-7mb per sang. Så tyder på bra kvalitet

Endret av henrikrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...