Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I artikkelen http://www.tek.no/artikler/slik-bygges-ekstremnettet-pa-oslo-lufthavn/166105 snakkes det om LTE 900 fra Telenor.

 

Dette er er noe jeg har sett komme ganske lenge, spesielt etter de gikk ut med att UMTS900 utbygningen er mer eller mindre stoppet.

 

Innendørs på Gardermoen er nok ikke det første stedet jeg så for meg, men jeg ser det så og si ikke finnes UMTS900 i området (en stasjon på Jessheim) - så siden det ikke er noe UMTS900 kan de bruke alle 15 MHz på 2G+4G. Regner med de kjører 2G på Gardermoen med 5 MHz båndbredde på 900 + 10 MHz på 1800. 3G på 2100 og 4G på 10 MHz 800, 10 MHz 900, 10 MHz 1800 og 2 x 20 MHz 2600. Ser for meg fremtidig Carrier Aggregation først vil bruke alle 2600 ressursene, så hopper over på å kombinere enten bare 800/900 eller også 1800.

 

Men jeg ser for meg att det ikke blir lenge til vi ser LTE900 i storbyene (og andre steder) hvor UMTS900 ikke benyttes i dag. Det å kjøre Carrier Aggregation med 10 MHz LTE800 og 10 MHz LTE900 vil utnytte eksisterende basestasjoner optimalt for innendørsdekningen.

 

Før vi ser dette i storbyene, ser jeg for meg att LTE900 dukker opp på utfartssteder. Om om jeg tror rett - så er det allerede montert/gjort klart på bla. Norefjell og Hemsedal.....

 

LTE utnytter båndbredden så ufattelig mye bedre enn GSM, og bedre og mer fleksibelt enn UMTS - så dette er en smart, taktisk og økonomisk utviklig.

 

Hva mener dere?

 

Og hva tror dere om LTE2100?

Endret av matteogold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Utfordringen med 900-båndet er at det er det trangeste, 2x35 mhz, og skal deles mellom tre teknologier og flere operatører. 2G må man beholde lengst mulig pga strømmålere og annen M2M, 3G må man beholde fordi VOLTE drøyer, men man egentlig bare vil ha 4G pga datahastighetene. Ikke lett...

Lenke til kommentar

Utfordringen med 900-båndet er at det er det trangeste, 2x35 mhz, og skal deles mellom tre teknologier og flere operatører. 2G må man beholde lengst mulig pga strømmålere og annen M2M, 3G må man beholde fordi VOLTE drøyer, men man egentlig bare vil ha 4G pga datahastighetene. Ikke lett...

 

Men 2G/GSM trenger ikke mange MHz - i USA kjører AT&T det bare i Guard Band, de bruker så lite som 3 MHz båndbredde f.eks. i New York på GSM.

 

Færre og færre har telefoner med kun GSM, og M2M bruker ikke mye trafikk - de som gjør det bruker ikke GSM. I tillegg kommer voLTE på nyåret, det drøyer nok ikke så lenge som du tror - det vil gi enda færre 2G og 3G tilkoblinger.

 

Bjørn omtaler det mer i dag til Insidetelecom.no (har ikke tilgang, om noen kan kopiere teksten derfra - setter jeg pris på det. Enten i svar eller PM)

 

http://www.insidetelecom.no/artikler/vil-benytte-900-bandet-til-lte/166166

Endret av matteogold
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

http://www.mynewsdesk.com/no/telenor/pressreleases/mobilpuls-3-av-4-har-4g-telefon-2027849

 

"15,9 prosent er nå på 3G, mens 8,5 prosent benytter fremdeles 2G-telefon. "

 

og Bjørn uttaler på https://www.digi.no/artikler/telenor-og-telia-vant-900-auksjonen/394868

 

" Etter hvert vil tildelingen også innebære bedre kapasitet på 4G i alle landets fylker. Fordelen med 900-båndet er at dekningsevnen er veldig god, slik at mobilsignalene har større rekkevidde fra basestasjonene, fortsetter han."

 

Så jeg vil tro att vi får se LTE 900 ganske så snart fra Telenor nå. Jeg tror vi vil se dette i storbyene først siden de ikke har 3G på 900 i dag. Så etter det eller samtidig de andre steder som oppgraderes fra 2G som ikke har 3G 900 i dag. 

 

Noen som har sett LTE 900 fra Telenor? Telia bruker 900 på Svalbard og ICE i minst en tunell ved Oslo. 

 

LTE 2100 vil jeg tippe kommer med 10 MHz båndbredde ved samme tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

4G900 senderen i Rælingstunellen er borte fra aprilutgaven av finnsenderen. Derimot har Telia en liten gave til oss, ved rundkjøringen ved Bislett stadion: 4G2100.

Lenke til kommentar

Gleder meg i grunnen mest til å se utfasingen av 3G.

 

Ja, er ikke særlig effektivt å ha 2G, 3G og 4G på 15 Mhz. Er mulig for 4G å bruke 10 Mhz og 2G og 3G dele de siste 5... Spørsmålet er om de kommer til å gjøre det slik. Men med over 75 % på 4G må det vel la seg gjøre....

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Velkommen etter, Telenor.

 

Well, nå har da Telenor 4G+ på nesten alle stasjonene. Når vi skriver Januar er det nok totalt sett ett mye råere nett fra Telenor. 900 er uansett komplisert som vi har pratet om før. Man må stenge 3G for virkelig å få utnytte det. Når de gjør det blir det rått med 20 MHz 4G+ på Landsbygda med 800+900. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...