Gå til innhold

AMD røper nye prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror jeg datt litt ut her, men er de slik å forstå at XP i form av "Paris" skal bli den nye Duron?

 

Ellers var det både interessant og skuffende lesning. Hadde håpet på FX 90nm tidligere en dette. :grine: Når det gjelder A64 "Newcastle" så kan jo det bli spennende. Noen som aner hva som er nytt i Newcastle?

Lenke til kommentar

Synes ikke dette virket skuffende. Jeg har da aldri trodd at AMD skal få ut 90nm så tidlig som like etter jul. Sist AMD flyttet produksjonen over på ny teknikk var de ca et halvår etter intel. Det var det jeg tippet denne gangen også:

Intel 0,18->0,13 mikron: Januar 2002

AMD 0,18->0,13 mikron: Juni-Juli 2002

Jeg tipper dermed 90nm CPU'ene kommer til norske nettbutikker i juni, og at prisen blir riktig fin rundt september. (dvs. lavere modeller med 90nm lanseres) Jeg tror det passer mange bra med en oppgradering da siden PCI-Express og DDR2 sansynligvis vil være tatt i bruk da.

 

Men jeg skjønner ikke roadmap'en helt. Duron og Athlon MP fases ut, mens Athlon XP går over på ny kjerne "paris". Er dette en K8-basert eller K7-basert kjerne? (fargen sier K8-basert, mens tråden viser at den er en direkte etterfølger til K7)

 

Men det var flotte kodenavn de hadde funnet på for nykommerene :-)

(Lurer på når den kjølige kjernen "Norway" kommer)

Lenke til kommentar

Var ganske sikker på at 90 nanometer-innføringen ble utsatt.

Nå som AMD endelig har fått AMD64-CPUene ut på markedet, etter lange forsinkelser, tenker de sikkert at de ikke gjør så mye om de utsetter 90nanometer-innføringen. Noe de aller fleste selskaper i hardware-bransjen har felles er utsettelser :grin:

 

Og dette med Athlon XP og Duron gjør meg forvirret. Det er vel ikke planlagt at K7 arkitekturen skal fortsette på socket 754-plattformen ?

(og eventuellt 939 og 940) Er ikke K7 allerede nær grensen for hva man kan få ut av den ? Eller har AMD tenkt å la Athlon XP navnet og evnt. Duron navnet leve videre gjennom K8-arkitekturen ?

 

Jeg synes at AMD skal begrave hele AthlonXP7K7-pakket så snart Athlon 64/FX/Opteron blir billig nok til at folk kan og vil kjøpe det.

 

:woot:

Lenke til kommentar

Tror ikke XP kommer itl å ha store endringer på arkitekturen, men hvilken socket-platform de neste versjonene kommer på er det vel bare AMD som vet. Det som blir endrett på de neste XP versjoenen er at AMD går over til SOI prosess-teknologi. Dette får følger for effekt-forbruket og dermed varme utviklingen (yay!)

 

Det med at Duron er markert som "as market demands" tror jeg kommer av at AMD ser på Durom som en "spesialversjon" av XP. Tror at markeds-behovet for Duron har sunket betraktelig de siste årene. AMD forventer nok at salget vil fortsette å avta, og da vurderer de det vel som unødvendig å bruke utviklings-tid for å lage en litt utbedret versjon av en prosessor som allerede selger dårlig. Etter hvert som 64/FX tar av vil nok XP overta som "økonomi"varianten.

Lenke til kommentar
får vi ingen flere socket a prosessorer ? :wow: :grine:

Mulig ... men ikke så veldig trolig. Prisen på nåværende socket-A vil synke og etterhvert bli AMD's billig-løsning vil jeg tro... før en billig utgave av Hammer kommer ut.

 

Av den grunnen kan en billig 32-bit Hammer ikke være så dum. AMD kan da trekke seg vekk fra Socket-A. Den billige Hammer'n blir da pin-kompatibel med Socket 754, slik at man slipper å kjøpe utdatert, ikke-oppgraderbart hardware om man skal ha en billig maskin.

Lenke til kommentar
får vi ingen flere socket a prosessorer ?  :wow:    :grine:

Mulig ... men ikke så veldig trolig. Prisen på nåværende socket-A vil synke og etterhvert bli AMD's billig-løsning vil jeg tro... før en billig utgave av Hammer kommer ut.

 

Av den grunnen kan en billig 32-bit Hammer ikke være så dum. AMD kan da trekke seg vekk fra Socket-A. Den billige Hammer'n blir da pin-kompatibel med Socket 754, slik at man slipper å kjøpe utdatert, ikke-oppgraderbart hardware om man skal ha en billig maskin.

Det er jo mulig at de lager en K7 chip og setter på 754 pinner (de trenger jo ikke nødvendigvis bruke alle), men det er lite trolig, fordi 754 hovedkork ikke har noen minne kontroller og man er dermed avhengi av en Hammer kjerne, De kunne lage k8 chiper uten 64 bit, men det vil ikke være noe heldig for AMD som helst vil spre 64 bit så fort som mulig, dessuten vil det ikke være velidg mye billigere å produserer brikkene uten 64 bits muligheten. Dermed virker det mest sannsynlig at de beholder socket A til de går over til 90nm produksjon slik at de kan lage Hammer chipene billig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...