Gå til innhold

Intel vraker silisium


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Intel har gjort et gjennombrudd i prosessorteknologi og funnet et materiale som kan erstatte silisium som prosessormateriale. Resultatet blir mindre og raskere prosessorer.

Vel ... det SIER dem ja ... Men de har ikke kommet med noe bevis på noe som helst. I lys av alle andre "lanseringer" som har vært i det siste, kan en fort begynne å tro at dette bare er et ønske om å få litt oppmerksomhet.

 

Forrøvring ble arvtageren til silisium "lansert" av Illustrert vietenskap i 2001. Den gangen var det silisium-carbid som skulle være helt konge. Mener å ha lest om silisiumets fall ved flere andre anledninger også.

 

 

Tror det når jeg ser litt mer konkret info om "saken" jeg da.

Lenke til kommentar
Intel har gjort et gjennombrudd i prosessorteknologi og funnet et materiale som kan erstatte silisium som prosessormateriale. Resultatet blir mindre og raskere prosessorer.

Vel ... det SIER dem ja ... Men de har ikke kommet med noe bevis på noe som helst. I lys av alle andre "lanseringer" som har vært i det siste, kan en fort begynne å tro at dette bare er et ønske om å få litt oppmerksomhet.

 

Forrøvring ble arvtageren til silisium "lansert" av Illustrert vietenskap i 2001. Den gangen var det silisium-carbid som skulle være helt konge. Mener å ha lest om silisiumets fall ved flere andre anledninger også.

 

 

Tror det når jeg ser litt mer konkret info om "saken" jeg da.

Tror nå man skal stole litt mer på Intel enn på Illustrert Vitenskap, men det var faktisk litt Illustrert Vitenskap preg over denne artikkelen. Tror nok Intel har funnet et stoff som kan brukes i teorien, men tror neppe de har fått laget noe av det i praksis enda, men de har noen år på seg, da (2007).

Lenke til kommentar
Tror nå man skal stole litt mer på Intel enn på Illustrert Vitenskap, men det var faktisk litt Illustrert Vitenskap preg over denne artikkelen. Tror nok Intel har funnet et stoff som kan brukes i teorien, men tror neppe de har fått laget noe av det i praksis enda, men de har noen år på seg, da (2007).

Nåja ... vi si at begge kommer med interessant lesing, men planer om "fantastiske materialer som skal revolusjonere framtiden ... ... en gang langt utti framtiden." bgynner å bli mer og mer vanlig. Det mangler jo ikke på fantastiske ting som skal endre hele samfunnet og som kommer om "bare noen år". Kanskje det er bare jeg som er kynisk (man blir det av å vente år ut og år inn på flygende biler, romskip og kolonier på andre planeter :lol: ), men da slipper jeg ihvertfall å bli skuffa over ting som tar laaaang tid.

Lenke til kommentar
Tror nå man skal stole litt mer på Intel enn på Illustrert Vitenskap, men det var faktisk litt Illustrert Vitenskap preg over denne artikkelen. Tror nok Intel har funnet et stoff som kan brukes i teorien, men tror neppe de har fått laget noe av det i praksis enda, men de har noen år på seg, da (2007).

Nåja ... vi si at begge kommer med interessant lesing, men planer om "fantastiske materialer som skal revolusjonere framtiden ... ... en gang langt utti framtiden." bgynner å bli mer og mer vanlig. Det mangler jo ikke på fantastiske ting som skal endre hele samfunnet og som kommer om "bare noen år". Kanskje det er bare jeg som er kynisk (man blir det av å vente år ut og år inn på flygende biler, romskip og kolonier på andre planeter :lol: ), men da slipper jeg ihvertfall å bli skuffa over ting som tar laaaang tid.

Hehe var det ikke i 1995 at Illustrert Vitenskap påstod at problemet med Fusjonsn energi var løst og nå kunne man bare begynne å lage så mye strøm man ville?

 

Men jeg tror uansett at man har full gode lys-transistorer før den tid, og da kommer nok de fleste til å gi blanke i at Intel her en teknologi som reduserer "strøm lekasjen" på 45 nm cpuer.

Lenke til kommentar

Hehe var det ikke i 1995 at Illustrert Vitenskap påstod at problemet med Fusjonsn energi var løst og nå kunne man bare begynne å lage så mye strøm man ville?

 

Men jeg tror uansett at man har full gode lys-transistorer før den tid, og da kommer nok de fleste til å gi blanke i at Intel her en teknologi som reduserer "strøm lekasjen" på 45 nm cpuer.

Jeg tror nok både Illustrert Vitenskap og en del andre mer eller mindre seriøse blader/nettsteder har rapportert ganske mye rart som ikke var riktig igjennom tidene.

 

Det var nå fryktelig lenge til dette skulle komme i produksjon og ting med datamaskiner forandrer seg raskere enn det meste andre her i verden.

Lenke til kommentar
Det var nå fryktelig lenge til dette skulle komme i produksjon og ting med datamaskiner forandrer seg raskere enn det meste andre her i verden.

3 år på å bygge opp ett prosess-hus og starte produksjon av chiper for en helt nye teknologi er ikke lenge. Dette gjelder no en helt ny teknologi. Man kan altså ikke bare videreutvikle det utstyret man har i eksisterende prosess-hus, men bygge opp en helt ny teknologi også i maskin-parken rundt denne mye prosessen.

 

Tror nok Intel har funnet et stoff som kan brukes i teorien, men tror neppe de har fått laget noe av det i praksis enda, men de har noen år på seg, da (2007).

 

vel, det var jo et microskop-bilde der som så ganske så ekte ut. Tviler på at Intel drever å forfalste slike bilder.

Lenke til kommentar
Denne artikkelen er vel kort sagt feil! Intel vraker [b]ikke [/b] silisium. Den viste prosessen bruker silisium wafers. Det er her snakk om å bytte ut materialet i gate (styringsinngangen til transistoren) på transistorene fra poly-silicon (ikke- krystallinsk silisium som leder strøm bare sånn passe bra) som brukes i dag, til å bruke en metall basert gate som leder strøm bedre. Dette vil medføre litt raskere transistorer samt redusere effektforbruket [i]litt[/i]. I tillegg ser det ut til at de har klart å finne et nytt stoff til å isolere gate fra resten av transistoren. Det er forøvrig et problem i dag at denne isolasjonen er for dårlig og dette er ett av områdene hvor problemer med strømlekkasje har blitt et problem som resultat av at transistorene blir mindre. I dag brukes silisiumoksid (glass) til å isolere gate. Det er vel mest sannsynlig at Intel har klart å manipulere silisiumoksid ved tilsette stoffer eventuelt få det til å krystallisere seg på en mer hensiktsmessig måte.

Når det gjelder spekulasjoner angående lystransistorer og fusjon tidligere i denne tråden så spår jeg på generelt udugelig grunnlag at den første kommersielle datamaskin basert på lystransistorer vil få strøm fra det første kommersielle fusjonskraftverket. :yes:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...