Gå til innhold

Her vil norske it-studenter jobbe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huh, her var det mye jeg verken kunne tenke meg å jobbe for nå eller da jeg var nyutdannet, som f.eks. alle konsulentfirmaene.

Hva slags menneske ønsker å ende opp med å levere middelmådige løsninger implementert i teknologi som får potetmos til å virke dristig spennende, til store men uinteressante firmaer, til en grovt overdrevet pris som firmaet tar store deler av, og hvor man ikke en gang kan regne med å få jobbe så lenge med hvert prosjekt at man blir god på det? Jeg mener, det er sikkert en grei og godt betalt karriere ... men det er som å drømme om å jobbe i regnskapsavdelingen til Dressmann.

 

(Det kan være et element av overdrivelse i forrige avsnitt. Det er et og annet interessant prosjekt i landet som har blitt levert av disse firmaene.)

Åja, og Opera sparket akkurat alle utviklerne sine i Oslo, så det er vel ikke aktuelt lengre.

Endret av Djn
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Cisco helt nede på 16. plass?

 

Jøss.

 

Ellers kjenner jeg meg veldig godt igjen i ønsket om å jobbe i Microsoft og Google, selvsagt.

 

Fra et rent kompetansemessig standpunkt er jeg enig. Mye god kompetanse befinner seg i kontorene på Lysaker. På flere felter Norges ypperste: C++, diverse elektronikk, kort vei til industristandarder innen kommunikasjon, mm.

Ikke alle nyutdannede IT-studenter har ambisjon om å bli flinkest mulig innen sitt fagfelt, og av disse studentene har enda færre fordypning innen elektronikk og datateknologi framfor ren datateknologi. Det er tydeligvis andre faktorer enn kompetansemiljø som er viktigst for de aller fleste. Størrelse på selskap og synlighet på bedriftspresentasjoner og karrieredager kan være mer forklarende.

 

Uavhengig av om Cisco har dårligste bed.pres. eller synlighet på skolen aktuelle kandidater studerer ved, så får Cisco tak i akkurat de folka de vil ha. De har ikke behov for å toppe denne listen når de likevel har de aller beste å velge fra. Kostnadsbesparelser i alle ledd. Slipper å bruke penger på å vise seg fram, og slipper å lese gjennom/kaste enda flere søknader.

 

Hvis jeg skulle arbeidet i Norge, ville helt klart Cisco vært min drømmearbeidsplass nr. 1.

Lenke til kommentar

 

Cisco helt nede på 16. plass?

 

Jøss.

 

Ellers kjenner jeg meg veldig godt igjen i ønsket om å jobbe i Microsoft og Google, selvsagt.

Tenkte akkurat det samme, kan ikke helt skjønne at noen vil jobbe i finn.no fremfor cisco

 

Finn har rykte på seg for å ha et veldig godt miljø med vekt på videreutvikling og kursing og slikt, og driver og vinner kåringer for "beste IT-bedrift å jobbe i". Sammenlignet med et multinasjonalt/amerikansk megakonsern virker det unektelig litt tiltalende.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Cisco er nå temmelig dårlige på brukergrensesnitt, mange av produktene kan kun administreres via komandolinjen, til og med helt basic ting.

 

På akkurat dette punktet er HP langt bedre.

 

Trenger man virkelig et gui for å sette opp f.eks. en switch? Joda for førstegangs brukeren er et pek og klikk interface mer intuitivt men jeg mener personlig at man er mye mer effektiv når man kan å bruke terminalen om det nå er på en PC, server eller nettverksutstyr.

 

Det er også en ting mindre f.eks. switchen trenger å gjøre å dermed lavere overhead og mer ressurser switchen kan bruke på det den skal gjøre, det er en grunn til at ciso er så utbredt som det er for å si det sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Cisco i Norge retter seg jo heller lite inn mot forbrukermarkedet og 299kr routere/switcher.

Finn.no virker litt risikabelt, de sliter litt med inntekt så vidt jeg vet, og nå med mer konkurranse fra blant annet fjesbok så vet jeg ikke hvor lenge det er en trygg jobb.

 

Men sikkert veldig kjekt der nå :)

Lenke til kommentar

Føler at bildet brukt i artikkelen beskriver godt hvordan en klassisk IT-student ser ut... :p

 

shutterstock_161549912.956x538.jpg

 

 

Finn.no virker litt risikabelt, de sliter litt med inntekt så vidt jeg vet, og nå med mer konkurranse fra blant annet fjesbok så vet jeg ikke hvor lenge det er en trygg jobb.

 

Vil ikke akkurat si at et driftresultat (altså overskudd) på 637 millioner kroner, med en margin på 44% er så veldig risikabelt jeg da...  :wee:

 

Finn.no rapporterte om lavere vekst på grunn av beslutningen om å gjøre privatannonser på Torget gratis, men bortsett fra det så fortsetter de å være Schibsted største melkeku. Endringen til gratismodellen reduserte inntektene med ca 3%, men dette førte samtidig til at antallet annonser lagt ut økte med 200%, kombinert med en økning i antall besøk på siden med 14%.

