Gå til innhold

Voldtekt av bygningsmasse


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Nedenfor skal jeg presentere noen av de verste eksemplene hittil på basestasjoner som f...er opp fasader på bygninger.

 

post-139280-1285171074,1296_thumb.jpg

 

Denne fant jeg like ved en kirkegård. Den er så j..lig at jeg lurer på om de ikke like godt kunne ha gravlagt hele siten først som sist. For det første har de ødelagt pipa fullstendig ved å lage en metallinretning som går rundt pipa, før de overlastet den med teknisk utstyr. Og dessuten: er det ikke mulig i 2010 å bruke stålrør som ikke stikker 10 cm over antenna. Vinkelsliperen ER oppfunnet!

 

post-139280-1285171123,2797_thumb.jpg

 

Fasadefestet her er av aller billigste parabolantennetype. Det finnes fester som er vesentlig penere og mer diskret, TnM setter standarden for hvordan slike fester skal se ut.

 

post-139280-1285171163,9729_thumb.jpg

 

Denne bygningen ble pusset opp for flere titalls tusen kroner før operatøren kom og monterte en branntrapp og ødela nok en pipe med antenner. Og gutta, det finnes faktisk mindre antenner enn dette.

 

post-139280-1285170722,2731_thumb.jpg

 

I tillegg til at det tekniske utstyret ser ut som om det har blitt montert i all hast før montøren dro på fest, peker den ene antenna rett i en fjellvegg, mens den andre er en genuin interferensmaskin.

 

Hvorfor alt dette oppstyret? Jo, jeg har drevet antennespotting siden 1994 og har aldri før sett en styggere utforming av siter. Jeg viser frem dette eksemplet slik at de som vurderer å selge kroppen og bygningsmassen sin til mobiloperatører, vet at de risikerer å bli eier av den styggeste bygningen i nabolaget. På de to siste bildene ser vi det gamle rådhuset i Rælingen. Det var helt herpa da det ble pusset opp for et par år siden. Det var en flott bygning inntil den ble ødelagt av oversize antenner og en branntrapp som trolig er betinget av antennemonteringen.

 

PS. Jeg er ingen seriøs journalist. Operatører som ønsker å kjøpe seg god omtale fra undertegnede kan sende meg en ulåst iPhone 4. Redaksjonen har adressen min.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mobile Norway (?) ser ikke ut til å bry seg særlig om fasadene! Det er ikke det eneste eksempelet, har selv stusset over enkelte av løsningene som er valgt av underleverandøren. Telenor og Netcom har også mange siter som jeg ikke er direkte fine, men hovedinntrykket er at man i alle fall prøver å la det gli fint inn med bygningsmassen. En kunne jo håpe på at man nye operatører også tok noen hensyn, selv om det sikkert ikke er lovpålagt.

 

Blir det for ille, kommer staten til å la kommunene regulere installasjoner som dette (spørsmålet har vært oppe i media flere ganger). Og da har man et byråkratisk problem, for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Takk, mdek, du har tatt poenget mitt. De aller fleste av TnM og NCs siter er, om ikke direkte pene, så i hvert fall preget av et ønske om at de skal gli rimelig godt inn i terrenget. F.eks så blir antennene til NC ofte malt i bakgrunnsfargene, dersom de henger på en fasade. Sjekk ut OBS på E18 v/Torp Flyplass. Antennene er ikke synlige før du nærmest står ved siden av dem.

 

Da MN begynte å bygge så man at de hadde et langt mer avslappet forhold til estetikk enn sine konkurrenter. De valgte svært ofte meget synlige løsninger, av notestativløsningen, ofte overlesset med antenner. RV 190 (litt nedenfor Helsfyr) og naboblokka til Triaden kjøpesenter er eksempler på dette.

 

Jeg skal ikke spekulere i hvem som har satt opp disse to sitene i mitt nærmiljø, men når det gjelder stygg utførelse av siter, så har eieren av disse både vunnet fruktkurven og fått et napp i vandrepokalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...