 

Kjenner en som jobber der, han har vel fått utbetalt en 2-3 månedslønner i bonus hvert eneste år siden han startet der for en 5-6 år siden, pga gode resultater.

Lenke til kommentar

Cisco er nå temmelig dårlige på brukergrensesnitt, mange av produktene kan kun administreres via komandolinjen, til og med helt basic ting.

 

På akkurat dette punktet er HP langt bedre.

 

Tja, det er nå de færreste HP-switcher der du kan gjøre all slags config i gui heller - og de er ikke akkurat mye å skryte av. Cisco har forøvrig mulighet til å laste inn GUI på alle switcher og routere som er relevante i dag, hvis du absolutt vil det. Men det ligger ikke der som standard (på Catalyst), nei. Ikke at det store flertallet trenger det heller... SMB-serien til Cisco er forøvrig meget decent, og har gui som standard. Der kan du gjøre mye mer enn i HP sitt - selv om det godt kan sies å være hakket mer kronglete i bruk...

 

Men Cisco burde definitivt få ned prisnivået på noen av produktene sine, spesielt ASA/IPS/annet security-stæsj. Det er mange som har lommeboken i orden som steiler over prisen på noen av de produktene, når man kan få like gode eller bedre produkter fra konkurrentene (her er ikke Cisco markedsledende/monopolist) til en brøkdel av prisen.

 

Når det er sagt er jeg også overrasket over at Cisco ikke ligger lenger opp på listen, men samtidig tror jeg som andre her at det bryr dem fint lite. De får tak i de gode hodene, og de som virkelig vil jobbe hos Cisco, og alle de andre er ikke så aktuelle uansett...

Lenke til kommentar

Men Cisco burde definitivt få ned prisnivået på noen av produktene sine, spesielt ASA/IPS/annet security-stæsj. Det er mange som har lommeboken i orden som steiler over prisen på noen av de produktene, når man kan få like gode eller bedre produkter fra konkurrentene (her er ikke Cisco markedsledende/monopolist) til en brøkdel av prisen.

Vell, det Cisco leverer er av høy kvalitet. De har også veldig god kompetanse på det de driver med.

 

Jeg har nå jobbet med forskjellig nettverksutstyr opp gjennom årene, og det er ikke ofte utstyr fra Cisco feiler. Selv slitedeler er sterke. Det er mer enn jeg kan si om de andre jeg har jobbet med. Kvalitet koster...

Lenke til kommentar

Jeg har nå jobbet med forskjellig nettverksutstyr opp gjennom årene, og det er ikke ofte utstyr fra Cisco feiler. Selv slitedeler er sterke. Det er mer enn jeg kan si om de andre jeg har jobbet med. Kvalitet koster...

Joda, Cisco er dønn solid, og vi bruker utelukkende Cisco i produksjonsnettet hos oss på IKT-servicefag på Bleiker vgs... Opplæringen foregår også på Cisco Catalyst switcher og ISR-routere.

 

Det betyr likevel ikke at noen av brannmurene, IPSene og annet sikkerhetsutstyr er hinsides dyrt, uten at de nødvendigvis er best. Både Palo Alto og Checkpoint leverer både ytelse, sikkerhet og funksjonalitet som matcher og til dels overgår Cisco, og selv om de heller ikke er billige, er de ofte vesentlig billigere...

Lenke til kommentar

Cisco sliter også litt med ryktet sitt som "dyrt, og overkomplisert for å sikre de Cisco-sertifiserte jobb" i de lavere prisklassene, tror jeg - helt uavhengig av hvor sant det er.

 

 

Cisco er nå temmelig dårlige på brukergrensesnitt, mange av produktene kan kun administreres via komandolinjen, til og med helt basic ting.

 

På akkurat dette punktet er HP langt bedre.

 

 

Cisco i Norge retter seg jo heller lite inn mot forbrukermarkedet og 299kr routere/switcher.

Finn.no virker litt risikabelt, de sliter litt med inntekt så vidt jeg vet, og nå med mer konkurranse fra blant annet fjesbok så vet jeg ikke hvor lenge det er en trygg jobb.

 

Men sikkert veldig kjekt der nå :)

 

 

Cisco i Norge som artikkelen her snakker om har ingenting med switcher/rutere å gjøre som dere sikter til.

 

Cisco sitt norske kontor driver med telepresence biten av konsernet. Dette er gode gamle Tannberg som Cisco kjøpe opp i 2010.

Utviklingen i norge er kun knyttet til dette. Programvaren har massevis av GUI som faktisk er nydelig og superresponsivt. For det meste ser de etter utviklere til å jobbe med sitt linux baserte OS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...